vrijdag, januari 06, 2006

Eerste rit met de Quest


Zondag 1 jan. 06

Vanmiddag eerst meegedaan aan de nieuwjaarsduik van Ter Heide. Daarna snel begonnen met het aansluiten van de verlichting op de zelf ontworpen fietscomputer. Deze fiets computer stuur de LED-lamp op de juiste wijze aan zodat het voorlicht in 5 standen kan worden gedimd. Misschien wat teveel standen, maar ik wilde eerst het resultaat bekijken. Tevens wordt het achterlicht ingeschakeld wanneer het voorlicht aan is. Daarnaast kan ook het linker en rechter knipperlicht worden geschakeld, met een automatische uitschakeling na 1 minuut. Tenslotte is er nog een alarmstand waarbij alle knipperlichten aan en uit gaan (zonder tijdslimiet). De bedoeling is dat de functies nog verder worden uitgebreid met bijvoorbeeld een accuspanning controle. En niet te vergeten een LED voor de binnenverlichting zodat de snelheid in het donker kan worden afgelezen. Deze led is op een soort “steeltje” gemonteerd zodat hij op een bepaalde plek kan worden gericht. Deze constructie is aangesloten via een cinch connector (ook wel tulpsteker) en kan worden vervangen door een lampje met langer snoer om bij te lichten bij het vervangen van een band.

De LED lamp (eigen ontwerp) is opgebouwd met 105 witte hoog vermogen 5mm LED’s die zo dicht mogelijk op elkaar op een circelvormige print zijn gemonteerd. De 12V van de loodaccu wordt naar een lagere LEDspanning omgezet met een hoog rendement geschakelde voeding. De voeding regelt de spanning en in mindere mate de stroom. Dit laatste is nodig omdat de LED’s warm worden en dan meer stroom gaan gebruiken (en dan nog warmer worden, etc). Het geheel is in een aluminium buisje van 80mm gebouwd. De complete lamp hangt weer aan het questframe. De quest is speciaal voor deze lamp van een groot stuk doorzichtig kunststof voorzien.

Nadat alle bedrading op de questcomputer was aangesloten en het kastje met elektronica met klittenband was vastgezet op de linker wielkast kon het feest beginnen, ofwel de eerste rit vanuit wateringen.

Ik was al heel benieuwd hoe mijn woon-werk route met de quest zou verlopen, vandaar dat ik als eerste een deel van deze route zou uitproberen, tot aan de benelux tunnel. Het eerste stuk door de Herenstraat was wel even wennen, maar toen ik eenmaal op gang was ging het steeds beter. Vanuit Wateringen naar ’t woud en vandaar over het fietspad naar Schipluiden. Deze route heb ik al vaak genoeg met mijn racefiets gereden maar ik vroege me altijd af of sommige stukken wel met de quest te doen zijn. Dat bleek gelukkig 100% mee te vallen. Zelfs de smallere paadjes langs de vaart tussen Schipluiden en Vlaardingen waren goed te doen. Hier ben ik wel heel blij mee omdat dat betekend dat ik het grootste deel van mijn woon-werk route over fietspad kan afleggen. Ook in vlaardingen kon ik over fietspad richting benelux tunnel. De lift kan ik net vanuit de quest bedienen, de draai naar de lift is net iets te krap. Hier moest ik een paar keer heen en weer steken. Door de tunnel naar de andere lift, met als hoogste snelheid 65 km/uur. Hier was ook de draai uit de lift weer wat lastig maar niet zo erg dat je er voor moet uitstappen. Na een km of zo te hebben gereden ben ik weer omgekeerd voor de terugreis. Nu was de snelheid nog iets hoger (66 km/uur) zonder er al teveel moeite voor te doen. Ik moet ook aan de snelheid wennen. Ondertussen was de zon ondergegaan maar door de bewolking en maan licht kon je nog steeds voldoende zien. De verlichting voldoet aan de verwachting, ook de mogelijkheid om te dimmen is erg handig om energie te sparen en je wordt toch nog goed gezien.

Het achterlichtje wil ik nog wel verbeteren, het is wel een vreemde verhouding met 105 LED’s voor en 1 LED achter. De lampjes van de richting aanwijzer reageren te traag om het opvallende knipper-ritme dat ik had bedacht te kunnen volgen. Misschien vervang ik ze ook wel door LED’s.

Jammer dat ik weer naar huis moet, volgende keer maak ik een langere rit. 50km

Geen opmerkingen: