Ik had al zoveel mooie verhalen over de nieuwe dempers gelezen dat ik zelf ook wel nieuwsgierig was geworden. Ook al omdat wordt geclaimd dat je met deze demper minder last heb bij het inveren wanneer je heuvelop rijdt. De aandrijving van de |Quest wordt wel heel sponzig wanneer je in een laag verzet rijdt. Misschien geeft dit dus verbetering.
Ik zat nog wel een beetje tegen de kosten aan te hikken, het zijn tenslotte weer een dikke 200 euro's. En het zij al dure tijden met een paar studerende kinderen (-:
Toen ik las dat de dempers gratis op proef kunnen worden getest was ik om. Vrijdag besteld en vandaag al in huis. Klasse!
Zoveel moet het gat groter worden |
Met mijn halfords fietspomp was het nog lastig om de druk goed te doseren. Met twee slagen zit de demper al propvol. Ik heb er ongeveer 5 a 6 bar in gepompt en nu maar kijken hoe het gaat.
Het gat iets groter gemaakt |
links 1 euro, rechts 12 euro |
Quest met nieuwe windschermpje |
Ik had (om maar eens luxe te doen) gelijk een windschermpje mee besteld. Prima verzorgt Wim! Alleen laat de stift die je gebruikt laat vervelende vlekken achter op de Quest. Zelfs met wasbenzine kreeg ik ze er niet makkelijk af. Misschien moest ik een ander oplosmiddel gebruiken?
Ik heb het schermpje nog niet behandeld tegen regendruppels en beslaan omdat ik mijn twijfels over deze middeltjes heb. Misschien maak ik er wel een strip achter om de rijwind langs de binnenkant te leiden, wat het beslaan tegengaat.
Vanavond heb ik gelijk maar een klein proefritje gemaakt. Ik wil er niet op mijn rit naar Dordrecht (6 uur in de morgen) achter komen dat er bijvoorbeeld te weinig druk in de demper zit. Alles leek Ok, hoewel ik nog niet kon zeggen of deze demper beter functioneert. De tijd zal het leren!
7 opmerkingen:
Gewoon afwasmiddel schijnt net zo goed te werken als dure anti-druppel middeltjes om zicht te verbeteren. Het helpt ook enigzins tegen beslaan.
Hi Eduard,
De zwarte stift zit er alleen op om de plek van de klittenband te markeren en om duidelijk te maken dat er aan beide kanten folie zit.
Voor eea op de Quest komt is het verstandig de folie er af te halen.
Groeten,
Wim
Dag Eduard,
ik weet niet of het uitmaakt maar je hebt de Risse demper wel op zijn kop geplaatst.
Groet,
Marcel
Dag Eduard,
De demper moet wel andersom gemonteerd worden, je hebt hem nu verkeerd om. Zie deze foto op de site van velomobielonderdelen.nl: http://www.velomobielonderdelen.nl/Upload/635/web/76f8d890-8733-435a-b37e-6335da62295d.jpg
Groet Marc
Het maakt voor de werking niks uit hoe de demper wordt gemonteerd.
Als de demper met het dunne deel naar beneden wordt gemonteerd hoeft er meestal geen groter gat in de kettingafscherming te worden gemaakt.
Het is om reden van gewichtsverdeling wel beter de demper met het dunne deel naar beneden te monteren.
Er is dan minder gewicht door de swingarm te verplaatsen.
Groeten,
Wim
hallo Eduard,
ik heb ook ervaring met deze goedkope nippels op de vering van mijn mountainbike. In mijn nippel zat ook een ventiel die de druk in de demper moest houden. Echter, die nippels konden de druk niet aan en ontplofte gewoon tijdens de rit bij extra belasting. Ik weet niet of het bij deze demper ook zo werkt, maar bij mij echt levensgevaarlijk.
lorenz
Ik heb bij het plaatsen van de demper alleen naar het ventiel gekeken (stom). Wanneer dat boven zit kan je er makkelijk bij. Voor de beste werking moet natuurlijk het lichtste deel onder zitten. Ik draai hem wel om.
De goedkope verloopnippel gebruik ik alleen bij het vullen. Daarna kan hij eraf en kan het beschermdopje worden gemonteerd. Er kan dus niets ploffen!
Een reactie posten