dinsdag, april 18, 2006

Wateringen-Woerden v.v. met navigatiefoutje




Gisteren toch nog even een ritje gemaakt in het mooie weer van de 2-e paasdag. Het leek me wel handig om de snelfietsroute richting Haaksbergen nog wat verder te verkennen. Het eerste stuk van deze route tot aan Woerden is een mooie opstap richting Dronten. (over een paar weken ga ik bij velomobiel langs voor mijn nieuwe achteras).

Het eerste stuk van de route had ik niet goed ingeschat. De GPS geeft het dichtstbijzijnde punt van de track aan, daar kan je dan rechtstreeks naar toe fietsen. Dat probeerde ik dan ook via Delft. Op het eerste stuk na de A13 (achter IKEA) waren echter ontzettend veel dagjes-mensen op de fiets, daar moest ik dus langzaam aan doen. Toen ik me daar doorheen had geworsteld kreeg ik een ander obstakel te verwerken, de doolhoven van Pijnacker. Op het 2-e plaatje kan je zijn wat een worsteling het was om daar weer uit te komen. Toen ik uiteindelijk het track had bereikt kon ik lekker voluit fietsen, hoewel ik de rit van eerste paasdag nog wel in de benen voelde. Tot aan nieuwerbrug ging het me letterlijk en figuurlijk voor de wind. Hoewel er een fietspad was reed ik hele stukken gewoon tussen de auto’s in. Het auto asfalt is bijna altijd veel beter dan het fietspad. Het is ook altijd zo jammer dat de vaart er net lekker inzit en je dan op een haakse bocht in het fietspad afrijd. Kuilen en hobbels remmen de snelheid ook aardig.

In Nieuwerbrug maakt ik (achteraf gezien) een cruciale fout. Nadat de GPS me vertelde dat ik linksaf moest reed ik te ver door en stak ik de oude Rijn over. Op zich niet echt een probleem omdat er aan deze kant ook een weg loopt. Dat ging goed tot in Woerden. Plots ontdekte ik echter dat ik de wind nu pal tegen had, vreemd! De wind was zeker gedraaid of de rivier maakt een grote slinger dacht ik. Nadat ik nog een kilomater of vijf had gefietst liet ik mijn GPS de terugrit aanwijzen en keerde ik om. Na Woerden had ik de wind weer tegen, nu snapte ik er echt niet meer van. De terugrit ging als gesmeerd, mijn snelheid was bijna even hoog als de heenrit ondanks dat ik nu tegen de wind inreed.

De Quest doet het werkelijk fantastisch. Er is echter één vervelend bijgeluid als ik een linker bocht maak. Het klinkt alsof het lager herrie maakt. Ik herinner me vaag dat ik met mijn vorige achteras ook zoiets hoorde, het zal toch geen voorbode zijn van een nieuwe asbreuk? Dan kan ik me gelijk bij Velomobiel aanmelden als Quest testpiloot.

Thuis gekomen heb ik de route gelijk op de computer bekeken. Toen zag ik wat er fout was gegaan, de GPS had me na Woerden teruggestuurd naar het punt waar ik foutief de oude Rijn was overgestoken. Ik was dus aan de andere kant van het water teruggereden! Ongelofelijk dat me dat niet eerder was opgevallen. Ik heb dit stuk, zie plaatje 3, dus vier keer gereden. (Links op het plaatje bij de Bree steek ik de oude Rijn over, rechts in Woerden ga ik weer terug)




Vandaag 124km in 4uur. Totaal 2694 km

Geen opmerkingen: