donderdag, februari 09, 2006

testrondje met garmin gps 60




Vanavond had ik eindelijk de gelegenheid om mijn nieuwe aanwinst in de quest uit te proberen. Mijn bedoeling is om met de gps ontvanger bij te houden waar ik fiets en deze informatie zodanig te bewerken dat mijn fietsroutes geperfectioneerd worden.

Zodra je de ontvanger aanzet begint hij de satelieten te zoeken tot er minstens drie zijn gevonden. Met minder dan drie kan de positie niet worden bepaald. Voor de gelegenheid had ik de gps (zo noem ik hem maar voor het gemak) met de broekriem clip aan de bedrading in de quest geklemt. Later moet ik nog een meer definitieve plek zoeken. Ik bedacht me dat de kilometer teller naar een ander plekje kan zodat de gps beter in het zicht zit.

De gps bewaard automatisch het track (een verzameling van punten waar je langs komt). Het fietsen ging weer heerlijk, vooral het stuk van Schipluiden richting Maasland ging fantastisch. Ik had de wind van opzij en de quest werd door de wind vooruitgeblazen. Het was wel oppassen, rechts ging het steil naar beneden, links passeerden de auto's me. Later zag ik dat ik hier regelmatig de 50 km/uur heb gehaald. Omdat het een relatief klein rondje was kon ik me aardig uitsloven. Op de terugweg werd ik door een bromfietser ingehaald en dat liet ik niet op me zitten. Later bleek dat ik ook hier de 50 heb gehaald bij het weer inhalen van de brommer.

De gps kan via een usb kabel en het bijgeleverde programma mapsource worden "leeggehaald". De geproduceerde file kan echter weer niet in Google earth of ozi explorer worden geladen. Hier heb ik een mooi freeware programmatje voor gevonden dat "alle formaten" in "alle formaten" kan vertalen. En inderdaad kon ik even later mijn gefietste route op de google earth foto zien (zie bovenstaande foto). Ook kan ik de route in ozi explorer laden om de route op de kaart te bekijken. Wat wel onhandig is dat je steeds een andere kaart moet laden en de oude dan niet meer ziet. Je fiets immers al snel van de kaart af. In Google earth heb je dat probleem niet maar hier kan je helaas geen routes mee plannen omdat er geen export van gps coordinaten mogelijk is. Misschien komt die functie nog wel eens.

rit 26,1km (volgens de gps) totaal gereden 1222km

Geen opmerkingen: