zondag, juni 15, 2008

Vaderdag


Hier een "artist impression" van lieve Anouk, ter ere van vaderdag.


Gisteren heb ik wat uitrolproeven met de Quest gedaan. Ik versnel tot 40km/uur en laat de fiets dan uitrollen tot 5km/uur. De GPS maakt elke seconde een registratie van de afstand en snelheid. deze gegevens kan ik later verwerken in een spreadsheet om het effect van de verschillende situaties te bekijken. De bedoeling is dat ik een vergelijking maakt van:

- Quest zonder kap, met vredestein perfect moiree banden
- Quest zonder kap met schwalbe stelvio banden
- Quest met drie verschillende kap configuraties (en stelvio banden)

Toen ik de banden ging wisselen van vredestein naar Schwalbe, die ik speciaal voor het cycle vision heb aangeschaft, ontdekte ik dat het loopvlak van de Vredestestein banden al helemaal versleten is. En dat terwijl ze pas 3500km onder de Quest zitten. Normaal gesproken gaan de voorbanden de dubbele afstand mee.

De stelvio bandjes zien er erg goed uit, maar zijn fragiel en daardoor te weinig lekbestendig. Bovendien heb ik voor de gelegenheid zeer lichte binnenbanden die goed beschermd moeten worden door de buitenband, dit alles voor de snelheid.

Mijn eerste indruk is dat dit soort uitrolproeven zeer nauw luisteren, een klein beetje wind en je rijd zo 100m meer of minder. Verder is het lastig om een goede testlocatie te vinden, de Quest rolt al gauw een kleine 1000m uit en er zijn hier weinig rechte fietspaden van die lengte.

2 opmerkingen:

Mick zei

Buiten kijf staat in elk geval dat je 'm als vader ooit wel eens uitgerold moet hebben!

Hans zei

Eduard, een jaar of wat geleden heb ik ook uitrolproeven gedaan met mijn Wizard. Een (min of meer) serieus rapportje daarover staat op mijn website. Misschien vind je het interessant om eens te lezen en misschien heb je er zelfs wat aan. De url is:
http://www.xs4all.nl/~cp4trml/metingen/measurements.html

Groeten,

Hans Schreuder (sinds okt.05 Versatilist)