vrijdag, februari 22, 2008

Bier en snowboarden


Volgende week ga ik voor de verandering niet fietsen maar snowboarden. Dat is weer eens heel wat anders maar zeker niet minder leuk. Hopelijk krijgen we goed weer, de weersvoorspelling is helaas niet al te gunstig.

Gisteren heb ik nog wat metingen uitgevoerd aan de rolweerstand meter. Op de foto kan je mijn proefopstelling zien. Ik gebruik bierblikken als belasting, ze zijn ongeveer 525 gr /stuk en bovendien gemakkelijk stapelbaar. Het doel van de meting is om de lineariteit en hysteresis te bepalen.

Bij een goede lineariteit zal elk extra blikje een even grote toename van de meetwaarde opleveren. Dat betekend een rechte lijn in de grafiek waar ik 0,1,2,3,4,5 en 6 blikjes als gewicht gebruik. Bij een kleine hysterisch zullen de meetwaarden bij het verminderen van het aantal blikjes weer gelijk zijn aan de waardes bij de toename van het aantal blikjes. Beide lijken logisch maar de werkelijkheid is anders..

Wanneer er namelijk een interne spanning in de bevestiging van de meet opnemers optreedt zal de opnemer nog steeds een gewicht registreren dat er op dat moment niet meer is.


De grafiek geeft de meetwaarde aan bij het verschillende aantal blikjes. ik heb eerst het aantal blikjes steeds met 1 verhoogd, tot 6. daarna heb ik het aantal steeds weer met 1 verlaagd. (1 blikje weegt 525 gram). De schaal op de y-as heb ik aangepast van volt naar gram. Het meetwarde zonder belasting heb ik zoveel mogelijk op nul gesteld (nulpunt ijking).

Er de lineariteit lijkt behoorlijk goed maar er is wel wat hysterisch aanwezig. Dat was eerst nog veel meer maar nadat ik de opnemers via een rubber ring heb gemonteerd werd het beter. Nu is er duidelijk minder spanning-opbouw in de bevestiging.














Maar nu eerst.... snowboarden!!!

1 opmerking:

DeMart zei

Wat is de correlatiecoefficient van de eerstegraads vergelijking die je empirisch bepaald hebt?