Op zicht merk ik weinig verschil, je moet geen wonderen verwachten van deze demper. De Quest rammelt net zo hard op slechte wegdekken. Op glad asfalt is het verschil tussen beide dempers waarschijnlijk te verwaarlozen. Wim denkt dat hij er harder door rijd, ik kan dat niet bevestigen. Ik moet wel zeggen dat de rit van vandaag lekker hard ging. Tussen Delft en Rotterdam reed ik bijna constant 50km/uur. Op de terugweg ging het weer zo snel. Ik kan me niet voorstellen dat de demper veel invloed heeft bij deze rechte stukken asfalt. De hoge snelheid zou ook kunnen komen doordat ik lekker lang had geslapen.Dan zou de Quest toch veel meer moeten deinen (en dat doet hij niet).
Op het slechte stuk bij Kethel bleef ik goed recht in het spoor, maar daar had ik ook met de oude demper geen problemen mee. Slechts een paar keer per jaar kom ik in een situatie waar de weg zo slecht is dat de achterkant van de Quest gaat dribbelen. Vooral in een bocht geeft dat een vervelende situatie. In het slechtste geval kan je erdoor uit de bocht vliegen. Maar dat soort stukken (met kinderhoofdjes) heb ik hier niet in de buurt.
pluspunten:
- goede werking (demper veert trager uit dan de standaard demper, dit voorkomt waarschijnlijk het dribbelen van de achterkant).
- .demping is instelbaar door de druk te variëren. (sorry-klopt niet! zie reactie van Peter. Alleen bij het duurdere model)
minpunten:
- moet worden opgepompt, pompje nodig, kan eventueel druk verliezen.
- prijs (toch weer zo´n e200)
Ik vind de voordelen groter dan de nadelen en ga de demper dus kopen. (Wel wil ik nog overwegen of ik misschien de Astro 5 neem.)
Deze tweede demper blijft dus wel goed op druk. Misschien staat hij iets harder ingesteld dan de standaard demper, maar dat vind ik geen probleem. Ik hoopte dat ook het sponzige trap-gedrag bij het heuvel-op rijden minder zou worden. Helaas heb ik dat nog niet goed kunnen testen. Misschien kan ik dat uittesten wanneer ik 23 juni het 600km rondje naar het drielandenpunt vanuit Zoetermeer rij. Dan zou ik de meer geavanceerde Risse Astro 5 demper in de "bergen" kunnen uitproberen. Deze heeft een instelmogelijkheid waarmee je de demping harder of zachter kan maken. (mits Wim het goed vind dat ik de demper nog even hier hou).
Ik heb ondertussen de eerste demper een nacht onder spanning gezet (lijmtang). Daarbij is hij niet leeg gelopen. Ik denk dat hij alleen leegloopt wanneer hij in gebruik is. Misschien zit er een beschadiging in de demperbuis waardoor hij bij iedere keer inveren een beetje lucht verliest.
Het raadsel van de Acu-fill adapter is ook opgelost. Toen ik de uitleg van Wim las werd me duidelijk wat ik verkeerd had gedaan. Je moet het binnenste deel in het ventiel schroeven. Ik heb nooit geweten dat er schroefdraad in het ventiel zit. Op die manier komt hij wel ver genoeg om de pin in het ventiel in te drukken. De demper problemen die ik had hebben hier niets mee te maken, ik kreeg de demper immers wel gevuld met mijn eigen adaptertje. Na het oppompen en monteren in de Quest heb ik gecontroleerd of de Quest goed inveerde, dat deed hij aanvankelijk ook.
Ik heb nog een tip voor diegene die geen speciale demperpomp willen aanschaffen (wanneer gebruik je zo'n ding nu eigenlijk?). Met het simpele 1 euro adaptertje is die niet nodig. In deze adapter zit namelijk een terugslagklep. Als je de demper op de juiste druk hebt moet je de pomp direct afkoppelen. Een gemiddelde fietspomp lekt altijd wel een beetje, misschien 1 bar per tien seconden. Als je hem eenmaal hebt afgekoppeld houdt de adapter de demper op druk. Bij het losschroeven van de adapter verlies je een minimale hoeveelheid lucht (net als bij het losschroeven van de acu-fill). Je bespaard dan e11,- voor de acu-fill en e30,- voor een special demper pomp.
Op de terugweg uit Dordrecht heb ik de toeristische route langs de oude Maas genomen. Wat is het hier lekker fietsen! Eenmaal bij het fietspad bij de verlengde A4 (in aanleg) vroeg ik me af hoe ze hier de fietspaden tijdens de bouw handhaven. Nu, dat doen ze dus niet. Een fietspad was gewoon simpelweg opgeheven. (waarom doen ze dat ook niet met stukken snelweg?) De eenzame fietser heeft gewoon geen prioriteit!
4 opmerkingen:
Hallo Eduard,
Je schrijft de je de demping kunt instellen door de druk te veranderen.
Dat is niet zo, met een hogere of lagere luchtdruk veert de demper meer of minder in als je instapt.
De demping blijft hetzelfde, want gewicht (van jou) en de luchtdruk bepalen de invering die 3 cm moet zijn. De Astra 5 heeft 5 positie's waarmee je de mate van demping kunt instellen, dit komt doordat je het veren meer of minder smoort met een smoring. dit heeft de Genisus niet.
Gr. Peter de Rond.
Peter,
Je hebt gelijk. Hij veert alleen meer of minder in bij een lage of hoge voor-druk. Ik zal het corrigeren!
Moet je geen voetbal kijken?
Hi Eduard,
Natuurlijk mag je de Astro nog even blijven proberen.
Wel blijf ik er bij dat de Acu-fill in combinatie met een demper pompje gewoon de degelijkste oplossing is.
Het verlies van 1 bar druk uit een binnenband betekent dat de demper, daar zit maar een fractie van de hoeveelheid lucht in, ongecontroleerd kan leeglopen.
Met de Acu-fill weet je zeker hoeveel druk er in zit.
De snelheid op slecht wegdek is sowieso hoger.
Ook op glad wegdek, de achterkant van de fiets blijft door de demper mooi stabiel, levert meer snelheid op.
Ook bij klimmen, je zult het zelf merken, ga je sneller omhoog.
In elk geval ben ik blij dat e.e.a, nu goed werkt.
Groeten,
Wim
Een reactie posten