zaterdag, oktober 11, 2008

Filevrije donderdag?

Afgelopen donderdag was er een extra stimulans om met de Quest naar Dordrecht te fietsen, het was immers filevrije donderdag. Ik zat een beetje te twijfelen, dat heb ik wel meer als ik langere tijd deze route niet heb gefietst. Maar dit feit duwde mij in ieder geval over de drempel. Bovendien was er mooi weer voorspelt, hetgeen zeker waar was.

Omdat ik woensdag pas laat was thuisgekomen van mijn zakenreisje naar Duitsland vertrok ik donderdag pas na 9:00 uur. Waar het nu aan lag weet ik niet maar ik ben nog niet eerder zoveel auto's tegen gekomen. Misschien dachten automobilisten dat het een belofte was dat er op deze donderdag geen files zouden zijn, wat weer een mooie reden was om met de auto naar het werk te gaan. Kortom, ik had deze dag veel meer oponthoud door de auto's die in de weg reden of op kruispunten de doorgang versperden. Vooral in het centrum van Rotterdam was er voor de automobilisten geen doorkomen aan en dan blijven deze irritante stukken blijk soms midden op het fietspad staan.

Ik lees net in een kranten artikel dat de lengte van de files zelfs groter was dan op een andere donderdag. Maar ik citeer uit dit artikel "Ook volgens Mark van der Vussen van Rijkswaterstaat zit de winst van de dag echt in de bewustwording.".

Ik vraag me af over welke bewustwording de beste man het heeft, ondertussen laat niemand zijn auto staan om eens lekker met de fiets naar het werk te rijden. Deze donderdag was daar uitermate geschikt voor. Voor mij in iedergeval een prachtig tochtje Wateringen - Dordrecht vv. 104km in drie uur

Geen opmerkingen: