zondag, november 15, 2009

Schermpjes op bestelling

Vandaag had ik eindelijk gelegenheid om een paar van de schermpjes te maken. Een aantal lezers heeft me laten weten dat ze wel interesse hebben voor een dergelijk scherm. Ik heb ze laten weten dat ik dit wel voor een kleine vergoeding wil doen. (zolang het niet te gek wordt natuurlijk). Zeker nu het kouder wordt is dit een aangename uitbreiding voor op de Quest.

Gisteren was ik al langs de Hornbach gereden voor een stuk polycarbonaat. Thuisgekomen zag ik dat ik toch het verkeerde materiaal had gekocht, dit spul is met 2,5mm dikte net wat te zwaar. Dus ben ik gisteren nog een keer naar de bouwmarkt gereden, nu naar de Praxis waar ze plexiglas van 2mm dik verkopen. Gisteravond ben ik eerst met een tekenprogramma bezig geweest met als doel de vorm van het scherm uit te printen. De eerste vorm had ik met de hand getekend en dat kon nog wel iets strakker. Uiteindelijk ben ik maar gestopt, het lukte simpelweg niet deze vorm in een document te krijgen. Met een oude tekenmal ging het wel en had ik al snel een perfect voorbeeld op papier.
Met dit papier kon ik bij het eerste exemplaar de vorm op het plexiglas overnemen in
plexiglas maken. Jammer genoeg ging er iets fout met het decoupeerzagen en scheurde het kunststof. Niet getreurd, dit exemplaar kan nog als voorbeeld dienen, om de vorm opnieuw op een plaat over te nemen. De volgende stap was het in handzame stukken zagen van de plaat van 1x1m.

Na het overtekenen van de vorm kon ik met de decoupeerzaag aan de gang. Om het zagen makkelijke te maken had ik de decoupeerzaag in de bankschroef geklemd. Daardoor had ik beide handen vrij en meer controle over het zagen.

De op maat gezaagde stukken plexiglas warm ik op in de oven op iets meer dan 100 graden celcius. Zo nu en dan controleren of het materiaal al flexibel is, te lang verwarmen zorgt ervoor dat de bescherm folie gaat inbranden en dat is niet de bedoeling. Als het materiaal voldoende flexibel is kan het uit de oven en op de buigmal. Tijdens het afkoelen goed aangedrukt houden met twee ovenhandschoenen.

Daarna kan ik de bescherm folie eraf peuteren en de stukjes klittenband bevestigen. Ik maak eerste de lijm warm met de verfstripper, dat maakt de lijmverbinding veel sterker. Bij het lijmen goed oppassen dat er geen lijmdraden op het scherm vallen, die laten zich niet zomaar verwijderen.

Nu nog een antwoord vinden op het verzend probleem. dat het eerste schermpje heel bij Wim Schermer is aangekomen wil niet zeggen dat het altijd goed zal gaan. Ik heb op mijn werk wel eens een pakje ontvangen waarbij het leek alsof de vorkheftruck erover heen gereden was. Voorlopig heb ik de prijs van het schermpje op e20,- gesteld (daarbij komen nog de verzendkosten a e6,75). Niet dat het materiaal zoveel kost maar in de praktijk gaat het nogal eens fout waardoor er een hoop extra materiaal nodig is (ik heb al zoveel materiaal verpruts). En dan zijn er nog de kosten van het gereedschap waarvoor ik een klein stukje in rekening breng.

1 opmerking:

Kees van Hattem zei

Beste Eduard. Bij deze bestel ik een schermpje. Kun je het samen met die van Wim opsturen naar De Woude ? Kees van Hattem Smaragd 25 1703 ga Heerhugiwaard. De groeten Kees.