Deze blog beschrijft mijn tochten in de quest en alle aanpassingen die ik aan de quest maak. Ik rij de meeste kilometers voor mijn woon-werk verkeer. Voorlopig nog van Wateringen naar Dordrecht en terug. Daarnaast maak ik van elke gelegenheid gebruik om een stukje te gaan fietsen in de omgeving. Heb je vragen mail dan direct naar eduardmail@dutchmail.com
vrijdag, december 11, 2009
Kantelmechanisme voor het windschermpje.
Toen ik op Wim's weblog zag wat hij had geknutseld, dacht ik gelijk, een prima idee maar de uitvoering moet beter kunnen. Dat je het schermpje kan kantelen is een goede aanvulling. In het geval je zodanig slecht zicht heb dat dit gevaarlijk is kan je besluiten het schermpje omhoog te zetten. Bij Wim zijn oplossing zit je dan wel tegen een uitzetstokje aan te kijken.
Ik heb zelf nog geen gevaarlijke situatie meegemaakt, maar in dat geval kan je het met één handbeweging lostrekken en het naast je in de fiets leggen. Het is wel raadzaam om het scherm in een plastic zak te doen want anders zit hij in kortste tijd onder de krassen.
Ik had gisteren al een concreet idee, hoe ik het zou aanpakken. Maar de juiste uitvoering heeft me toch nog een hele ochtend gekost. Pas het derde stel "scharniertjes" sloot goed genoeg op de schuimkap aan. Wanneer de passing niet voldoende is blijft het klittenband niet zitten.
Ten slotte ben ik nog even naar de bouwmarkt gegaan om de juiste boutjes en moertjes te kopen. Het moertje is zelf-borgend. Dat is nodig want anders gaat het scharnier na korte tijd weer loszitten. Tussen het scharnier en het scherm zitten rubber ringen, die zorgen dat er voldoende wrijving is. Door het boutje vast te zetten (niet te vast) zorg je ervoor dat het scherm in de open-stand blijft staan.
Zoals Wim schreef, dat je een soort dakje boven je hoofd krijgt, als het scherm open staat, zo werkt het niet in mijn situatie. Ik kan het net open zetten en er onder door kijken. Als ik het scherm verder open doe komt het tegen mijn helm aan. Dat is natuurlijk simpel op te lossen door het scherm een centimeter of vijf meer naar voren te zetten.
Vanmiddag heb ik al een proefrit gemaakt en de scharnier constructie deed precies wat ik ervan verwachtte. De komende week ga ik verder testen of alles goed blijft functioneren.
Misschien moeten bepaalde detail nog worden verbeterd. Ik denk daarbij aan een stukje klittenband aan de binnenzijde-voor om het scherm nog beter vast te zetten. Als hier een lusje aanzit kan je dat beetpakken om het scherm voor weer los te maken en te kantelen.
Misschien moet het contact-vlak tussen scharnier en schuimkap nog iets groter, om er zeker van te zijn dat het onder alle omstandigheden vast blijft zitten.
Als alles naar wens is zal ik de scharniertjes als extra aanbieden. Mensen die deze optie belangrijk vinden kunnen de scharniertjes bestellen, denk daarbij aan e8,- voor twee stuks (het moet wel leuk blijven). Bij apart versturen komen daarbij nog de verzendkosten (ik weet nog niet wat dat gaat kosten, ligt eraan of het door de brievenbus past).
wordt vervolgt....
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Hi Eduard,
Je hebt mijn idee uitstekend uitgevoerd. Ik gaf in mijn mailtje aan dat de basis van de scharnier wel 10 cm lang zou moeten zijn om voldoende stevig op de schuimkap te rusten. Het lijkt erop dat je het nu iets korter hebt uitgevoerd en dat geeft kans op vervormen van de kap als je het schermpje tegen de wrijvingsweerstand van het scharnier achterover trekt. Om de afstand van het totale scherm t.o.v. het hoofdgat te variëren kun je makkelijk drie, ik schat 25 cm lange repen klittenband op de kap lijmen. Je kunt daarmee instellen of het schermpje al dan niet tegen je helm aan komt.
Groeten,
Wim
Een reactie posten