zondag, april 22, 2007

Korenwolf track met Ernst



De afgelopen week heb ik een mooie track van internet gedownload om deze vrijdag met vriend Ernst te gaan fietsen. We hebben er zo een gewoonte van gemaakt om elk jaar een weekendje samen te gaan (race)fietsen. Meestal komt dat neer op een weekend in Maastricht, soms gaan we ook wel naar Nijmegen.

Dit weekend hebben we het wel uitzonderlijk goed met het weer getroffen, mooier kan je het niet wensen. De route die ik voor de Vrijdag heb uitgekozen is een echte kuitenbijter, zo stond ook als commentaar op de website (gpstracks.nl) en het is niets overdreven. Over de hele route wordt maar liefst 1000m geklommen en dat is nogal wat als je gewend bent om je rondjes in het Westland te rijden

Vanaf het hotel aan de markt rijden we Vrijdag middag richting Oost en al snel bereiken we de track. Deze slingert zich rond het plateau van Margraten, we gaan voortdurend heuvel op om er dan even verderop weer vanaf te suizen. De snelheid loopt daarbij op tot een kleine 60km/uur.

We komen uitzonderlijk veel andere wielrenners tegen, later bleek dat dat komt omdat morgen en zondag de Amstel gold race wordt gereden, zo'n happening trekt altijd veel fietsers aan.

Ernst maakt de eerste grote rit op zijn nieuwe racefiets, een echte Jan Janssen. Ik moet het met mijn ouwe trouwe Koga Miyata doen, die zich gelukkig kranig weert. De enige handicap die ik heb is het beperkte aantal versnellingen (2x6) en daar komt ik echt achter als ik de Keutenberg op wil rijden. De weg begint met een stijgingspercentage van 4% dat al gauw overgaat in 20%. Ernst wordt ook verrast en moet ook afstappen. We horen later dat ook de renners van de Amstel Gold race de eerste keer werden overvallen door de steilheid en de meeste moetsen afstappen. Zo'n steile heuvel in Nederland, dat kan toch niet!

We klimmen de een na de andere berg op (zo noemen ze de heuvels in Limburg) en komen uiteindelijk op de Cauberg aan waar de finish van de Amstel Gold race wordt opgebouwd. Nu realiseren we pas welk evenement hier de komende dagen wordt gereden.

Vanaf hier rijden we verder richting Maastricht. De teller staat bij het einde van de rit op 75 km

Geen opmerkingen: