dinsdag, juni 08, 2010

Quest zitje geventileerd

In de winter zweet ik al als een Otter, in de zomer drijf ik helemaal de fiets uit. Het zitje van de Quest werkt daar ook aan mee. In de versatile hebben ze dat heel mooi opgelost, maar zo'n zitje maken is voor mij wat te hoog gegrepen. Bovendien weet ik niet hoe zo'n zitje "zit". Misschien valt het wel tegen in een snelle fiets als de Quest. Na wat puzzelen besloot ik eerst maar eens te kijken wat ik aan het bestaande zitje kan verbeteren.

Om de ventilatie en het comfort te verbeteren heb ik natuurlijk al het standaard ventisit matje. Maar ik denk dat dit weinig helpt, het zweet zit in het matje opgesloten als ik er op zit. Dat zie ik ook als ik na een fietsrit het matje uitschud. Je sluit immers het hele matje af met je lichaam, aan de onderkant kan het ook niet ventileren. Dat moet beter kunnen! Voorzichtig als ik ben heb ik eerst maar even op internet gespeurd wie mij hierin zijn voorgegaan. Ik kwam twee voorbeelden tegen (ik had ze als eens eerder gelezen) van Wim Schermer die gaten boort in een Beuken zitje om de ventilatie te verbeteren en Harry Lieben die op grammenjacht is en daarvoor gaten maakt in het epoxy Quest zitje.
Nu durfde ik ook wel en ben ik begonnen met het aftekenen van de posities van de gaten. Uitgangspunt was dat ik ongeveer 25 gaten wilde maken, met een gatgrootte van ca 4cm. Op de getekende posities heb ik eerst een klein gaatje voorgeboord om er daarna nog eens met de gatenzaag doorheen te gaan. Deze gaten heb ik daarna met schuurpapier glasvezelvrij gemaakt (mijn handen jeuken nog). Het patroon heb ik niet helemaal doorgevoerd, uit angst de sterkte van het zitje teveel te verminderen, eerst maar eens kijken hoe dit bevalt.

Nu ik toch bezig was heb ik het ventisit matje met tyraps vastgezet, dat kan dus niet meer verschuiven (wat met het klittenband nog wel eens gebeurde).









Verder heb ik het terracycle wieltje waaronder de ketting doorloopt gedemonteerd. Het bleek soepel te lopen. Hoewel ik wel vind dat de ketting niet echt makkelijk met de hand rond is te draaien, alles bij elkaar (wieltjes, kettingbuis, etc) geeft het toch wel de nodige weerstand. Zeker als je het vergelijkt met een normale racefiets, daar gaat het terug draaien veel gemakkelijker. Ik vrees dat er verder weinig aan is te doen.

Nu begrijp ik ook waarom ze bij Velomobiel allemaal zo lang zijn, anders kan je het ketting wieltje niet alleen monteren (haha). Je moet namelijk met je armen tegelijk binnen en buiten de Quest het boutje in het wieltje draaien

De teller staat nu op 9351km







4 opmerkingen:

Jan Reus zei

Hoi Eduard,

IK had het ook al gedaan maar niet gemeld op mijn blog.
Het helpt, maar het is niet zo dat je geen natte rug meer hebt met fietsen.

Tipje, de randen van de gaten even impregneren met secondenlijm,dat zuigt er mooi in en heb je geen losse vezels meer.

Groet Jan.

Wim Schermer zei

Hi Eduard,
Je schrijft dat je een Ventisit matje gebruikt, maar het is geen Ventisit, het is een Rainbow matje. Omdat het Rainbow matje aan de zijkant met een stof is samengestikt, is het inderdaad niet meer ventilerend. Een echte Ventisit is open aan de zijkant en ventileert echt zeer veel beter. Zeker met de gaten in je stoeltje zou dit merkbaar beter moeten ventileren. En het zit ook nog eens zeer veel prettiger.
Groeten,
Wim

eduardbotter zei

Hi Wim,

Goed om te weten, misschien moet ik maar op Ventisit overstappen.

groeten,

Eduard

simply red zei

Hoi Eduard,

Is er veel gewichtsreductie ?

Groeten,

Paul Dijs