dinsdag, mei 11, 2010

Het perfecte vizier

Tijdens het hoogtepunt van de Botter-venster-hype had ik me al eens afgevraagd of het allemaal niet wat gemakkelijker kon. In vrij korte tijd heb ik meer dan 30 schermpjes gemaakt en dat leverde (te) veel werk op. Vooral het precieze werkje van het zagen van het polycarbonaat kostte de nodige tijd. Kon het niet makkelijker?

Ja, er is een oplossing door het schermpje uit veel dunner materiaal te maken. Voor mijn racekap had ik al eerder een stuk kunststof folie bij de Horbach gekocht. Dit materiaal is 0,7mm dik en wordt in een breedte op elke benodigde lengte afgesneden. Het stuk dat ik toen kocht a e5,- per vierkante meter was ook compleet helder en gaf geen vervormingen.

De laatste maand rij ik in mijn Quest zonder scherm, met scherm vond ik te warm. Er is echter een groot bezwaar aan het rijden zonder scherm en dat is het windgeruis. Hierdoor hoor ik nauwelijks de muziek op mijn MP3 speler en het is bovendien erg vermoeiend. Als oplossing heb ik nu een lager schermpje gemaakt, op maat geknipt met de keukenschaar en klaar in een minuut. Het klemt prachtig tussen de scharniertjes van het grotere scherm en het windlawaai is veel minder. Alleen als de wind van opzij komt is er nog wat last, maar verder door laten lopen van de zijkanten maakt het weer veel te warm in de Quest.

Helaas is de nieuwe rol folie van de Hornbach van zeer slechte kwaliteit. Je kan er nog maar nauwelijks doorheen kijken, blijkbaar is de productie machine aan vervanging toe. Maar er zijn vast wel andere leveranciers van dit soort materiaal (Conrad?)

Nu ik toch weer lekker aan het knutselen ben heb ik ook een oude wens vervult. Mijn nieuwe Quest heeft een vervelende steker aan de accu, de oude 5mm voedings plug beviel me veel beter. Ik heb nu een andere plug aan de accu gezet, waarbij ik de plug van binnen heb gevuld met twee componenten epoxy (want dit soort pluggen zijn ander veel te fragiel van binnen).

Tevens heb ik een automatische zekering in de accu gemaakt (voor de liefhebbers een MFR070 multifuse). Nu kan ik de accu zonder probleem kortsluiten, even wachten en hij doet het weer.

Verder heb ik er een reserve accu bijgemaakt. Ik heb het simpel gehouden. Voor het laden trek ik de steker uit de accu en sluit ik de acculader aan. Op deze wijze kan de accu ook makkelijk worden meegenomen op hem op te laden.

Dan heb ik nog een nieuwtje te melden, ik heb nieuwe voorbanden gekocht bij het fietspunt. Makkelijk op zondag besteld via internet en vandaag al weer binnen. prima service!

Ik merkte zondag morgen vlak voor dat ik op pad wilde dat mijn linker voorband leeg stond en de buitenband was doorgesleten. Ik had nog wel een buitenband liggen maar erg best was dit ook niet meer. Dus heb ik even de resultatenlijst van Wim Schermer geraadpleegd en vandaar...

Nu maar hopen dat de band in de praktijk echt zo snel is. Je moet bedenken dat bijvoorbeeld stalen treinwielen op een stalen rail is heel lage rolweerstand hebben. Zoiets heb je ook bij deze bandentest wanneer de harde banden over de tegelvloer rollen. Maar in de praktijk is het fietspad niet zo glad.

De banden en de reserve accu heb ik niet voor niets gekocht. Ik ga Vrijdag om 22:00 uur starten met het rondje IJsselmeer vanuit Zoetermeer. Als ik deze 400km uitrij levert dat een brevet op. Als je voldoende brevetten hebt dan mag je inschrijven voor de PBP (Parijs Brest Parijs - 1200km) van volgend jaar. Eerst maar kijken hoe dit tochtje gaat.

Vandaag ben ik met de Quest naar het werk geweest. Op de terugweg regen, maar met het kleine schermpje was het toch nog comfortabel in de Quest.

100km

Geen opmerkingen: