vrijdag, februari 02, 2007

Drie keer Schipluiden

Eigenlijk is Vrijdag mijn vrije dag. Vreemd genoeg komt daar bijna nooit wat van terecht, er is altijd wel een of andere klus te doen. Dat varieert van laminaat leggen, behangen, timmerwerk, een extra stopcontact maken, een buitenkraan plaatsen, noem maar op. En het houdt dus eigenlijk ook nooit op. Maar vandaag was ik onverwachte toch helemaal vrij. Het weer was goed genoeg voor een fietstochtje.






Franciska ging vanmiddag wandelen rond Schipluiden. Ik moest eerst even lang een boekhandel in Delft en daarna ben ik richting Schipluiden gereden in de hoop Francis met haar vriendinnen nog tegen te komen. Op het kaartje kan je zien dat Schipluiden het centrale punt van de fietstocht was. Bovendien had ik geen vastomlijnd plan, ik reed maar wat.

Het was ook een mooie gelegenheid om bepaalde stukje beter te verkennen. Hoewel de meeste fietswegen me wel bekend voorkomen. Ondertussen heb ik ze allemaal wel een keer gezien.

Een uitzondering daarop is de doorsteek van Abtswoude naar de Schieweg. Ik had wel eens gezien dat collega fietser Baksteen Mart deze route fietste maar zelfs was ik hier nog niet geweest. Er is nu nog een kleine verbetering mogelijk waardoor ik wat verder zuidelijk op de Schieweg uitkomt en dus minder omrij. De route die ik hier meestal volg gaat vlak langs de wijk Woudhoek (Vlaardingen?) en rijdt niet echt lekker door. Het lijkt alsof er een nieuw fietspad in voorbereiding is (had ik ontdekt via Google earth) maar dat is, toen ik er een paar maanden geleden fietste, nog niet meer dan een zandpad met veel kuilen.









Op het tweede plaatje kan je zien waar dit zandpad ligt. Op het derde plaatje zie je het nog beter, rechts ervan zie je een pad dat recentelijk al is aangelegd (bij het vinkje) en dat hier mooi op aan zal sluiten.

Een ander experiment dat deels ik gelukt was om te proberen of ik met mijn Quest over een debiele fietsdrempel kon rijden, langs het water richting Spaansebrug. Het eerste deel lukte, waar ik eerder vastliep doordat de onderkant van de Quest op de drempel bleef steken, kon ik nu wel doorrijden doordat ik met een wiel over het stoeprandje ging. Wie verzint er nu zo’n drempel in een fietspad?



Even verderop ging het fout omdat de Spaansebrug gesloopt wordt en fietsers er daardoor niet meer onderdoor kunnen. Gezien de omvang van de werkzaamheden denk ik dat het nog wel een half jaar duurt voor ik hier weer langs kan.

Vanaf hier ben ik weer met een omweg richting Schipluiden gereden. Helaas ben ik het vrouwtje niet tegengekomen. Maar ik heb wel weer even lekker gefietst!

Vandaag 88 km, totaal 10090 km

1 opmerking:

Kees van Malssen, oud-voorzitter NVHPV zei

De Spaanse brug ligt er uit tot ongeveer juni 2007. Als alternatief kun je ook via de Giessenbrug, pal langs de A20, tussen Matlingeweg en het Kleinpolderplein gaan.