donderdag, juni 03, 2010

prent in Rotterdam

Eerst wilde ik mijn fietsrit naar Dordrecht op dinsdag rijden, maar de voorspelling voor woensdag was gewoon nog beter. Er viel gisteren inderdaad niet op het weer aan te merken. Eigenlijk wilde ik om 6:15 van huis vertrekken maar het werd weer 7:15. Er is immers geen druk om vroeg weg te gaan, er zijn geen files op de fietspaden. Toch kan je merken dat meer mensen de fiets pakken. Vooral in Rotterdam was het redelijk druk. Mijn fietsritje ging gesmeerd en redelijk snel was ik al over de Erasmusbrug het centrum gepasseerd. Toen ik op het fietspad langs de stationsweg reed hoorde ik ploseling een hoop kabaal achter me, er rteed een busje achter me aan. En niet zomaar een busje, nee de politie met zwaailicht en sirene en een bordje "stoppen". Even dacht ik dat kan niet voor mij zijn, maar ja hoor, ik moest stoppen. Wat bleek is dat ik door het rood was gereden (wat ik bijna altijd doe, ander duurt een enkele reis Dordrecht al gauw een kwartier langer) en hierbij was betrapt door mevrouw agent. Mijn verweer, ik dacht dat het groen was, had geen effect. De allochtone agent leek nog voor rede vatbaar, maar de mevrouw die nog niet zo lang geleden van de politie academie was gekomen, niet. Dat werd dus een prent! Ik dacht altijd dat ze dik winst maakten op het uitschrijven van bonnen, nu weet ik beter. Het duurde zeker tien minuten voor het afgescheurd briefje met doorslag geheel was ingevuld. Ondertussen werd het fietspad half geblokkeerd en de motor draaien. Het vak milieu hebben ze blijkbaar niet op de politieschool. Dat briefje moet dan later op de dag nog een keer (twee-vingerig) worden ingetypt. Tel uit je winst!

Ik deed ondertussen mijn best om mijn dag niet te laten verpesten. Wat is nu eigenlijk één bekeuring na honderden keren door rood rijden. Per overtreding een paar dubbeltjes. Vanaf dat punt moest ik even goed opletten, dat ik de zelfde politie agente niet weer in een dergelijke situatie zou tegenkomen. Na de Mc Donalds is er ook een kruising waar ik me altijd afvraag waarom ik moet stoppen. Bijna ging ik hier voor schut door weer door rood te rijden, terwijl deze dame van rechts kwam..

Voor de terugweg heb ik een langere route genomen, door de drie tunnels. Heerlijk om lekker snelheid te maken in de polder van Oud Beijerland, met de wind in je gezicht. Nu het warmer is geworden is de verkoeling in je gezicht erg lekker, de kap en het schermpje mogen thuisblijven. Het is wel wat om maar het fietsen wordt er veel leuker door. De eerste twee tunnels gingen gesmeerd, bij de derde was het minder. eerst wilde ik de service tunnel induiken. Er warten een paar kerels aan het automatische hek aan het sleutelen en er stonden wat oranje pionnen op de doorgang. daardoor liet ik met niet tegenhouden, maar voor ik de tunnel in kon reed ik me vast op een tweede gesloten hek. Wel erg flauw van Rijkswaterstaat om deze route te versperren. Terug bij het eerste hek bleek dat de heren de pionnen hadden herverdeeld. Ze hadden echter te weinig pionnen om de tussen afstan klein genoeg te maken, ik denk dat er 80 cm tussen zat. Net genoeg om er weer tussendoor te glippen, ik had geen zin in een vervelende discussie.

Bij de tunnel aangekomen stonden er wel 15 bromfietsers te wachten, de lift was weer eens defect. Extra stom dus dat ze de service tunnel niet openstelden, waarschijnlijk teveel moeite voor de heren ambtenaren. Ik heb niet gewacht tot de lift het weer deed, dat had ook betekend dat ik door de afvalgassen van 15 brommers had moeten rijden. De roltrap lukte aardig, alleen onderaan kwam de neus van de Quest tegen de grond aan. Aan de andere kant deed de lift het gelukkig wel. Het is eigenlijk een waardeloze oplossing dat passanten afhankelijk zijn van een stuk kwetsbaar mechaniek als een lift. beter is een alternatieve tunnel open te stellen zoals in de Heienoordtunnel gebeurt. Ook hier bij de Beneluxtunnel is er zo'n service buis, maar die mag blijkbaar niet gebruikt worden. En dat terwijl er voor de auto wel 6 banen zijn.

Ondanks het oponthoud toch een heerlijk ritje van 65km in precies twee uur.
Zaterdag rij ik mee in de 1 uurs race, zondag de 6-uurs race
(waarschijnlijk zonder racekap, aangezien het wel 24 graden wordt)
totaal 9010km

Geen opmerkingen: