donderdag, december 28, 2006

Barre route naar het hoge noorden


Eergisteren heb ik de grote tocht naar het hoge noorden van Noord Holland gemaakt. Niet de afstand maar de weersomstandigheden maakten het beste wel zwaar. Doordat het de hele tijd motregende moest ik voortdurend mijn schermpje losnemen en schoonvegen. En was het niet aan de buitenkant ondoorzichtig dan wel aan de binnenkant omdat ik zo zat te stomen. Ook mijn tenen hadden het zwaar, mijn voeten voelden aan alsof ze bevroren waren. Dat kon natuurlijk niet want de temperatuur was boven het vriespunt. De lucht was zwaar bewolkt en de omgeving grauw. Niet echt ideaal fietsweer dus.

Als variatie had ik een eerder dit jaar met de velo wielrenclub gereden route aan de normale route vastgeknoopt. Zo´n verandering is wel eens leuk ander wordt het nog saai. Wat wel tegenviel is dat het nu wel een erg toeristische route was geworden, het schoot dus niet zo op en de afstand was 15km langer dan normaal.

Tot aan de pont bij IJmuiden reed ik in een dun shirtje maar toen ik moest wachten tot de pont terug was werd het al snel te koud. Ik denk dat het gaandeweg ook kouder weer werd. Dit was ook een mooie gelegenheid om de meegebrachte boterhammen op te eten, ik was wel aan een eten toe. Vanmorgen had ik namelijk geen honger, het kerstdiner was nog tekort geleden.

Vanaf Castricum had ik ook een verandering ingepland door naar het centrum van Alkmaar te rijden. Dit beviel me erg goed, dus deze aanpassing hou ik erin. Vanaf Alkmaar is het bijna een rechte lijn naar Den Helder, alleen de kwaliteit van het fietspad laat nog wel eens te wensen over. Om kwart voor vier kwam ik bij de boot aan. Dat betekende dat ik drie kwartier moest wachten voor ik over kon.

Vanmiddag had ik wel weer zin in een ritje op het eiland. Niet te lang of te hard want morgen ga ik weer terug naar wateringen. De weervoorspelling is best wel goed. Althans minder slecht dan de heenrit.

Totaal 9530 km

Geen opmerkingen: