maandag, mei 19, 2008

Deurne-Deurne 2008

Een paar weken geleden kreeg ik een uitnodiging om weer mee te fietsen met de jaarlijkse toertocht Deurne-Deurne.

Dat is niet alleen een leuke ervaring maar bovendien een mooie kans om weer eens met mijn goede vriend Henk te fietsen. We proberen dat wel vaker maar om verschillende redenen komt daar weinig van.

Dit keer hebben we bijtijds gevraagd om een track van de te rijden route. Die kwam op het laatste moment binnen (vrijdag avond) en ik had nog maar kort de tijd om hem te bekijken. Nou, aan die track mankeerde nogal wat. Ten eerste was de GPS ontvanger niet al te best of had het apparaat geen goed zicht op de satellieten want er zaten veel foute coördinaten in. Daarnaast kreeg ik een stuk of 20 losse tracks, waypoints en routes, kortom er moest nog aan gesleuteld worden.

- track voor het bewerken.












- detail van de onbewerkte track, zo wil je de track echt niet volgen!!









Door de track met “Garmin Mapsource topo Nederland” te bewerken kon ik hem bruikbaar maken. Het kwam er op neer dat ik het volgende moest doen:

  1. foute coördinaten verwijderen.
  2. ontbrekende stukken aanvullen door deze op de kaart te tekenen.
  3. Losse stukken van de track aan elkaar knopen
  4. Het aantal punten van de track beperken tot minder dan 500 (dit komt door de beperkte opslag capaciteit van de GPS60)
  5. Het resultaat in Google Earth bekijken
  6. stappen 1 t/m 5 een aantal keer herhalen tot het resultaat naar mijn zin was.

Alles bij elkaar kostte het me een uur of drie om de track op orde te krijgen. Het probleem is dat je de track alleen kan gebruiken als hij goed is, anders wordt het volgen één grote ramp.


- track na het bewerken















Zaterdag avond heb ik de Quest op het dak van mijn auto geplaatst, goed vastgezet en ben ik naar Deurne vertrokken.

We moesten immers om 7 uur inschrijven voor de tocht van 150km. Voor we vertrokken werd er nog even een foto van ons, samen met de twee Questen gemaakt. We konden de wielrenners eerder laten vertrekken, ze hoefden ons immers niet meer de weg te wijzen.

Toch bleek het niet altijd goed te gaan. In sommige situaties, zoals parallel wegen, weet je niet welke je moet kiezen. Dat zie je dan pas na een paar honderd meter wanneer blijkt dat je steeds verder van de track afraakt. Ook sommige afslagen, vooral wanneer de weg op hetzelfde punt al en bocht maakt, zijn lastig.

- Hier ging het fout

Ik neem een afslag te vroeg, Henk brult dat ik verkeert rij. Als ik ben gedraaid is Henk foetsie waarna ik weer te ver doorrij als ik hem zoek. Tenslotte keer ik terug naar het punt waar het fout ging en slaan we de goede weg in.

Dit soort problemen zijn te voorkomen door een GPS te gebruiken waarop de track op de kaart wordt geprojecteerd. Dan zie je immers hoe de weg verder gaat nadat je een afslag hebt genomen.


Ik heb daarom de GPSmap60Csx maar op mijn verlanglijstje gezet (deze heeft bovengenoemde mogelijkheden wel) . Bovendien lijkt het erop dat Garmin Nederland een soort routeplanner heeft ontwikkeld voor dit soort apparaten. De advertentie op hun website is helaas niet erg duidelijk. Is het nu en echte planner op basis van de kaarten van het kadaster of is het een verzameling van vast fietsroutes, waaruit het programma een keuze maakt (deze tweede optie is een stuk minder aantrekkelijk).

Henk en ik kwamen als eersten bij de controle post aan. We aten snel een krentenbol en ik legde mijn Quest op zijn kant. Ik had namelijk gemerkt dat het voorste tandwiel zijdelings bewoog. Dat kom meerdere oorzaken hebben (kapot lager, crank losgewerkt, verschuifbare houder van het crankstel niet goed vastgezet, of …). In eerste instantie kon ik niet ontdekken wat er aan de hand was, tot ik zag dat de hele trapas een centimeter heen en weer kon schuiven. Toen ik nog een keer goed keek bleek dat de rechter lagerbus (die in de houder wordt geschroefd) compleet loszat. Er zat niets anders op dan hier maar mee doorfietsen, de schade was al geleden.

De route voerde ons door prachtige stukjes van Brabant, Limburg en we reden zelfs even door Belgie. Op het tweede stuk reden we nogmaals een paar keer verkeerd, maar over het algemeen ging het best wel goed. We kwamen net na een groep wielrenners aan bij het 2-e controlepunt (maar we waren niet ingehaald?). Dat maakte we later weer goed door ze allemaal in te halen.

Een andere groep die we achtervolgden waren we plotseling uit het oog verloren. Omdat we toen dachten dat ze nog voor ons zaten voerde ik het tempo op, ik denk dat ik Henk het laatste uur aardig heb afgebeuld. Ik reed steeds een stukje vooruit zodat ik de route kon verkennen. Als ik verkeerd reed zochten we samen naar de pijlen op de weg en was het tijdsverlies steeds minimaal. Die strategie werkte goed en we kwamen ruimschoots voor de andere groepen aan bij de finish. De groep waar we achteraan jaagden bleek zelf verkeerd te zijn gereden! Vandaar dat we ze niet meer hebben gezien.

Ons gemiddelde was een mooie 31,5 km/uur

Geen opmerkingen: