zaterdag, maart 28, 2009

Nieuwe Quest!

Vandaag ben ik met Timo naar Dronten gereden om de nieuwe Quest te halen. Ik heb er nog over gedacht om heen en weer te fietsen maar gezien het slechte weer is het maar goed dat ik dat niet heb gedaan.

Toen we bij velomobiel naar binnen waren gegaan zag ik hem gelijk staan, het voorlicht is een mooi herkenningspunt. De Quest ziet er echt super uit, het niveau van afwerking is er de afgelopen jaren nog duidelijk op vooruit gegaan. Nieuw zijn het in hoogste verstelbare voorlicht, het accupack en bijbehorende lader, de nieuw opgehangen achterbrug, het aan de wielkasten opgehangen verbrede stoeltje en de betere stekkertjes voor de accu. Verder zijn er nog kleine, minder opvallende verbeteringen zoals de speciaal gevlochten remkabel mantel (directer remgedrag) en het remlicht schakelaartje aan het stuur.

Naast mijn eigen koplamp heb ik ook nog een eigen achterlicht. Velomobiel gebruikt een enkele 1Watt LED met voorschakelweerstand, dat kan efficienter door meerdere LED's in serie te zetten. Mijn eigen lichtje heeft 5 keer 4 LED's in serie en gebruikt daarbij 5 keer 20mA bij 12V. Een 1Watt LED gebruikt normaal 350mA (ook bij 12V met een voorschakelweerstand).



Tot onze verassing bleek mijn vader van Texel naar Dronten te zijn gereden om dit alles mee te kunnen maken. het gebeurt immers niet iedere dag dat je een nieuwe Quest in ontvangst kan nemen. Na afloop zijn we gezellig nog een kopje koffie gaan drinken. Op 10 April zie ik hem weer als we een een rondje Texel gaan rijden.


De komende tijd kan ik gebruiken om de Quest electronica verder af te maken. Zo moet ik mijn computertje weer inbouwen. Dat kan prima omdat het linker "console" met klittenband is vastgezet. Op die manier kan ik mijn printje prachtig wegwerken. Verder plaats ik een paar schakelaartjes in dit console voor het binnenlicht en de koplamp.

Ik zag dat Velomobiel nu ook de schakelaars op het stuur monteert. Links een schakelaar voor de richting aanwijzers, rechts een voor de claxon. ze hebben een beugeltje dat sterk lijkt op het beugeltje dat ik gebruik. Alleen zijn bij mij de schakelaars links/rechts gescheiden wat erg makkelijk werkt.

De rit naar huis vond ik behoorlijk spannend omdat er de Quest op het dak van de auto nogal wat lawaai maakte. Later bleek dat de vinyl plaatjes onder de wielen (om het dak van de auto te beschermen) hier schuldig aan waren. Er stond een behoorlijke wind en als je daar recht tegenin rijdt wordt er een behoorlijk kracht op de fiets uitgeoefend.

Vanaf morgen wordt het beter weer, dat betekend dat ik kilometers kan gaan maken met deze fiets. Ik weet niet precies hoeveel ik met de vorige heb gereden maar het zit rond de 26000km.

vandaag 1,5km

1 opmerking:

Wim Schermer zei

Hi Eduard,
Proficiat met je nieuwe Quest. Je merkt terecht op dat de kwaliteit en afwerkingsniveau de laatste jaren flink vooruit is gegaan.
Veel fijne kilometers gewenst.
Groeten,
Wim Schermer