zaterdag, juli 21, 2007

Naar Dordrecht en terug via omweg


Afgelopen donderdag was het prachtig fietsweer en ik kon de verleiding ook niet weerstaan om naar mijn werk te fietsen. Omdat ik vroeg was vertrokken had ik op de terugweg tijd voor een ommetje. Ditmaal zonder voorbereiding (geen GPS track geladen). Ik durfde ik het wel aan, ik had deze alternatieve route immers deels al eerder gereden.

Van Dordrecht tot voor knooppunt Ridderkerk was het bekend terrein. Ik had al op http://maps.google.nl/ gezien dat er een fietspad over een grote afstand dicht langs de A15 loopt. Toen ik daar was aangekomen leek het er even op dat het plan niet zou doorgaan, er waren asfalterings werkzaamheden aan de gang. Op zich prima, nieuw asfalt fietst weer een stuk beter. Maar nu stonden de machines nog op de weg en er reed ook een wals heen en weer. Toch waagde ik het er maar op en aanvankelijk het leek best wel goed te gaan. Ik kon de warmte van de weg voelen en na een paar honderd meter vroeg ik me af of dit wel zo slim was. Door de warmte loopt de druk in de banden flink op met het risico op een klapband. Ook ging het stroever naar mate ik verder de weg op reed, het asfalt kleefde nog behoorlijk. Gelukkig ging alles goed en een stuk verderop was de kleeflaag weer van de banden verdwenen.

Tot aan Rhoon reed het lekker door, een paar onvolkomenheden in de route van de vorige keer had ik nu weggepoetst. Bij Rhoon trapte ik in de zelfde val als de vorige keer, je kan dit dorp gewoon niet fatsoenlijk passeren. Er ligt een heel netwerk van snelwegen en spoorlijnen waardoor het heel lastig is om de juiste route te vinden. Ik vraag me zelfs af of het veel beter kan dan wat ik nu heb gefietst.

Na Rhoon was het ook weer bekend terrein en ging het vlot door de Benelux tunnel (70km/uur) richting Vlaardingen, Schipluiden en tenslotte Wateringen.

Voorlopig zal er door de vakantie wel niet zoveel van fietsen in de Quest komen, de komende tijd zal ik meer op de mountainbike gaan rijden.

gefietst 110km, totaal

Geen opmerkingen: