maandag, april 07, 2008

Quest navigatie met Mio

Afgelopen donderdag ben ik voor de tweede keer in die week met de Quest naar Dordrecht gereden. Bij deze rit heb ik mijn Mio c230 meegenomen, deze heeft de track haarfijn vastgelegd. Omdat deze GPS een veel groter geheugen heeft dan mijn Garmin GPS60 kan de route met veel meer detail worden bewaard. Maar als de route in de Mio zit kan je hem alleen nog met dit zelfde apparaat bekijken en daar heb je niet al te veel aan. Na een zoektocht op internet kwam ik een site tegen waarop werd beschreven hoe je een opgeslagen track naar de ingebouwde geheugenkaart lezer kan exporteren. Het komt erop neer dat je een functie activeert die al in het apparaat zit maar die normaal niet toegankelijk is. Als de track eenmaal op de geheugenkaart staat kan je hem op de computer verwerken (Google earth, Garmin mapsource, etc).



Bij dit plaatje is er 1 coordinaat per 10 seconden vastgelegd wat een totaal geeft van circa 540 punten. De Garmin GPS60 gaat wat slimmer om met zijn beperkte geheugen door vooral die punten op te slaan waar je bijvoorbeeld de bocht omgaat of van richting veranderd.











Op het plaatje hiernaast is een kruising te zien waar een auto vlak voor mij het fietspad kruiste. Direct erachter stopte een tweede auto en er was net genoeg ruimte tussen om ze te passeren. Erg slim was deze opstelling niet van de twee bestuursters. Toen ik nog maar enkele meters van de doorgang was verwijderd zag ik de achterste dame gebaren maken. wat bleek nu, de tweede auto werd gesleept! Dat werd dus een noodstop. Ik stond nog niet stil of de sleepkabel werd strak getrokken.


Gisteren wilde ik een rondje door het westland gaan fietsen, maar ik moest eerst even kijken of mijn Quest nog helemaal in conditie was. Bij beide voorwielen ontdekte ik twee gebroken spaken, dat werd dus sleutelen. Helaas had ik nog maar drie spaken in voorraad, de laatste moet nog maar even wachten. Het was heerlijk om zo in het zonnetje aan de Quest te kunnen sleutelen maar toen ik klaar was was het al weer flink aan te afkoelen en had ik geen zin om nog te gaan fietsen. Daarom ben ik vandaag weer naar Dordrecht gereden. Op de heenweg moest ik stoppen voor een stadsbus die passeerde. Daarbij vergat ik op tijd te schakelen en toen ik weer verder wilde trapte ik de ketting naast de derailleur. Dat is pas de tweede keer dat de ketting bij mijn Quest eraf loopt. Door de Quest op zijn kant te leggen en voorzichtig met de hand het voortand wiel te draaien kwam de ketting weer op de goede plek en kon ik verder fietsen.Dat beviel zo goed, het is perfect fietsweer, dat ik morgen weer ga fietsen. Ik merk dat mijn conditie ook beter wordt, op de terugweg kon ik flinke stukken de 50km/uur vasthouden.

vandaag 102, totaal 18672km

Geen opmerkingen: