zondag, december 10, 2006

Quest of badkuip?


Nu ik het plan heb opgevat om de 10000 km dit jaar vol te rijden moet ik er ook wel aan gaan werken om extra kilometers te maken. Ik geef toe dat het nogal ambitieus is, zeker in december wanneer het weer bar slecht kan zijn. Vandaar dat ik vandaag een grote tocht wilde maken. Het begon al lekker, toen ik eindelijk alles gereed had en wilde instappen ontdekte ik dat mijn achterband plat stond. Er bleek een minuscuul gaatje in te zitten waardoor hij langzaam leeg liep. De band heeft er al aardig wat kilometers op zitten en dat is te zien aan het aantal beschadigingen en het dunne loopvlak. In principe kon hij nog wel even mee maar ik heb nu geen zin in extra vaak banden plakken en dus heb ik hem maar gelijk vervangen. Om tien uur was ik eindelijk op weg. Ik merkte gelijk al dat het fietsen niet echt lekker ging, het tempo ligt gewoon te laag. Daar heb ik de laatste tijd wel vaker last van. Een echte reden kan ik ook nu niet bedenken, ik ben uitgerust en aan de Quest mankeert niets. Misschien gaat het later in deze rit wel weer beter.

Als route heb ik de tocht naar de stormvloedkering (Brouwersdam) uitgezocht. Als ik bij de nieuwe waterweg aankom besluit ik om eerst nog even richting hoek van Holland te rijden, extra kilometers kan ik best gebruiken. Op het nieuwe asfalt snel ik een paar groepen wielrenners voorbij. Ondanks mijn lagere tempo lust ik ze nog rauw. Het snelheidsverschil is nog zo groot dat niemand ook maar een poging doet om me weer in te halen. Later zie ik dat ik hier toch nog tegen de 50 km/uur reed.

Als ik terugben bij de pont is deze net aan de overkant. Ik leg de Quest even op zijn kant om naar de banden te kijken, ik hoorde namelijk een tikje dat misschien op een bobbel in de band wijst. De linker voorband blijk niet helemaal goed om de velg te liggen, die moet ik maar even opnieuw omleggen. Als ik de pomp wil pakken blijkt dat die nog thuis staat. Daarmee komt er gelijk een einde aan het plan. Zonder fietspomp waag ik me niet te ver van huis. Helemaal ongelegen komt het ook niet want het gaat nog steeds niet lekker. Misschien dat het een volgende keer beter gaat.

Als afsluiting rij ik weer richting Hoek van Holland. Bij het strand aangekomen zie ik een paar plassen waarmee ik de onderkant van de Quest even goed schoon kan spoelen. Dat gaat prima tot ik een plas inrijd die eigenlijk meer een klein meertje is. Er komt een hele golf water naar binnen en ik ben gelijk helemaal nat. Ik heb al helemaal geen zin om hier uit te stappen dus ploeter ik maar verder. Dat valt niet mee met zo’n 50 liter water aan boord. Een stukje verder rem ik hard en het water golft er aan de voorkant weer grotendeels uit. De remmen zijn ook nat geworden en reageren sponzig. Ik probeer ze weer droog te krijgen door een lang stuk met ingeknepen remmen te rijden. Na een tijdje reageren ze weer normaal.

Op het stuk naar Kijkduin stop ik even om de schade op te nemen. Al de spullen die ik bij me heb zijn nat geworden, inclusief de GSM. Die ligt spontaan te rillen in mijn tas, hij heeft het zeker koud gekregen. Ik haal de accu er maar uit om de schade zoveel mogelijk te beperken. Terwijl ik daar stilsta wordt ik gepasseerd door een rolstoel tandem, twee rolstoelen aan elkaar vastgemaakt. Ze maken nog een flinke snelheid, zo’n 30 km/uur. Ik denk dat de achterste bestuurder misschien ook visueel gehandicapt is en daarom aan de voorste stoel is gekoppeld.

Na kijkduin ga ik weer richting Wateringen. Thuis wachten er nog een paar klusjes op me die af moeten (hout zagen voor de kachel, buitenlamp vervangen, er is altijd wel wat te doen). Maar eerst duik ik onder de warme douche, ik ben aardig verkleumt in mijn natte kleren.

Vandaag 78km, totaal 9118 km

Geen opmerkingen: