woensdag, november 29, 2006

Testrit met nieuwe verlichting


Gisteravond Heb ik de nieuwe lamp na een testje in de Quest gemonteerd. Ik moest eerst zeker weten of de dimstand (zogenaamde pulsbreedte modulatie) goed samenging met de stroombronschakeling. Hiervoor heb ik eerst in plaats van de accu een regelbare voeding aangesloten. Hier kan ik namelijk de stroom beperken, zodat een fout niet gelijk desastreus is. De dimstand werkte precies zoals zou moeten en de weg was daarmee vrij om de lamp te monteren. Ik gebruik nu maar drie van de negen LED’s om het risico bij een fout te beperken. Deze drie LED’s blijken samen al meer licht te geven dan mijn oude lamp, dat ziet er dus hoopvol uit.

Na het monteren gisteravond heb ik een klein proefritje gemaakt om de juiste stand van de lamp te bepalen. Na een paar wijzigingen had ik de beste stand gevonden, niet te laag want het licht moet een flink eind voor de Quest op de grond schijnen.

Vanmorgen vertrok ik in het donker richting Dordrecht en ik kon gelijk al zien dat het een verbetering is. Ik ging niet zo hard als anders, blijkbaar heb ik een kleine dip. Normaal is de kruissnelheid op rechte stukken zo’n 43 km/uur, nu zat ik steeds onder de 40. Het scheelt ook als je een stimulans hebt zoals een bromfietsen of een racefietser, maar die waren er helaas niet. Het is ook niet zo erg als het een keertje wat langzamer gaat, het belangrijkste is immers dat ik met de Quest ga.

In Delft reed ik op een bruggetje langs een controle van oom agent (ze waren met vier man). In het voorbijgaan riep ik: en doet hij het goed? Hierop antwoordde hij dat mijn licht uitstekend werkte. Ik geloof zelfs dat ik hem behoorlijk verblinde toen ik de brug opreed waardoor mijn lamp nogal omhoog scheen, maar ja ik wordt wel goed gezien.


Na ca. 1:40 kwam ik in Dordrecht aan.

Op de terugweg koos ik ervoor om door het centrum van Rotterdam te rijden. Dat leverde me een noodstop op toen een fietser tegen het verkeer in op mijn weghelft kwam. Gelukkig stuurden we allebei de juiste kant op en ging het nog net goed. Verder moest ik nogal een aantal keren lang voor een verkeerslicht wachten voor ik weer verder kon. Soms tref je het gewoon slecht.

Wat me wel goed deed was om te zien hoeveel file ik heb gemist door met de Quest te gaan, het was weer een grote puinhoop op de snelwegen. Ook in Rotterdam was het enorm druk.

Op het stuk naar Delft kwamen meerdere auto’s achter elkaar me tegemoet zodat ik het idee kreeg dat de verkeer doseer installatie niet aan stond. Dat bleek verderop echter (gelukkig) wel het geval te zijn. Zouden die automobilisten het erop wagen om met meerder tegelijk over de blokker heen te rijden? In principe moet dat kunnen, een aanhanger mag immers ook mee. Het was file op de A13, dat kon je hier wel zien want er stonden wel honderd auto’s voor de installatie op hun beurt te wachten om door te rijden.

Terugrit 1:45 totaal gereden tot nu toe 8917 km




Geen opmerkingen: