dinsdag, juni 27, 2006

Snelle trainingsrit



Op de terugweg van mijn werk was ik zo moe dat ik achter het stuur van mijn auto zat te knikkebollen. Mijn werkgever is verhuisd naar België en vind het maar gewoon dat ik nu twee keer per dag anderhalf uur in de auto zit. De lange rit breekt me nu, na de eerste twee werkdagen, al op. Niet dat ik het erbij laat zitten, ik ben al aardig succesvol bezig om een nieuwe baan te zoeken.

Om wat tegengas te geven aan dat geluier achter het stuur van de auto besloot ik om vanavond maar eens flink hard te gaan fietsen in de Quest. Als parkoers heb ik eerst een warming-up tot vlak voor schipluiden, dan een snel recht stuk over de Gaagweg dat ik vier keer rijdt, en tenslotte een cool-down.

Althans dat is de theorie. In de praktijk ga ik in het eerste en laatste stuk al veel te snel en laat ik me niet inhalen door wielrenners. Maar dat is de aard van het beestje.

Het leuke van de Gaagweg is dat het redelijk rechte weg is met maar één lastig punt daar waar de Molenweg op de Oostgaag uitkomt en over gaat in de Westgaag. Dat punt is onoverzichtelijk vanuit mijn lage gezichtspunt en dus moet ik wat snelheid terugnemen. Maar verder kan ik zo hard fietsen als ik wil. In enkele glooiende bochten moet ik me een klein beetje inhouden.

In de grafiek kan je de verschillende stadia mooi onderscheiden:

- Ca 10 minuten opwarmen
- Rit van ca 9 minuten. In het eerste stuk sloof ik me nogal uit om een tweetal wielrenners in te halen. Hier haal ik de top van 61km/uur.
- Aan het einde keer ik om en herhaald het stuk zich. Hier rij ik een heel peloton wielrenners (man of twintig) voorbij die allemaal dezelfde outfit dragen. Ik denk dat het een wielerclub is.
- Tweede keer richting Maasluis
- En laatste keer weer terug naar startpunt. Een wielrenner die ik inhaal zet aan en komt eerst nog dichterbij. Hij ziet al snel in dat hij niet kan aanhaken en valt weer terug naar zijn maatje.
- Veertig minuten in een rustiger tempo om wat af te koelen.














Resultaat:

Hele rit 56,5 km in 1:27 uur (39 km/uur gemiddeld). Totaal 5732 km
Snelle stuk 28,5 km in 0:37 uur (46 km/uur gemiddeld)

De wind stond bij het snelle stuk steeds dwars op de rijrichting. (6 km/uur NW).

Ik wil in September meedoen aan de wedstrijden op Texel. Ik denk dat dit daar een goede training voor is. Bij die rit had de winnaar een snelheid van meer dan 50km/uur over 41km




Geen opmerkingen: