zondag, februari 17, 2008

Knutselen en fietsen

Afgelopen Donderdag ben ik met de Quest heen en weer naar Dordrecht gefietst. Het ritje ging erg voorspoedig, behalve die keer dat ik niet oplette en een automobiliste in de remmen moest. Terwijl ik altijd op automobilisten mopper was het nu de omgekeerde wereld. Ik was net op weg vanuit Dordrecht toen ik wat al te enthousiast een weg wilde oversteken.

Omdat het zulk prachtig weer was heb ik een wat langere route gekozen via de Benelux tunnel zodat ik om Rotterdam heen ga, terwijl ik normaal door het centrum van Rotterdam rij. In de Benelux tunnel heb ik nog even gesprint om te kijken hoe hard ik hier kon. Uiteindelijk kwam ik tot 75 km/uur. Wat wel erg smerig was dat ik daardoor extra veel uitlaatgassen van brommers naar binnen kreeg. Ik had het gewoon benauwd en was blij dat ik de tunnel weer uit kon. Eigenlijk is het heel slecht dat daar ook bromfietsers mogen komen.

Bij de blokkeer installatie werd donderdag een controle gehouden. 'S morgens zag ik ze bij Delft en nu stond er een groepje van drie man naast de blokkeer installatie op de Holyweg. Ik heb het idee dat deze installatie regelmatig worden gemolesteerd, vaak werkt hij in de morgen goed en is hij in de middag kaduuk. Nu kon hij niet ongezien gesloopt worden met al die controleurs in de buurt. Er stond dan ook een fikse rij auto's voor die ik in 1 keer kon passeren.

Gisteren vond ik ook een gelegenheid om even in de Quest een rondje te rijden. Met zulk mooi weer is het ook zonde om er niet op uit te gaan.

bij de waterkering ben ik drie keer naar boven gesprint. de eerste keer met 27km/uur, de tweede keer 22 km/uur en de derde keer kwam ik nog maar tot 17km/uur. Ik was van plan uit te rekening hoeveel vermogen er voor zo'n sprintje nodig is maar helaas was de hoogte meting van de GPS niet goed genoeg. Althans ik denk dat deze puist wel hoger is dan de 6 meter die de GPS aangaf.

Ondertussen gaat het werk aan de rolweerstand meter ook verder. Vrijdag heb ik de meetversterker gebouwd en aangesloten. Aanvankelijk deed het ding totaal niet wat ik wilde. Later bleek dat een soldeer verbinding los was gegaan. Met de hedendaagse componenten is het ook erg lastig om een proefschakeling op te bouwen omdat de verbindingen zo klein zijn. De analoog naar digitaal converter (die ik nu nog niet heb gebruikt) is nog kleiner dan de versterker (circa 3x4mm, met 8 aansluitingen). dat wordt nog een heel gepriegel om die vast te solderen.

Nadat Het defect was hersteld ging het al veel beter. Wel moest ik de versterking verder opvoeren (van 800 keer naar 2000 keer). Daarbij bleef de versterking stabiel, zonder al te grote fluctuaties in de uitlezing. Voor het gemak heb ik mijn multimeter gebruikt om de uitgangsspanning zichtbaar te maken. Die wordt later vervangen door een analoog naar digitaal converter, het meetsignaal moet immers op mijn laptop worden verwerkt.

Om de versterker en loadcellen te kunnen testen heb ik een opstelling gemaakt die ik met een verschillende gewichten kan belasten. Zo krijg ik een beeld hoe goed een en ander functioneert.

Op het plaatje zie je dat de achterkant van twee loadcellen is vastgezet, de voorkant is aan een plakje geschroefd. Dit plankje werkt als een hefboom zodat ook kleine gewichten (en krachten) kunnen worden gemeten. Ook in de uiteindelijke uitvoering van de rolweerstand meter gebruik ik deze methode van kracht vermeerdering.

De gevoeligheid van deze opstelling bleek 0,7mV / gram. Een belasting van 1Kg zal dus een uitgangsspanning opleveren van 0,7V


Nu de elektronica goed lijkt te functioneren kon ik ook weer verder met de constructie. Vandaag heb ik de constructie verder afgerond. De beide loadcellen zijn bevestigd en ook heb ik de koppeling met de auto gemaakt. Ik gebruik een fietsendrager, die op de trekhaak kan worden geklemd, om de constructie met de auto te verbinden.


Op het plaatje is de koppeling nog provisorisch, met lijmtangen.

Op het laatste plaatje kan je goed zien hoe de loadcellen zijn bevestigd. De rolweerstand geeft een naar achteren gerichte kracht. Door de hefboom wordt die kracht versterkt doorgegeven aan de loadcellen. De verbuiging die dit geeft wordt omgezet in een weerstand verandering welke zodanig wordt versterkt dat het een werkbaar signaal is.



Morgen hou ik het rustig, dinsdag weer met de Quest naar Dordrecht.

Geen opmerkingen: