Toen ik woensdag nog even mijn Quest goed controleerde kwam ik een scheur in de "kleerhangersteun" tegen. Even contact opgenomen met Peter die als antwoord zei dat dit komt door het te harde veergedrag van de Risse Astro 5 demper. Hij had een andere kleerhanger liggen met het zelfde probleem en die liet hij wel even lassen ter vervanging.
Gister werd ik voor de wekker om twee uur wakker en om half drie was ik al onderweg. De eerste uren reed ik door het donker en afgezien van wat getob met de GPS 62s ging het best wel vlot. Bij deze gps is het contrast tussen de track en het onderliggende kaartmateriaal best wel slecht. Ik kon de track-kleur niet goed krijgen. Achteraf bleek dat de kleur niet te veranderen is als de gps de track eenmaal volgt. Als je de route niet kiest om te volgen dan kan de kleur wel worden aangepast. Dan nog blijft het lastig om hiermee goed te navigeren onder slechte omstandigheden. Wel goed van deze Garmin is de lange batterijduur!
Ongeveer half elf was ik bij Peter. De afgelegde afstand was met 233 groter dan ik vooraf had bepaald. Maar gemiddeld kwam ik toch nog op 30km/uur. Ik had mijn route zo gepland dat ik niet door Utrecht hoefde te rijden. Grote steden vind ik maar niets om doorheen te fietsen. Ik moest natuurlijk nog wel door Hilversum, Baarn, Nijkerk, Voorthuizen, Apeldoorn en Deventer. Vooral de laatste twee steden zijn een verademing om door te rijden. Mooie fietspaden..
Peter stond al klaar en ik kon gelijk bij de koffie aanschuiven. Daar had ik wel trek in! Na de koffie gingen we eerst aan de slag met de demper.
De Risse demper heeft bij mij nooit de hoge verwachtingen waargemaakt. Het veergedrag op klinker weggetje is echt niet goed, welke stand je ook kiest. Op de harde stand doet hij bijna niets meer, wat misschien wel een voordeel is voor het naar boven fietsen. Bovendien vindt ik het eng dat het ding ergens op een lange fietsrit leeg kan lopen en dan sta je daar!
Peter heeft een mooie modificatie gemaakt op de standaard demper waardoor deze geen klap meer geeft bij plotseling uitveren zoals een sprong over een drempel. Gelukkig had hij er een liggen.
Jammer van het geld maar een betrouwbare fiets is toch wel heel belangrijk.
Na deze reparatie gingen we zoeken naar een tik die ik vaak hoor na elke twee omwentelingen van het voorblad. Soms is de tik er niet maar het is gewoon een irritant geluid. Velomobiel had er ook al eens naar gekeken en toen geconcludeerd dat het werd veroorzaakt door een scheur in het voorframe. Helaas was het daarmee niet opgelost. Ons speuren op de rollenbank leverde ook niet op. Wat kon dit nu veroorzaken?
Daarom maar verder met de ovale tandwielen. Ik twijfelde nog even of ik alle drie de bladen zou laten vervangen. Wel zo mooi natuurlijk maar er zit een prijskaartje aan. Toch maar besloten om alle drie te doen, zeker voor klimmen zou ovaal beter werken. Peter ging voortvaren aan de slag en al gauw waren de blden geplaatst. Door zijn eigen ervaring weet hij precies in welke stand de bladen moeten worden gemonteerd .
Hierna gingen we verder speuren naar de tik. Nog even gebeld met velomobiel maar die konden ons ook niet verder helpen. Peter wist dat de lichte ketting van een carbon Quest uit drie delen bestaat die met sluitschakels zijn verbonden (de ketting is niet met de hand te ponzen door de holle pennetjes). Elke sluitschakel passeert na twee omwentelingen het achtertandwiel. Het zou toch niet zo zijn dat hier een probleem mee was? Na opmeten bleek dat er wel degelijk een probleem in de sluitschakels zat. deze waren maar liefst twee mm te lang! Na de schakels met andere (van het zelfde model) te hebben vervangen was de maat goed en het probleem verholpen. Heel vreemd!
Door het extra werk was het al later geworden dan ik had gehoopt. Wel prettig was dat ik daardoor de hevige regenbuien had gemist. Toen ik net een half uurtje onderweg was kreeg ik alsnog de volle laag.
De verhalen over de ovale tandwielen zijn natuurlijk erg positief maar het gaat er toch om hoe je het zelf ervaart. Het kostte geen moeite om aan de nieuwe trapbeweging te wennen, terwijl wordt gezegd dat dit wel een paar weken duurt. Je merkt direct dat de trapenergie minder piekt, hetgeen de benen ontlast. Ik heb op langere ritten vaak last van een of twee knieën. Ook al op de heenweg een vervelend gevoel in mijn rechterknie. Daar heb ik op de terugweg totaal geen last meer van gehad. Even kijken of dat zo blijft maar het vooruitzicht is goed.
Het fietsen schoot lekker op en ik hoopte om half twaalf weer thuis te zijn. Helaas begon het bij de Vinkeveense plassen te stortregenen en zag ik geen hand voor ogen meer. Er was ook nog een vrachtwagen van de weg geraakt en het hele fietspad werd geblokkeerd door hulpverleners. De gps kreeg ook nog kuren en ik kon me niet meer oriënteren. Ten einde raad ben ik maar zuid-zuidwest gaan rijden wat achteraf goed geslaagd bleek te zijn. Wel wat extra gereden een hoop gezoek. In het donker rijden lijkt ook veel langzamer te gaan dan overdag. Er komt gewoon geen einde aan!
Om half twee was ik eindelijk weer thuis. 466km op de teller
8 opmerkingen:
De heen- en terugreis exact net zo lang? Dat vind ik echt heel knap :)
Ik word nu zo langzamerhand toch echt gek van al die positieve verhalen over die ovale bladen ;) Als Peter weer terug is, zal ik er toch ook maar eens naar toe fietsen.
Vooral dat verhaal over jouw knieën vind ik interessant. Zou je mij/ons daarover op de hoogte willen houden?
Wat is die modificatie van de standaard achterveerpoot precies ? Van de foto valt niet veel af te leiden ....
Dag Eduard,
Dat de Risse demper het laswerk in de Quest laat scheuren is echt nonsense. Er zijn ook veel Quest en Strada rijders met gescheurde klerenhangers die met de standaard Velomobiel.nl veerpoot rijden.
Als er laswerk scheurt ligt dat echt aan het laswerk, in combinatie met de onvoldoende stijfheid van de Quest of Strada.
Als een Quest voldoende stijf is en de kleerhanger is verstevigd, gaan ze met een Risse demper echt niet meer kapot. Ik heb nu 30.000 km probleemloos met dezelfde Risse Astro 5 demper gereden.
Er zijn nu ruim 400 gebruikers van een Risse demper en er worden er nog steeds veel geleverd.
Dat kan toch niet zo zijn als het product niet zou deugen.
Jij stelt dat een Risse demper op klinkerwegen niet zou voldoen?
Staat de demper wel op de goede druk?
Eerder had je ook problemen met een Risse demper die later overduidelijk niet aan de Risse demper lagen. Gewoon even op de tunnel en de rand van het instapgat duwen. Komt de Quest rustig en geluidloos omhoog dan kun je erop vertrouwen.
Denk niet dat een door Peter gemodificeerde demper dezelfde veiligheid biedt als een Risse demper.
De door Peter gemodificeerde demper heeft simpelweg nog steeds geen demping.
Ik wens jullie een fijne 1000 km tocht.
Groeten,
Wim
Beste Wim, Sorry dat ik er langer dan 24 uur over heb gedaan om jouw reactie te publiceren. Maar dat je me nu gelijk van je bloglijst hebt verwijderd is wel wat bot! Ik wil geen lange discussie over dempers beginnen maar ik geef gewoon mijn eigen mening. De Risse demper heeft mij gewoon niet de verbeteringen gebracht die ik er van hoopte te krijgen. Bovendien vind ik het gewoon een eng idee dat de druk er een keer plots uitgaat en dan kan je nauwelijks verder fietsen. De eerste demper die je me had geleverd liep spontaan leeg. Thuis stond hij nog op druk en 20 km verder was hij leeg, met gevolg dat ik de onderkant van de Quest behoorlijk beschadigde. Ik heb hetzelfde met een mountainbike gehad welke soortgelijke dempers heeft, alleen kan je met een mountainbike nog makkelijk verder fietsen, met de Quest wil je dat niet in die toestand. Natuurlijk veert de Quest met een Risse demper rustig omhoog als je hem induwt. Dat geeft vooral een mooi verkoop praatje. Als de Risse door een hobbel eenmaal inveerd blijft hij langer in de ingeveerde stand dan de gewone demper. Hij kan dan echter niet nogmaals inveren bij een hobbel die er vlak na volgt, weg demping! ik had hem op de zachte stand staan, op de harde stand is de doorstroom opening voor de olie zo klein dat hij helemaal langzaam terugkomt. Ik heb nu al weer zo', 400 km met de gemodificeerde demper van Peter gereden en hij bevalt mij prima. Lekker simpel! ps. Wim, jij kan dit natuurlijk niet meer lezen, je hebt me immers van je lijst verwijderd!
Stradaatje: Er komt een tweede veer in de demper die werkt als de demper geheel uitveerd, bijvoorbeeld als je over een verkeersdrempel springt. De demper geeft dan geen klap omdat de hoofdveer plots uitveerd, deze tweede veer voorkomt dat. Je hebt dus een bovenveer en een onderveer. het beweegpunt hangt er tussenin. Duidelijk?
Dag Eduard,
Ik heb je van mijn bloglijst verwijderd omdat mijn reactie niet werd geplaatst. Ook mijn email bleef een week onbeantwoord. Een negatief oordeel publiceren en een reactie daarop pas na een week publiceren is gewoon niet zoals het hoort.
In je reactie op mijn reactie schrijf je dat de eerdere Genesis demper was leeggelopen. Het zou je sieren als je schreef dat dat niet aan de Risse demper lag maar aan een door jouzelf geregelde vulnippel.
Ik heb je direct een nieuwe demper gestuurd. De door jou verkeerd gevulde demper mankeerde echt niets.
Ik zal je weer in mijn bloglijst opnemen.
Groeten,
Wim
Hallo Eduard,
Je bent niet meer de enige die door WimS van zijn bloglijst is verwijderd.
Ook ik heb het gewaagd om kritische geluiden te laten horen over één van zijn producten.
Misschien heb je het al wel gelezen, maar ik heb een vergelijkend warenonderzoek beschreven over de Sinner-kap en de Vmo-kap.
Dit bericht is nu zelfs opgenomen op de nieuwspagina van Ligfiets.net
Grappig dat ik de bovenstaande woordenwisseling tussen jou en WimS nu net moet tegenkomen.
Ik had eigenlijk een verzoek:
Zou je mijn blog ook in jouw bloglijst willen opnemen?
Die van jou staat namelijk ook al jaren in mijn lijst.
Zo 'helpen' we elkaar een beetje.
Ik noem een windschermpje trouwens ook altijd halsstarrig een 'Botter-schermpje'. Je hebt dus in ieder geval één fan ;-)
Hoi Eduard,
Ik heb dezelfde 'straf' van WimS gehad als jij, omdat ik ook kritische berichten heb geschreven over de Risse demper. 24-01-'15
Ik ga binnenkort een bericht schrijven over de demper van Peter, dit gaat een zeer positief bericht worden.
Ik rijd er nu ook al weer een paar weken mee rond en ik ben er erg blij mee.
Heel simpel en het werkt gewoon heel goed.
Een reactie posten