Gisteren en vandaag heb ik de kans gegrepen om een lekker rondje met de Quest te fietsen. Daar was de afgelopen tijd helaas niet zoveel van terecht gekomen. Voor mijn werk ben ik een paar dagen naar Duitsland geweest en bovendien was ik snipverkouden. Dat koudje heb ik waarschijnlijk opgelopen toen ik de laatste keer van Dordrecht naar huis fietste. In Delft moest ik een electronische weegschaal ophalen, die ik voor mijn project wilde gebruiken. Ik denk dat ik wat te lang met de verkoper in de kou heb staan kletsen en teveel ben afgekoeld. Als ik uit de Quest stap ben ik altijd drijfnat van het zweten, dan pik je makkelijk een kou op. Daar tob ik nu al weer een dag of tien mee.Er stond een behoorlijke wind, maar niet zoveel dat het een probleem werd. Gisteren ben ik linksom tot Hoek van Holland gereden en daarna in omgekeerde richting terug naar huis, vandaag heb ik het rondje afgemaakt.
[Het is ook weer heerlijk om met mijn (mig) lasapparaat te werken. Hij doet het momenteel prima en dat levert best wel mooie lassen op. (al zeg ik het zelf).]
Om deze krachten te "ontkoppelen" heb ik een constructie met twee lade geleiders bedacht. Het karretje wordt netjes aan de auto gekoppeld en de trekkracht kan worden gemeten (althans zover in mijn redenatie). De praktijk is weerbarstiger en de wrijving van de geleiders is te groot. Hierdoor krijg ik een onzekerheid in de meting.
De meetcel heb ik uit een digitale weegschaal gesloopt. Ze zijn ook los te koop maar kosten dan enige honderden euro's. Het is wel een beetje omslachtig maar ik hou wel van dit ge- expirimenteer.
Ik heb nu twee typen meetcellen. De eerste is geschikt voor een kracht tot ca 5Kg. In deze weegschaal is een constructie om de kracht die op de vier hoeken van de weegschaal wordt uitgeoefend om te zetten in 1 enkele, kleinere
Hoe nu verder?
De constructie met de geleiders voldoet niet, dat is me wel duidelijk. Ik heb nu een ander idee en dat werkt als volgt.
Het karretje is met de auto verbonden door de twee scharnierende delen. Deze kunnen in principe de te meten kracht niet beïnvloeden (dit in tegenstelling tot de lade geleiders die in dezelfde richting werken als de te meten kracht.Wordt vervolgt.
Vandaag en gisteren ca 120km. totaal 17649 km
Geen opmerkingen:
Een reactie posten