maandag, juli 16, 2007

Deurne Valkenburg vv


Ik had al een tijdje een afspraak staan om met een goede vriend van mij (Henk) van Deurne naar Valkenburg te rijden. Het kwam er steeds maar niet van om een geschikt moment te vinden.

Eigenlijk zouden we dan op zaterdag vertrekken om op Zondag weer terug te komen. Maar aangezien Francis op Zaterdag werkt is het erg lastig te realiseren. Als goed compromis zijn Henk en ik daarom maar op een dag heen en weer gereden. Toen we eindelijk de knoop doorhakten wisten we nog niet dat de temperatuur dit weekend in Limburg tropische waarden zou gaan bereiken.

Eigenlijk had ik gistermorgen heel vroeg moeten vertrekken, de autorit van Wateringen naar Deurne duurt immers al zo’n twee uur. Maar dat ging ook weer niet omdat het etentje van de Zaterdag avond wat uitliep. Daarom stapte ik om 7:00 uur uit bed en had ik dus toch nog een beetje nachtrust, dat heb je toch wel nodig voor zo'n fietstocht. Francis hielp me met het op het dak zetten van de Quest en twee uur later was ik in Deurne. Weer een uurtje later waren we op weg richting zuiden.


Ik had van te voren al een poging gewaagd om een route te plannen. Dat valt vooral in Limburg niet mee omdat je ook nog rekening moet houden met hoogteverschillen. Voor je het weet plan je een route die voortdurend op en neer gaat en dat is met een Quest geen goed idee. Henk had deze toch al eerder gemaakt en wist hierdoor al aardig de weg. Er stond bijna geen wind en de rit ging best wel voorspoedig, het fietspad loopt vaak naast de weg is meestal ook van goede kwaliteit. Na een kleine drie uur fietsen waren we bij de bestemming aangekomen. Veel tijd hadden we niet en dus gingen we na de lekkere lunch direct weer richting noorden. Vooral het eerste stuk kon je merken dat de weg daalt, er was weinig energie nodig om de Quest vooruit te krijgen en op een paar stukken liep de snelheid op tot een kleine 60km/uur.

Toen we nog zo'n 20km van Deurne waren hadden we het allebei wel een beetje gehad, blijkbaar ging de warmte ons toch wel parten spelen. Als ik nu de optelsom maak dan heb ik over de hele dag wel zo'n acht liter water gedronken, dat geeft ook wel aan dat het best warm was. Ook tijdens het fietsen kan je minder water drinken dan je nodig hebt, daardoor duurt het nog een hele tijd voor de dorst verdwenen is.


Na het avondeten takelde we de Quest weer op het dak en ging ik weer huiswaarts. Ik kan terugkijken op een heerlijk dagje fietsen in Limburg. De volgende keer komt Henk naar Wateringen en maken we een tocht door Zuid-Holland.


Allebei roodverbrand na een dagje in de Limburgse tropen.


Vandaag 170km, totaal 14019km




Geen opmerkingen: