woensdag, november 22, 2006

Moeizame start


Het moest er weer eens van komen. Vorige week zorgden twee dagen op cursus en een dag naar Duitsland ervoor dat ik niet aan fietsen toe kwam. Op de momenten dat ik wel vrij was had ik teveel andere dingen te doen om zomaar een stukje te gaan fietsen. Maar vanmorgen had ik geen reden om niet te gaan fietsen, behalve dan dat het hondenweer is en donker en het zo lastig is om uit je bed te komen. Maar ja ik had besloten te gaan dus moest het er van komen. Toen ik mijn spullen aan het verzamelen was hoorde ik de regen op het dak van de serre kletteren, zou ik dan toch maar met de auto gaan?

Op het moment dat ik wegreed regende het zachtjes, niet echt heel vervelend, maar toch.. Wel vervelend is het slechte zicht dat je hebt door de matige verlichting en de druppels op het regenschermpje. Vooral bij tegemoet komende auto’s is het lastig. Na zo’n 500 meter klapte ik met het rechtervoorwiel op een vluchtheuvel, ik had hem niet zien aankomen. Ondanks dat het een harde botsing was bleef de schade beperkt, althans ik kon gewoon doorfietsen. Weer een paar honderd meter verder ging het weer mis, nu reed ik half over een glooiende vluchtheuvel waardoor ik op twee wielen kwam te rijden. Gelukkig weer zonder schade maar nu moest ik wel even binnensmonds vloeken. Als dat zo door gaat dan haal ik Dordrecht niet eens. Blijkbaar was ik nu voorzichtiger geworden of waren mijn ogen beter gewent aan het licht want vanaf dit punt had ik gelukkig geen problemen meer. Op de een of andere manier had ik ook niet zoveel energie vanochtend, normaal rijd ik wel tot 50km/uur maar nu bleef ik net boven de 40 hangen. De gemiddelde snelheid was dan ook de laagste tot nu toe, 30km/uur (52km in 1:44 uur)

De terugweg ging al niet veel beter, hoewel ik er wel veel meer zin ik had. Ik denk dat het verschil wordt gemaakt doordat ik dan met daglicht vertrek. Vlak voor Rotterdam dacht ik dat mijn accu leeg was, dat was gelukkig niet het geval. Het stekertje van de accu maakt geen goed contact. Dat kon ik snel verhelpen door de steker een paar keer rond te draaien. Voor de zekerheid zal ik toch eens testen hoe lang de accu meegaat met volle verlichting.

In het centrum van Rotterdam was het lastig fietsen door het grote aantal ander fietsers. Dit houd de snelheid ook echt laag.

31km/uur (49,5 km in 1:34 uur)

[ondertussen heb ik de test uitgevoerd, na ca 6uur vollast brand de verlichting nog en is de accuspanning na 11,75V. De accu heeft een capaciteit van 7AH]

De nieuwe LED verlichting vordert gestaag. Ik heb mijn ambities wel een beetje moeten terugschroeven, door de grotere lensjes passen er geen 12 LED’s achter het venster in de Quest. ( stuks is echter geen probleem. De stroombron (350mA) is ondertussen ook klaar en getest. Deze slimme variant “gebruikt” zelf slecht 0,7V dus blijft de verlichting werken totdat de accuspanning onder (3 keer 3,3V + 0,7) 10,6V is gezakt, dan is de accu ook echt leeg want de accuspanning varieert normaal tussen 12,5V (vol) en 11,5V (leeg). Hopelijk ben ik volgende week zover dat ik de verlichting in de fiets kan bouwen.

Totaal 8714km

Geen opmerkingen: