woensdag, augustus 29, 2007

Gewoon een lekker tochtje

Vandaag ben ik voor de tweede keer deze week naar Dordrecht gefietst. Als ik mijn benen niet hoefde te sparen voor Zaterdag dan had ik morgen nog een derde retourtje gedaan. Het is echt lekker fiets weer. In de ochtend een beetje fris in mijn T-shirt maar na een minuut of tien ben ik al lekker op temperatuur. Op de terugweg is de temperatuur een stuk hoger maar nog steeds prima.

Vanmorgen reed ik in Rotterdam door een rood verkeerslicht en toen ik halverwege was zag ik een motor agent aan de andere kant van de kruising staan. Hij maakte er gelukkig geen probleem van. Vanmiddag had ik een zelfde situatie toen ik in Delft alweer door het rood reed. Toen ik de polietiewagen zag stopte ik op het stuk tussen de twee weghelften en weer kwam ik er mee weg. Ik besef dat dat niet goed blijft gaan, maar stoppen voor al die op rood staande verkeerslichten kost wel heel veel tijd.

totaal 14855km

dinsdag, augustus 28, 2007

Ongeluk gedroomd?

Vannacht droomde ik van allerlei ongelukken in het verkeer. Toen ik vanmorgen op weg ging moest ik hier wel even aan terug denken. De heenweg naar Dordrecht ging echter erg voorspoedig. Het enige oponthoud werd veroorzaakt door een openstaande brug over de Noord. Heel ver weg zag ik een ponton aankomen met een grote kraan erop dus vermoedde ik al dat het erg lang ging duren. Gelukkig bleek de brug niet voor dit transport open te staan maar voor een zojuist gepasseerd zeilbootje. Ik vind het altijd wel heel apart dat een plezierboot je zoveel vrachtwagens en auto's dwingt te stoppen. Waarschijnlijk zijn er wel bepaalde tijden waarop de brug wordt geopend.




Even na vijf uur ging ik weer op weg voor de terugreis. Ook deze ging gesmeerd, tot ik in Rotterdam richting Erasmus brug reed...

Op dit stuk rij ik altijd flink door en probeer ik de auto's voor te blijven die hier netjes 50 rijden. Wanneer ik bijna bij de Erasmus brug ben zijn er verschillende zijstraten waar auto uitkomen of juist ingaan. Hier ben ik altijd erg op mijn hoede (in principe ben ik altijd alert wanneer er andere weggebruiker in de buurt zijn). En ja hoor, een automobilist sloeg vlak voor mijn Quest rechtsaf en een ander stak tegelijk de kruising over en ik kon alleen nog toeteren, hard remmen en een koers kiezen waarop ik de minste schade had. De ene automobilist hoorde me en stopte, de ander reed doodleuk door. Ik kon nog net achter hem langs, tussen beide auto's door rijden, anders had mijn mooie Quest flink in de prak gezeten. De automobilist stopte even verderop en riep dat hij me nooit had gezien. Ik riep terug: en ook niet gehoord zeker! Misschien was hij te druk met zijn navigatie systeem bezig of met SMS-en, wie zal het zeggen!

Er schiet me nu nog een mooie situatie van vanmorgen te binnen. Toen ik over het fietspad langs de A16 reed zag ik een reiger staan met een enorme vis in zijn bek. Het beest stond ergens op te wachten, tot de vis dood was of misschien stond hij moed te verzamelen om hem in zijn keel te laten zakken. Ik twijfelde nog even of ik misschien terug zou rijden voor een foto. Toch maar niet gedaan, dit was echt zo'n momentopname die een seconde later weer zou veranderen. De zon scheen en er waren prachtige wolken formaties aan de hemel. Wat is fietsen toch heerlijk!

Vrijdag ga ik langs Velomobiel voor een nieuwe achteras met nikkel coating. Daarmee zal het kraken verleden tijd zijn.

totaal 14750km

donderdag, augustus 23, 2007

Gespot door Paul en zijn meisjes


Ik ben er nog steeds niet uit of ik de wedstrijd op 1 september met of zonder stroomlijnkap ga rijden. Vandaar dat ik vandaag nog maar een proefritje heb gemaakt. Ik vertrok eerst met mijn fietshelm op en de stroomlijnkap op de Quest. De kap is in principe groot genoeg op de helm op te zetten. Althans volgens mijn bedoeling, de praktijk kan wel eens anders zijn. De praktijk is in dit geval inderdaad anders. Het is lastig om opzij te kijken en op een klinkerweg stoot ik steeds mijn helm tegen de kap aan. Dat 9is dus nog een punt van aandacht, misschien dat een zogenaamde "worsthelm" uitkomst biedt.

De helm heb ik maar weer thuisgebracht en daarna ben ik opnieuw aan de proefrit begonnen. De temperatuur was op dit moment 23 graden. Indien het 1 September warmer is dan zal ik zeker zonder kap fietsen. In de Quest was het verschrikkelijk warm, vergelijkbaar met een sauna. De route die ik volgde start vanaf mijn huis richting Schipluiden. Zodra ik op de Rijksststraatweg kwam kon ik "volgas". DE snelheid liep op tot boven de 50km/uur en dit hield ik vol tot het einde van de Oostgaag, vlak voor Maasdijk. Hier keerde ik om (wat erg problematisch bleek) en reed ik terug tot het punt waar ik op de Rijksstraatweg was gekomen. Dit herhaalde ik nog een keer en daarna reed ik in een rustiger tempo weer terug naar huis.

statistieken;

snelste stuk: 35 km, 48km/uur (inclusief het keren)
hele testrun: 45 km, 45 km/uur



Thuisgekomen deed ik de kap af, trok een droog T-shirt aan en ging ik weer op weg om af te koelen. Er stond gewoon een laag zweet op de bodem van de Quest, zo warm had ik het gehad.
Het komt er dus op neer dat ik pas op het laatste moment besluit wel of niet met de kap te rijden.

Terwijl ik het "afkoel" rondje maakte stond me nog een verrassing te wachten. Paul startte net het hardloop uurtje met zijn meisjes. De dames waren erg geinterresseerd in mij (ik bedoel in mijn Quest). Toen ik mijn nieuwe telefoon-fototoestel liet zien (Sony Ericsson K810i) dat ik met de Panorama weblog wedstrijd had gewonnen poseerden ze zelfs even met de Quest voor een foto.

Vandaag 66km, totaal 14649 km

ps Ymte en Hans, gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie bij de Parijs-Brest-Parijs fietstocht van 1225 km met de Quest. Ik weet nog geen exacte tijd maar ik denk dat jullie een hele mooie tijd hebben neergezet (ik schat ergens tussen 48 en 52 uur)

dinsdag, augustus 21, 2007

Sneller door Rotterdam?





Met nog maar twee weken te gaan tot de Nederlandse kampioenschappen tijdrijden op Texel moet ik iedere gelegenheid gebruiken om mijn conditie verder op te vijzelen. Vooral ook omdat ik aanstaande weekend met Franciska vijf etappes van het Pieterpad ga wandelen. Dat betekend dat ik hooguit nog een keer of vijf kan fietsen. Vanmorgen startte ik in een dichte mist. Het is weliswaar geen regen maar je wordt er bijna net zo net van. Op sommige plekken was de mist zo dik dat er zich zelfs druppels vormden die als regen naar beneden vielen. mijn bril besloeg en om de paar minuten moest ik de glazen even schoon vegen om tenminste nog iets te kunnen zien. Het was mijn bedoeling om een alternatief stuk door Rotterdam uit te proberen. Dit dreigde even fout te lopen toen de weg plots was opgebroken. Een paar straten verder kon ik de draad weer oppakken en ik wist de geplande route redelijk goed te vinden.

Vanmiddag was het weer een stuk beter en kon ik ook een wat hogere snelheid halen. Nu probeerde ik het nieuwe stuk door Rotterdam vanaf de andere kant te rijden. Vooral rond de brug van de Vlaardingweg moest ik nog een doorgang vinden, dit stuk had ik namelijk vanmorgen overgeslagen. Deze brug wordt momenteel vervangen, als hij klaar is kan er weer onderdoor gefietst worden. Nu is het nog niet zover en strandde ik in een zandbak. Een passerende fietser zei dat hij mijn Quest een prachtig apparaat vond, waarop ik antwoordde: ja maar hij is minder geschikt voor off road fietspaden!

Nu ik toch lekker aan het experimenteren was besloot ik in Sion ook maar eens gek te doen. Hierdoor kwam ik achter de nieuwe rioolzuiverings installatie Harnaschpolder uit. Op de Zwethkade stopte ik even om een mooie bos rozen voor Francis te kopen, dat doe ik wel vaker als ik hier langs kom. Zulke mooie bloemen kan je bijna niet laten staan. Nu maar hopen dat de kat deze bos vannacht niet weer sloopt (dat lijkt wel een hobby van onze Tommy). Op het laatste plaatje kan je de kast zien staan waar je een bos rozen mag uitzoeken. Zoals je wel vaker ziet in het westland wordt er gewoon op vertrouwd dat je het geld in het busje doet. (dat zou in een grote stad toch niet meer kunnen).

zondag, augustus 19, 2007

Testrit met stroomlijnkap en ventilator


Uit de vorige test met de stroomlijnkap bleek dat het met de snelheid wel goed zit, ook tegen de wind in haal ik gemakkelijk een snelheid van zo'n 50km/uur. Alleen de ventilatie (of wel het gebrek aan ventilatie) is het grote probleem. Dat had ik al verwacht en daarom had ik al een kleine ventilator klaar liggen voor inbouw. Gisterochtend heb ik de ventilator zo ingebouwd dat hij onder het rijden kan worden versteld. Wanneer de ruit beslaat kan de luchtstroom naar boven worden gericht. Normaal gesproken richt ik hem op mijn gezicht.

Bij een eerste proefrit bleek de ventilator inderdaad een hele verbetering. De rit ging zo goed dat ik zelf nog even een stukje op en neer langs de nieuwe waterweg heb gereden. Bij de terugrit haalde ik een maximumsnelheid van 65km/uur met de wind dwars op de rijrichting.

Vanmiddag heb ik nog een ritje gemaakt waarbij ik eigenlijk hetzelfde traject wilde afleggen zoals ik dat vorig jaar juli al eens had gereden. Destijds reed ik vier keer langs Schipluiden waarbij de gemiddelde snelheid 47km/uur was. Een herhaling met de stroomlijnkap op zou een mooie vergelijking geven. Helaas liep het anders dan voorzien. Al bij de Rit naar het startpunt toe had ik het veel te warm. Of het nu aan de hoge temperatuur (25 graden) lag of aan het iets te dikke shirt dat ik droeg. Ik weet het niet maar ik kreeg het zo warm dat ik halverwege het geplande traject de snelheid drastisch moest verminderen. Opgeteld heb ik bij het stuk heen en het stuk terug 16km afgelegd met een gemiddelde snelheid van 50km/uur. Bij de rit gisteren had ik 30 km afgelegd met een gem. snelheid van 48km/uur.

Nadat ik de Quest weer thuis had gebracht ben ik een een stuk op mijn mountainbike gaan rijden om weer af te koelen. Hopelijk is het bij de wedstrijd van 1 September niet zo warm als vandaag!

vrijdag, augustus 17, 2007

succesvolle test van de stroomlijnkap

Gisteren ben ik voor de tweede keer deze week naar mijn werk in Dordrecht gefietst. Ik wist dat de kans op regen groot was en inderdaad kreeg ik voorbij Rotterdam een fikse regenbui over me heen. Stoppen heeft dan geen zin, je weet niet hoe lang het blijft regenen. Bovendien ben ik toch al nat van de transpiratie. Zowel de heen als de terugweg ging gesmeerd en ik voelde me er lekker fit door. Dit in tegenstelling tot de dagen dat ik niet fietste, juist toen voelde ik me moe. Misschien moet ik er naar streven om toch nog vaker te fietsen, ondanks de slechte weersvooruitzichten. Je kan ook duidelijk merken dat de dagen weer snel korter worden. Ik kan nu nog net heen en terug in het daglicht fietsen.

Vandaag heb ik voor het eerste een testrit met de stroomlijnkap op de Quest gemaakt. De bedoeling was om een heel klein rondje te maken, maar eenmaal onderweg werd het toch een wat langer stuk. Het is lastig te zeggen hoeveel voordeel de kap nu precies geeft. Het gevoel of het fietsen lekker gaat varieert van dag tot dag en zo'n kap kan ook de suggestie geven dat het veel makkelijker gaat. Maar ik moet zeggen dat ik er een redelijke snelheid in had toen ik over de dijk richt Maasdijk ging. Tegen de wind in (4 tot 5 Bft) haalde ik een snelheid van 50 km/uur zonder tot het uiterste te hoeven gaan. Het zicht is werkelijk prima, de ruiten lopen helemaal tot achteraan door en daardoor zie ik net zoveel als zonder kap. Bovendien laat deze kap veel meer licht door dan de standaard zwarte schuimkap. Wat wel duidelijk tegenviel is de ventilatie. Gaandeweg kreeg ik het steeds warmer en na zo'n 12 km ben ik maar weer omgekeerd. Als je stilstaat dan wordt je bijna bevangen door de hitte en beslaat de binnenkant snel. Met de wind mee ging ik nog wat harder al leek het verschil kleiner dan normaal. Ik denk dat ik bij deze snelheid een winst heb van ca 3km/uur, mits ik het ventilatie probleem kan oplossen. dat betekend dat ik bij de tijdrit op Texel zo rond de 50km/uur uit moet komen.

Halverwege naar Schipluiden moest ik zelfs een auto inhalen om de snelheid te kunnen handhaven. Bij Schipluiden draaide een auto met caravan voor me de weg op waar ik achteraan kwam te rijden. Deze bestuurder reed slechts 45 km/uur, hierdoor moest ik me ook inhouden.

Ondertussen was de temperatuur in de Quest tot een record gestegen en heb ik me verder maar rustig gehouden.

Morgen ga ik nog een poging doen met een verbeterde ventilatie.
Als ik er gelegenheid voor heb doe ik ook nog een vergelijkende test waarbij ik mijn hartslag constant hou over een bepaald traject (ik denk hierbij aan het fietspad langs de nieuwe waterweg). Dit traject doe ik dan twee keer terwijl ik mijn hartslag bijvoorbeeld op 160 houdt.
Normaal gesproken treedt er geen verval (dit hou ik gemakkelijk een uur vol) en de omstandigheden goed vergelijkbaar zijn.

maandag, augustus 13, 2007

Terug van vakantie

Vandaag begon het gewone leven weer, de vakantiedagen zijn helaas weer op. We zijn de afgelopen drie weken door Duitsland, Zweden, Noorwegen en Denemarken gereisd. Dit was de eerste keer dat we noordwaarts op vakantie gingen, normaal rijden we het warme zuiden tegemoet. Het was dus best wel een gok, want je hoort wel vaker dat het weer in deze landen vaak niet al te best is. Om het risico wat te beperken hadden we een reis geboekt en konden we meestal in vakantiehuisjes overnachten, alleen tijdens de terugreis door Denemarken hebben we gekampeerd.

De voorlopige conclusie is:
- Volgend jaar gaan we weer, dit is weer eens wat anders dan Frankrijk of Spanje.
- Dit zijn prachtige vakantielanden met een overweldigende natuur
- vooral geschikt voor mensen die een actieve vakantie willen.
- Minder geschikt om te kamperen, behalve wanneer je een caravan of camper hebt.

Ik had mijn mountainbike bij me dus gelukkig kon ik de fietsconditie een beetje op peil houden.
Verder hebben we heel veel gewandeld, gesport en bij het kampvuur naar de sterren gekeken.

Vandaag dus weer het gewone leven en dus naar Dordrecht met de Quest. Door het fietsen is het net of de vakantie nog even doorgaat. Het was prima fietsweer en het bleef droog.

Ik ben aan het puzzelen hoe ik de effectiviteit van de stroomlijnkap kan bepalen. Een idee is om een aantal keren in de Beneluxtunnel naar beneden te rijden (met en zonder kap) en ondertussen de snelheid van seconde tot seconde te registreren. Ik weet alleen niet of ik dit nog voor 1 September kan realiseren.

Vandaag 105km, 34 km/uur gemiddeld. totaal 14259km