donderdag, maart 23, 2006

stukje snelfietsroute richting haaksbergen


Gisteravond twijfelde ik al of ik vandaag naar Dordrecht zou gaan fietsen. Ik had immers al een stevige hardlooptraining achter de rug en dit zou misschien teveel van het goede zijn. Na het hardlopen drinken we met de hele groep gezellig een kopje koffie en het is dan al gauw vrij laat wanneer ik weer thuis ben. Vanmorgen had ik dan toch maar besloten om niet te gaan fietsen, ik voelde het hardlopen nog teveel in mijn benen. Ik was nog geen 5 minuten onderweg of ik had er al stevig spijt van. Richting Rotterdam stond de A13 vast en het alternatief via Gouda was ook een puinhoop. Kortom het kostte me twee keer zoveel tijd om op het werk te komen, terwijl het stralend mooi weer was. Omdat het morgen weer gaat regen heb ik daarom vanmiddag vrij genomen en ben ik alsnog een stukje gaan fietsen. Ik had op de site http://www.snelfietsroute.nl al een interessante route gezien “DenHaag – Haaksbergen”. Deze route is bovendien een goede start wanneer ik van huis uit naar een vriend van mij (en oud collega) Frans Grotepass in Breukelen wil fietsen. We gaan binnenkort samen met de Quest op stap en het zou dan mooi zijn als ik ook naar hem toe kan fietsen. Bovendien moet ik ook nog een keer naar Velomobiel om de achteras te laten vervangen (ze nemen het zekere voor het onzekere en vervangen de as door een 15mm dik exemplaar van de betere staalsoort. Hiervoor moet echter de naaf en het freewiel in de werkplaats worden geruimd). Breukelen ligt al een heel eind in de goed richting.

Zo gezegd zo gedaan, de track in mijn GPS geladen en richting noorden gefietst tot ik op de route zat. Het eerste stuk ging wat moeizaam vanwege de vele scholieren die over de fietspaden zwermen. Maar toe ik eenmaal in Voorburg langs de A12 reed ging het werkelijk als een speer. Dit is met recht een snelfietsroute. Op de heenweg reed ik recht tegen de wind in. Het fietspad volgt tot voorbij Zoetermeer de A12, daarna gaat de weg een stuk richting Noorden. Hier kwam de wind van opzij en kon jet met recht zeggen dat de wind aan de Quest plukte. Mijn benen waren niet optimaal maar toch heb ik hier even getest wat mijn maximale snelheid was. Dit hele stuk kon ik aardig richting 50km/uur rijden en bleef ik het verkeer zelfs voor, het maximum lag op 58 km/uur. Ik denk dat ik dat nog wel eens een keertje ga verbeteren. Nu ging de weg weer richting oost en kwam ik door Boskoop heen. Even later ging de weg door Bodegraven. Hier hebben ze wel een heel apart idee over veilige fietspaden. Er is een nieuw stuk weg met links en recht een stuk voor fietsers (achter de stippellijn). Om de paar honderd meter ligt er echter een betonnen rand over het fietspad en wordt de fietser “gedwongen om voor een auto te springen”, werkelijk heel apart. Deze betonnen randen zijn natuurlijk bedoeld om de auto’s af te remmen, normaal kan de fietsers gewoon achter deze rand door rijden. Een stukje buiten Bodegraven vond ik het wel mooi voor vandaag en maakte ik rechtsomkeer. De terugweg ging mogelijk nog vlotter dan de heenweg al ging ik helaas een keer verkeerd en moest ik op de Flintstone manier heen en weer steken om te keren. Op de heenweg was me dat ook al een keertje op een dijk overkomen en dat drukt de gemiddelde snelheid wel behoorlijk. Het probleem was dat ik met mijn zonnebril op de GPS niet goed kan aflezen.

Het was weer een fantastisch mooie fietstocht, een andere keer ga ik hem over een langer stuk rijden want ik vermoed dat de hele route erg goed te fietsen is.

Vandaag 86 km totaal 1834km

1 opmerking:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.