donderdag, augustus 10, 2006

Retourtje Dronten


Gisteren had ik een mooi excuus om naar Dronten heen en weer te fietsen, ik moest immers nodig een nieuwe band hebben voor het rechter wiel. Bij de fietsenmaker in Wateringen hebben ze wel de 20” maat maar niet zulke smalle banden. Bij Velomobiel in Dronten weten ze bovendien precies welke banden goed zijn voor de Quest.

Het weer zou redelijk goed zijn, de beste dag van de week. Althans dat was de voorspelling van maandag, nu zag het er natuurlijk weer heel anders uit. Niets is immers zo veranderlijk als het weer. Toch wel een mooi vak, kan je altijd verschuilen achter deze uitspraak als het niet uitkomt wat wordt voorspelt.

Uiteindelijk viel het nog reuze mee, het zag er wel lange tijd erg dreigend uit maar ik heb maar één flinke bui gehad en dat wat vlak voordat ik bij Velomobiel aankwam.


Het rijden van de GPS track ging beter dan ooit, behalve dan dat enkele verbeteringen die ik dinsdagavond had gemaakt over niet bestaande weggetjes gingen of over wegen waar je met de fiets niet mag komen. Ik denk dat wel 99% van de route over asfalt gaat, geen slechte score. Bovendien gaat de route dwars door het groene hart zodat je van het mooie landschap kan genieten.

Het stuk tot Almere-haven ging vlot, wat is deze plaats eigenlijk maar een dooie boel. Alleen als je heel veel van watersport houdt zou je hier willen wonen. Een stukje verderop heb ik opeens een lekke band rechtsvoor. Ook deze buitenband heeft zijn beste tijd gehad. Ik kan echter geen scherpe stukje in de buitenband ontdekken, wel zitten er een aantal gaatjes in. Amper 10 km verderop gaat het weer fout, nu moet in de binnenband plakken, ik heb immers geen reserve banden meer. Tot overmaat van ramp rij ik even links van het pad met betonplaten af, weer een lekke band. En om het compleet te maken 3,5 km verder de rechterband weer lek, de vierde lekke band op een rij. Nu pluis ik de hele band na en peuter ik alle kleine steentjes uit het rubber. Gelukkig blijft de band heel tot ik bij Velomobiel ben.

Theo is alleen aanwezig, Ymte en Allert zijn naar het EK ligfietsen in Frankrijk verteld hij me. Ik ben net op tijd voor een kopje thee, dat ik ondertussen ook wel nodig heb. Nadat we onze boterhammen op hebben gegeten laat Theo me de verschillende typen banden zien. Ik zie al snel door de bomen het bos niet meer en ga voor de standaard banden die slijtvastheid en lage weerstand goed combineren. Ik verwissel gelijk de rechter buitenband en binnenband. Theo helpt me nog even de remmen wat beter af te stellen en print gelijk een handleiding van de Quest uit, die had ik nog niet ontvangen. Ik koop twee nieuwe voorbanden (binnen en buiten) en een nieuwe achterband, die ik hopelijk pas over een kleine 5000km nodig heb.

De sporing van de wielen wordt nog even gecontroleerd en blijkt prima in orde te zijn. Deze had ik zelf al in het weekend gecontroleerd door twee aluminium L-profielen met klemmetjes tegen de wielen aan te trekken. Voor deze meting maakt het bij de Quest niet uit of de fiets belast of onbelast is.



Op de terugweg wordt ik gelukkig niet meer geplaagd door lekke banden, het vernieuwen van de rechter band werpt zijn vruchten af. Ik heb nu wel wind tegen (ZW, kracht 4) en de snelheid is daarom iets lager dan op de heenweg. Bovendien begin ik nu best wel honger te krijgen en stop een paar keer om wat Sultana’s naar binnen te werken.

De weg rond Muiderberg die ik op de heenweg had gekozen blijkt vanaf deze kant verboden voor fietsers. Ik verleg de route een stukje door het dorp heen. Ander riskeer ik een bekeuring (ik had er pas een van e50,- voor rijden door het rode verkeerslicht en ik vind dat ik voorlopig wel weer genoeg extra belasting heb betaald).



Onderweg maakt ik nog een paar foto’s van de dreigende lucht maar nu blijft het gelukkig wel droog. Als ik Voorburg binnenrijd ga ik eerst langs een snackbar voor een lekkere bak frites met pindasaus. Daarna heb ik gelijk weer extra energie en sprint ik nog even met een bromfietser tot ca 50km/uur.

Binnenkort misschien een nog wat langere tocht, ik ben benieuwd hoeveel kilometer ik maximaal op een dag kan afleggen



Fietsafstand 305 km (33km/uur gemiddeld) totaal 6628 km

Geen opmerkingen: