woensdag, september 27, 2006

twee keer papendrecht

Vandaag voor de tweede keer deze week naar Papendrecht en terug gefietst. Om de route verder te stroomlijnen heb ik een paar wijzigingen uitgeprobeerd. Die wijzigingen werk ik altijd eerst uit op mijn PC met de mapsource software, voorzien van de topo Nederland uitbreiding. Daar heb ik ondertussen al de nodige ervaring mee: een weg op de kaart is nog niet perse begaanbaar (het kan ook een pad door een weiland zijn waar alleen een koe profijt van heeft. Zo zijn er de nodige valkuilen, die haal je er pas uit als je de route ook daadwerkelijk fietst. Als ik dan vind dat ik een verbetering heb gevonden dan pas ik mijn route aan. In de praktijk blijkt maar een klein deel van wat ik uitprobeer ook tot een aanpassing te leiden.
Zo had ik gisteren een omweg bedacht waardoor ik een lastig stuk richting Kralingen dacht te omzeilen. Deels was de omweg een succes, maar er was ook weer een verslechtering bij waardoor ik hem niet kan gebruiken. De lastige zaken zijn kruispunten, al dan niet met verkeerslichten, uitritten en slecht wegdek. Soms begint een fietspad met mooi asfalt, maar is na een paar honderd meter het geld op en gaat de weg verder met een beroerd klinkerpaadje.

Natuurlijk levert dit uitproberen de nodige teleurstellingen op. Maar aan de andere kant is het ook een voortdurende uitdaging om de route verder te verbeteren. Ook voor de route terug had ik een paar mogelijkheden bedacht. De eerste die ik uitprobeerde was een grote flop. Dit deel van de route leidde me door Rotterdam zuid en niet door al te beste buurten. Uiteindelijk kwam ik bij het havengebied terecht. Het lijkt erop dat ze bij de ontwikkeling van dit gebied op een bepaald moment bedachten dat ze de fietspaden waren vergeten en ze toen alsnog maar met minimale middelen hebben aangelegd. De tegels in de paden liggen schots en scheef. Net toen ik een druk kruispunt was overgestoken zag ik een bord staan met de vermelding dat het fietspad was afgesloten. Zo van: zoek het zelf maar uit. Over de weg rijden was ook geen optie want het is er razend druk met allerlei grote vrachtwagens beladen met containers. Uiteindelijk kwam ik weer op een bekend stuk van de route uit. Wat een verademing!

Bij de volgende poging, een paar dagen later had ik meer succes, nu was de weg in orde. Wel jammer dat de route weer een kilometer of 5 langer werd maar ik weet nu dat er een alternatief is, misschien rij ik hem nog wel eens als variatie.

Vandaag ging het redelijk gestroomlijnd. De 115 km legde ik af met een gemiddelde snelheid van 34km/uur. Dat had wel sneller gekund maar ik had nog een beetje last van het hardlooprondje van afgelopen zondag. Mijn benen zijn momenteel meer geschikt voor fietsen dan voor hardlopen.

Ik heb me inmiddels ingeschreven voor de race Lelystad-Enkhuizen-Lelystad op 22 oktober. Voor die tijd wil ik nog een groter voortandwiel monteren, uiteindelijk wordt het een 57t tandwiel. Dat scheelt toch bijna 10% met het standaard tandwiel. En nu maar hopen dat er flinke wind staat op het traject LEL! Dan heb ik maximaal profijt van.

Volgende week (6,7 en 8 oktober) heb ik ook een uitje met mijn Quest, ik ga dan naar het velomobiel treffen in Huizen. Tot nu toe hebben zich zo’n 43 mensen gemeld voor dit evenement.

totaal aantal kilometers: 7645

Geen opmerkingen: