vrijdag, maart 26, 2010

Mini DV MD80S testrit


Regelmatig maak ik onder het fietsen dingen mee of zie ik situaties die leuk zijn om te bewaren. Eigenlijk kijk ik daarom al een tijdje naar een camera die ik op onze JVC camcorder kan aansluiten. Nadeel is meestal de hoge prijs en de kwetsbaarheid van de camcorder. Vorige week zag ik echter een aardige camera die je bijvoorbeeld op je helm kan monteren. Dit soort camera's (bijvoorbeeld Tachyon, actioncam ATC3K of ATC5K of de MD80S) zijn meestal aardig robuust, compact en leveren een redelijke kwaliteit beeld op. Het leuke is dat er ook voorbeelden van de opnames zijn te vinden als je via youtube naar het type camera zoekt. Op die manier kon ik een camera vinden die het beste beeld levert voor zijn prijs. De beelden van de MD80S hebben een wat betere resolutie en scherpte dan andere camera's van die prijsklasse (ca 100,-).

Dinsdag heb ik de camera direct voorop de Quest geplakt en ben ik een ritje in de omgeving gaan maken. Toen ik terug was heb ik de beelden bekeken en het viel op dat ze nogal onrustig waren. De neus van de Quest trilt blijkbaar meer dan ik had gedacht. Gisteren heb ik daarom een nieuwe rit gemaakt waarbij ik de camera op mijn helm heb gemonteerd. Het vreemde is dat de beelden die je ziet stabiel zijn terwijl de camera ze nogal trillend waarneemt. Blijkbaar zit er een steady focus mechanisme in de hersenen ingebouwd dat het grootste deel van de trillingen elimineert.

Gelukkig zijn er software programma's die de trillingen achteraf kunnen verminderen. Helaas bleken alle programma's die ik kon vinden ongeschikt. De een herkende het video formaat niet en een tweede leek niets aan het beeld te verbeteren terwijl de derde gelijk al na het installeren crashde. na wat meer zoekwerk kwam ik op een stuk open source software waarmee je video kan filteren en bewerken. Daarbij kan je een plug-in installeren (deshaker) die het schudden verminderd. Op het web staan diverse beschrijvingen hoe deze software kan worden gebruikt (a guide to using deshaker).

Vanmorgen ben ik met het eerste stukje video in de weer gegaan:
- in microsoft moviemaker geknipt, overgangen gemaakt en muziek geplakt
- met "any video converter" van .wmf naar .avi geconverteerd
- in virtual dub ge-deshaked en met een codec gecomprimeerd

Het is maar een eerste proefje en het kan allemaal nog wel wat beter. Zo was er was bewolking en zou ik een betere selectie van beelden moeten maken. Maar dit is maar een eerste begin. Dit filmpje is vanaf de neus van de Quest gemaakt, volgende keer plaats ik een filmpje dat vanaf mijn helm is geschoten. Dat lijkt toch betere beelden op te leveren.

In ieder geval is het een leuke tijdbesteding, een filmpje goed monteren kost veel tijd.




3 opmerkingen:

Wim Schermer zei

Hi Eduard,
Ik denk dat het anti-shake programma negatief heeft gewerkt. Kijk eens op de site van Marcel Beekmans,
hij heeft een heel klein cameraatje midden bovenop de Quest geplakt. Die beelden zijn vrijwel stabiel zonder enige bewerking.
Groeten,
Wim

SilverBaronRider zei

MD80 leuk ebay spul uit HK voor 10 a 15 euro ex SD kaartje.

De plaats van zo een licht cameratje is belangrijk, heb zelf opnamen gemaakt vanaf mijn stuur op de kabels als vering.(geen deshaker nodig)
tip bijv.Ulead of Sony vegas kunnen rechtstreekt de avi importeren.Virtual dub blijft mijn ideale programma om te croppen ,filteren en te encoden.

eduardbotter zei

Wim, Je hebt helemaal gelijk. Het anti-shake programma deed wel zijn werk maar de camera beugel blijkt veel te flexibel. Ik heb nu een andere gemaakt en het resultaat is prima.