zondag, maart 19, 2006

twee uitstapjes




Gisteren was het zulk mooi weer dat ik er wel even uit moest. Aangezien ik niet echt zin had om op een route te puzzelen heb ik maar een oude bekende uit de kast getrokken. De gps ontvanger ging mee, altijd leuk om in Google earth te zien waar je bent geweest. Bovendien kan de opgeslagen track later nog worden gebruikt om een route te plannen. Het lijkt wel of het fietsen in de Quest me steeds beter afgaat, de gemiddelde snelheid loopt ook verder op. Ik moet nog wel een beetje oppassen dat mijn knie geen echt probleem wordt maar voorlopig gaat het de goede kant op. Ik heb deze route nu al een keer eerder gereden en toen ging het niet overal goed, deze keer fiets ik heb zonder te hoeven zoeken. Vooral het stuk langs de nieuwe waterweg is heerlijk, dan kan je lekker snelheid maken. Wel maf als je moet bellen om groepjes wielrenners te passeren, die kijken dan verbaast om van wat komt daar nu aan? Na hoek van Holland door de duinen richting Kijkduin. Het blijft wel oppassen met paarden, die reageren zo verschillend. Het ene paard geeft geen krimp terwijl een ander er gelijk vandoor gaat. Het verbaaste me dat sommige paarden je zelfs in de gaten hebben als je ze van achteren nadert. Ze horen iets vreemd en draaien hun hoofd een stukje. Ze kunnen duidelijk beter naar achteren kijken dan een mens. Vanuit Kijkduin naar Scheveningen na de boulevard richting centrum. Bij Florenzia een kopje koffie. Verschillende mensen wilden nu wel eens weten waar ik in fietste. Een persoon dacht zelfs dat de Quest een omgebouwde bobslee was..

rit 75 km





Vandaag weer op stap geweest met als doel een stuk van de snelfietsroute Port zelande-Rozenburg te rijden. Eerst de route ge-download en toen via Mapsource (van garmin) geprobeerd de track in de GPS 60 te downloaden. Dan zakt je broek wel bijna af als je ziet dat het programma de file niet accepteerd omdat de file van een te oude versie zou zijn (terwijl ze zelf steeds nieuwe versies verzinnen). Gelukkig heb ik nog een (gratis) programma dat bijn alle formaten herkent en kan converteren en/of downloaden (G7towin zie http://www.gpsinformation.org/ronh/g7towin.htm).

Het navigeren met een GPS ontvanger is even wennen. Een paar keer ging ik toch verkeerd maar dat bleek achteraf mijn schuld, je moet de voorgeschotelde informatie goed interpreteren.

Tot het pontje naar Rozenburg was het gesneden koek. Vandaar heb ik de GPS track gevolgd en dat ging best wel goed. Op de route valt weinig aan te merken, alleen is de weg niet overal even goed. Maar dat heb je overal op fietspaden. Ik had de hele tijd een stevige wind in de rug en was toch wel een beetje bang dat dat op de terugweg lastig zou worden. Vandaar dat ik de route niet helemaal uit ben gereden. In Goedereede ben ik even gestopt om een krentenbol te eten. Niet dat ik echt honger had want ik leefde immers op het recept van Kees van Malssen (water, limonadesiroop en zout). Eerst leek het wel wat erg zout smaken maar later bleek dat het zout nog niet goed was opgelost en ik het zo naar binnen zoog. Even schudden en het smaakte best wel goed (bedankt Kees). Als ik alleen water drink dan krijg ik het na een paar uur fietsen moeilijk en dan moet ik echt wat eten, op deze manier kan je langer doorgaan.

De weg terug ging simpel door de "backtrack" optie van de GPS te gebruiken. Het eerste stuk nog even een paar (niet opgevoerde) brommers voorbijgereden. Van de straffe tegenwind bleek ik weinig (of geen) last te hebben (mooi toch zo'n Quest!). Na het pontje ben ik het fietspad langs de nieuwe waterweg weer gevolgd (langs die mooie waterkering die soms niet dichtwil!). Bij het wachten op de pont hoorde ik het gesprek tussen twee wielrenners, ze hadden het over mijn Quest en vroegen zich af waarom ik niet zo het water in reed (ha ha). Op het fietspad kwam ik ze weer tegen en ze dachten waarschijnlijk dat ze stilstonden toen ik ze voorbij schoot. Even later reed er een politie auto voor me. Aangezien het een fietspad is staan er geen snelheid beperkingen op verkeersborden. De auto reed 50km/uur en ik ging ging er makkelijk langs. Ik zag ze alleen glimlachen maar ze ondernamen verder geen actie.

vandaag 113 totaal 1642

opm: de km teller van de GPS 60 komt exact overeen met de teller van de Quest

Geen opmerkingen: