zondag, mei 06, 2007

Royal van zanten toertocht


Vanmorgen meldde ik me om 8:15 bij de Velo om me in te schrijven voor de wekelijkse FTCW toertocht. Voor slechts 2,- kan je dan de uit gepeilde route volgen, bij de tocht van vandaag was er zelfs een koek met koffie inbegrepen. Vandaag kon er worden gekozen tussen de afstanden 70, 120 en 135km. Ik koos voor de langste afstand.

Om 8:30 ging het peleton ervandoor met mij in de Quest in hun kielzog. Uit ervaring weet ik dat ik gewoon achter de kopgroep moet aanrijden. Inhalen heeft geen nut, dan kan ik net zo goed mijn eigen tocht gaan rijden. Bovendien ben ik dan in no time het spoor bijster. Zo nu en dan valt er een groepje wat in snelheid terug, dan haal ik in en ga achter de nieuwe kopgroep aanrijden.

In het begin was het wat fris, met alleen een shirt aan maar gaandeweg werd het warmer en aangenamer. Het tempo lag behoorlijk hoog, ook al doordat we de wind mee hadden. Ik kon merken dat de renners zich behoorlijk hadden ingespannen want na een paar uur begon het tempo wat in te zakken. Na zo'n 70 km waren we bij het stop-punt (het bedrijf Royal van Zanten, een bloemenkweker vlak bij Schiphol). Er waren koeken genoeg maar de koffie was er even doorheen. Toen er na een paar minuten een groep vertrok propte ik de koek naar binnen en sprong ik weer in de Quest, dan maar geen koffie.

We hadden nu wind tegen, voor mij geen probleem maar voor de wielrenners blijkbaar toch wel erg zwaar. Vlak bij Zoetermeer kreeg een van de mannen een lekke band op een stuk waar aan de weg werd gewerkt, dat vol split lag. De hele groep wachtte op hem terwijl hij zijn band verwisselde. Ondertussen maakten een paar mannen een praatje met mij over de Quest. Leuk want meestal heb ik het idee dat ze het maar niets vinden. Zo'n praatje doet het ijs smelten en daardoor krijgen ze misschien ook wat meer begrip voor dit type fietst. Een van de mannen vroeg wat mijn langste tocht was geweest en vertelde me dat hij wel eens de race Trondheim -Oslo (540km) had gereden.

Op de website van velomobiel.nl staat een verhaal van twee jongens die met een C-Alleweder (een soort voorganger van de Quest) via Engeland naar Trondheim rijden, de race van 540km naar Oslo winnen in een recordtijd en daarna weer naar Nederland terugfietsen. De organisatie was niet blij met de ligfietsers en sindsdien zijn deze van deelname uitgesloten (ze kregen ook geen prijs uitgereikt).

vandaag 137km (33,3km/uur gemiddeld)

Geen opmerkingen: