maandag, juni 14, 2010

Quest stiller gemaakt!

Vanavond heb ik de voor-derailleur van mijn quest goed afgesteld op de kleinere set tandwielen. Ik wil natuurlijk wel dat ik probleemloos kan schakelen als ik zaterdag de Mergelland-route fiets. Het afstellen was een fluitje van een cent, maar het vervelende geluid dat wordt geproduceerd bleef me storen. Je krijgt toch altijd het idee dat zoiets ook energie verlies oplevert.

Het leek erop dat het schrapende geluid bij het achterwiel vandaan kwam. Dan maar de beschermplaat aan de binnenkant verwijderd en nogmaals gekeken. Ik kon werkelijk niet bedenken dat zo'n geluid maakte. Ik zag wel wat metaal slijpsel, maar dat komt straks.

Het moest gewoon in het kettingwieltje zitten. Dus heb ik het wieltje voor de tweede keer deze week uit de Quest gehaald, ik wordt er al handig in! Het zag er naar uit dat inderdaad de O-ringen, bestemd om het ketting geluid te verminderen, waren verdwenen. Maar toen ik nog eens goed keek zaten de ringen er nog wel degelijk in. Er zat alleen een dikke laag stof op. Nadat ik het wieltje uit elkaar had gehaald kon ik het goed schoonmaken. Het is best wel mooi gemaakt, ik kan me voorstellen dat het niet goedkoop is. De O-ringen waren nog prima in orde, er kwam wel veel koolstof achtig poeder uit het wieltje. Nadat ik het wiel weer had gemonteerd bleek mijn Quest vreemd genoeg stukken stiller te zijn. Nu was het geluid weer zoals het moest zijn. Blijkbaar speelde de vervuiling hierin een rol. (Ik moet nog wel een proefritje maken nu de beschermkap er weer in zit, niet te vroeg juichen dus!)

Tijdens mijn zoektocht naar dit geluid had ik de Quest op blokken gezet zodat ik erin kon fietsen terwijl ik stil stond. Prompt bleek een oud probleem weer terug te zijn, ik kon achter niet bij de grootste vier tandwielen. Dit probleem speelt al sinds ik de Quest heb, het leek opgelost door de achter-derailleur wat te verstellen maar toch komt het soms weer terug. het bleek dat de twee boutjes van de derailleur beugel de derailleur blokkeren. Daarop heb ik twee boutjes gehaald met een kleinere kop en dit probleem was ook weer uit de wereld.

Tenslotte heb ik een schermpje gemaakt van het mooie materiaal dat Wim Schermpje (sorry Schermer) me had toegestuurd. Eigenwijs als ik ben heb ik een eigen vorm gemaakt, een fiets-ritje toonde aan dat het goed functioneerd. Het knippen en bevestigen was snel klaar, wel heel wat makkelijker dan een scherm dat uitgezaagd moet wordenIk heb voor de zekerheid klittenband gebruikt in plaats van dubbelzijdig tape. Nu kan ik het scherm verwijderen indien dat nodig is.

1 opmerking:

Mick zei

Altijd fijn als iets goed functioneert.

Mvg Mick