zondag, februari 19, 2006

Ritje rond Zoetermeer


Jammer genoeg kon ik gister morgen niet fietsen toen het weer zo mooi was. Gelukkig had ik ‘s middag wel even tijd en ben ik gelijk in de Quest gestapt. De afgelopen weken is het weer steeds zo ontzettend slecht geweest dat ik niet de moed kom opbrengen om naar mijn werk te rijden. Daar komt natuurlijk bij dat ik ook vroeg op stap moet (5:30) en dat maakt het extra moeilijk. Maar het kan alleen maar beter worden, ook al omdat het steeds langer daglicht is.

Gistermiddag had ik het plan om het gebied ten noorden van Wateringen wat beter te verkennen. Via Rijswijk reed ik lang de Vliet richting Voorburg. Vooral in Rijswijk waren sommige stukken fietspad zo slecht, je kan zien dat fietspaden totaal geen prioriteit hebben. Als er op de autoweg één steen verkeerd ligt wordt er gelijk een spoedreparatie uitgevoerd maar fietspaden…

Tot aan Leidschendam kon ik het pad langs de Vliet blijven volgen. Op een bepaald moment verplaatste het fietspad zicht van de linkerkant naar de rechterkant van de weg. Ik had dat net te laat door en bleef daarom maar langs het water fietsen, keren is zo’n gedoe. Even later zag ik een man met een hond aankomen, het viel me op dat hij zich vreemd gedroeg. Toen ik hem dichter was genaderd werd duidelijk wat hij wilde. Dit is een voetpad en dat wilde hij me inpeperen door me de weg te versperren. Ik had weinig zin in deze flauwekul en minderde geen snelheid. Op het laatste moment gooide de hond roet in de man zijn eten door in paniek weg te rennen. De man moest zijn aandacht aan de hond geven en stapte opzij. Het enige wat hij nog volmondig kon uitroepen was “klootzak”, ik wist niks beters dan hem met hetzelfde te antwoorden. Wat zijn sommige mensen toch zielige stumpers!!

Een stukje verder ging ik recht de A4 onderdoor en belande op de stompwijkseweg. Ik heb nog niet eerder zo’n beroerde weg bereden. Terugkeren was ook geen optie dus ik moest wel verder. Op dit soort wegen bewijst Velomobiel dat ze een goed product hebben gemaakt. Als een fiets kapot kan dan zal hij op een weg ook echt kapot gaan. In een bepaalde bocht stuiterde de achtervering zo erg dat ik bijna de bocht uit dribbelde. Wat verder was er een fietspad naar rechts en ik hoefde niet lang te denken of ik dat wel heen wilde. Helaas had één of andere intellectueel bedacht dat hier een hekje moest staan waar fietsen en brommer makkelijk langs kunnen maar een Quest beslist niet. Waarom niet gewoon een paaltje?. Dus dan maar weer uitstappen, Quest er langs duwen en weer instappen. Wel een mooi moment om eens te kijken waar ik zat. Helaas staan er op mijn ANWB fietskaart geen coördinaten, dus weet ik nog steeds niet waar ik precies ben. Binnenkort moet ik mijn fietskaart maar eens bijwerken.

Het fietspad voerde me over een dijk richting Zoetermeer. Halverwege kwam ik een ruiter tegen met een nogal opstandig paard dat beslist niet wilde passeren. De ruiter ging een stukje terug en vond een inham naar een weiland waar hij zijn paard even kon parkeren. Heel langzaam vervolgde ik mijn weg en gelukkig ging dat zonder verdere problemen. Een kilometer verder kwam ik weer een paard tegen, dit keer met een vrouwelijke berijdster. Dit paard was wat minder angstig en liet zich lang de Quest praten.

In Zoetermeer moest ik mijn GPS nog een keer raadplegen om de juiste richting naar huis weer te hervinden. De aanwezige fiets richting aanwijzers zijn niet altijd even duidelijk en compleet. Toen ik eenmaal het fietspad langs de A12 had gevonden ging het weer een stuk beter en kon ik het tempo ook opvoeren. Vanaf Delft kende ik de route goed en hoefde ik me daar geen zorgen meet over te maken.

Vandaag zo’n 50 km totaal 1307

Het windschermpje voldoet erg goed. Alleen heb ik nu en dan nog wel last van condens. Wanneer het zicht te slecht is kan ik het scherm met één beweging wegnemen. Een lezer van mijn blog had een goede tip: maak een uitsparing waardoor een deel van de luchtstroom onderlangs wordt gevoerd en het condens vocht aan de binnenkant meeneemt. Dit lijkt me het ei van columbus en ik ga het zeker uitproberen. Wordt vervolgt

Geen opmerkingen: