dinsdag, december 09, 2008

Eindelijk weer in de fiets!

Het is al weer bedroevend lang geleden dat ik met de Quest naar Dordrecht ben gereden.

Daar zijn allerlei redenen voor, druk met het werk, slecht weer, donker en geen zin.

Zondag vond ik dat het er nu maar weer eens van moest komen.

Alle benodigde spullen lagen klaar en gisteren morgen reed ik met mijn Quest richting Dordrecht.

Het was wel weer wennen om in het donker te vertrekken, dat was een tijd geleden!

De weersvoorspelling gaf aan dat het een zonnige dag zou worden, alleen daar had ik op het vroege tijdstip niet veel aan. Ik vorderde vlot, hoewel de conditie niet meer optimaal was.

Ik heb de afgelopen weken wel vaker hardgelopen, ik ben zelfs weer twee keer met Paul’s hardloopgroepje meegeweest. Maar fietsen en hardlopen zijn toch verschillende dingen en dat merkte ik nu.

Vlak voordat ik Rotterdam binnenreed viel me op ik dat het fietsen steeds zwaarder ging.

Even verderop begon de Quest te kwispelen en hoorde ik het kenmerkende geluid van een lekke band.

Jahoor, dat moest mij weer overkomen, een lekke band in het donker repareren.

Gelukkig had ik een warme trui meegenomen, want je koelt snel af buiten de Quest.

De reserve band had ik vrij snel omgelegd alleen niet helemaal naar mijn zin.

Het ventiel zat een beetje scheef, dus ik pompte de band maar niet te hard op.

Toen ik weer weg reed merkte ik dat er iets aanliep, wat een tikkend geluid gaf.

Dit zorgde er samen voor dat ik nu nog verder in snelheid terugzakte.

Met moeite kon ik een kruissnelheid van 37 km/uur aanhouden

Ondertussen vraag je je af of dat door de matige fietsconditie komt of door andere oorzaken.

In de middag pauze plakte ik de band en zorgde ik er voor dat de binnenband goed om het wiel lag.

Het tikkend geluid bleek een gebroken spaak te zijn, die bij iedere omwenteling van het wiel tegen de ophanging aan kwam. Dat kost inderdaad energie!

Terug ging het vlotter dan op de heenweg. Maar een toptijd zat er zeker niet in, wat je in de winter ook niet hoeft te verwachten. De heenrit was wat teleurstellend, terug kreeg ik er weer zin in.


Hopelijk volgende week weer!

2 opmerkingen:

Pé Koomen zei

Hallo Eduard, een kapotte spaak kan ook zoals bij mijn Quest uitpakken in een ritje Dronten om een nieuw achterwiel, te lezen op mijn blog van 26 november 2008 "Een ernstige "tik"
gr.Pé Koomen

Mick zei

Het is zonde om de meest begeerde velomobiel van de lage landen niet te gebruiken, toch moet je zo'n 'oververmoeidheidgevoel'ook zien te voorkomen. Het lichaam is het best af m.i. met zo veel mogelijk afwisselende sport, met mate maar wel met 'n zekere regelmaat.
Ik zit daarom aan 't volgende te denken: Ga naar 't werk (in Dordrecht) met de auto, eventueel met een vouwfietsje achterin.Terug naar huis met het ov.
De volgende dag naar met de Quest n.h. werk, met de auto terug en vice versa...
Dan hoef je alleen op Vrijdag even te overwegen of je de Q. of de auto missen kan. Op het werk is toch best wel een of ander stookhok waar íe tijdelijk staan kan?- No offence!