zondag, januari 15, 2006

ketting gerepareerd

Vandaag kwam het er helaas niet van om te gaan fietsen. Gelukkig had ik wel even de tijd om de slechte schakel te verwijderen. Dat ging makkelijk nadat ik het "luikje" van de derailleur had verwijderd, nadat ik de ketting een stukje had doorgeschoven zag ik een schakel die niet meer scharnierde. Om hem te markeren heb ik er een touwtje aan vast gebonden. Binnen in de Quest kon ik gemakkelijk bij de ketting door het scherm te verwijderen dat met klittenband vast zit. Even de ketting verder geschoven tot het touwtje in beeld kwam. Met een stukje koperdraad heb ik het stuk voor en na de rotte schakel met elkaar verbonden zodat straks niet de hele ketting zoek is. Toen kon ik met een kettingpons het slechte stuk eruit halen waarbij ik er op lette dat het pennetje van het buitenste deel net nog in de schalm bleef zitten. Het is namelijk erg lastig als dit pennetje er geheel uitschiet. De ketting stond nogal onder spanning dus verlegde ik de ketting van het grote tandwiel voor naar het kleinste. Toen was het een fluitje van een cent om de losse delen weer te verbinden. Hierbij is het belangrijk dat de ketting goed scharniert en het pennetje aan beide zijden even ver uitsteekt. Alles bij elkaar een kwartiertje werk. Morgen komt er niets van fietsen omdat ik dan spullen van mijn werk mee moet nemen voor het uitstapje naar een klant in Groningen op dinsdag.

Geen opmerkingen: