dinsdag, mei 18, 2010

Ritje Dordrecht en schermpje

Vandaag ben ik heen en weer naar het werk in Dordrecht geweest. Op de heenweg deed ik nog wat rustig aan, hoewel ik totaal geen last heb van het rondje IJsselmeer van afgelopen weekend. Het lijkt zelf wel of ik verlost ben van de pijn in mijn rechter knie. Ook de spieren naast mijn knieën die eerst nog pijnlijk voelen normaal aan.

Op de terug had ik er zin in en zat ik weer regelmatig tegen de vijftig kilometer per uur. Vooral het lange stuk fietspad langs de snelweg leent zich hier goed voor.

Ondertussen bedacht ik hoe ik een schermpje aan de rand van het instapgat kon bevestigen. Ik wil dat bij wijze van experiment al een tijdje uitproberen maar helaas had ik er de tijd nog niet voor gevonden. vanavond moest het er maar van komen en ben ik gelijk na het eten naar de bouwmarkt gefietst. Ik ben er geen voorstander van om gaten in de Quest te boren, vandaar dat ik deze oplossing heb bedacht. Het schermpje wordt gesteund door twee aluminium strippen die met dubbelzijdig tape op de Quest zijn bevestigd. Het kunststof scherm zit op zijn beurt weer met dezelfde tape op de strippen vast. Een proefrit toont aan dat het ook prima werkt. Het is wel zo dat de wind minder uit het gezicht wordt gehouden dan het schermpje op de schuimkap. Ik vraag me ook af of ik dit scherm wel zonder schuimkap wil gebruiken. Als de kap er eenmaal af kan (vanmorgen was het nog best wel fris) is de rijwind in je gezicht ook wel erg lekker. Maar ja het ging erom dat ik het concept uitprobeerde, dat is dus gelukt.

Bij de rit om het IJsselmeer had ik ook het schermpje op de schuimkap. Door de kou moest ik het al snel omhoog klappen, het besloeg voortdurend. Wat ik nu wel ontdekte is dat het scherm in de kierstand als een soort spoiler werkt en de wind uit je gezicht houdt. Je kan er gewoon onderdoor kijken en je hebt weinig last van windgeruis in je oren. Wanneer je 's nachts rijd dan wil je gewoon niet door een extra schermpje kijken. Het zicht mag totaal niet worden belemmerd. Het dunne kunststof begint wel snel te flapperen of vervormt door de rijwind. Voor een dergelijke spoiler is een iets dikker materiaal wel zo handig.

100km

1 opmerking:

Wim Schermer zei

Hi Eduard,
Ik heb de steuntjes van polycarbonaat gemaakt. Verder eenzelfde uitvoering. Bevalt mij prima.
Wel ga ik het systeem verfijnen om snel verschillende vizieren te kunnen plaatsen.
Groeten,
Wim