zaterdag, maart 28, 2009

Meer nieuwe Quest



Toen ik vanmorgen op weg was naar Dronten bedacht ik me dat ik mijn fototoestel vergeten was. Niet getreurd, ik heb wat foto's van mijn vader ontvangen die ik nu nog even op mijn blog zet.

Op de foto's zie je o.a. Frans Grotepass, Marcel Vriezekolk, Theo en Allert Het was weer een gezellige happening..

Mijn oude Quest zie je op de laatste twee foto's






Nieuwe Quest!

Vandaag ben ik met Timo naar Dronten gereden om de nieuwe Quest te halen. Ik heb er nog over gedacht om heen en weer te fietsen maar gezien het slechte weer is het maar goed dat ik dat niet heb gedaan.

Toen we bij velomobiel naar binnen waren gegaan zag ik hem gelijk staan, het voorlicht is een mooi herkenningspunt. De Quest ziet er echt super uit, het niveau van afwerking is er de afgelopen jaren nog duidelijk op vooruit gegaan. Nieuw zijn het in hoogste verstelbare voorlicht, het accupack en bijbehorende lader, de nieuw opgehangen achterbrug, het aan de wielkasten opgehangen verbrede stoeltje en de betere stekkertjes voor de accu. Verder zijn er nog kleine, minder opvallende verbeteringen zoals de speciaal gevlochten remkabel mantel (directer remgedrag) en het remlicht schakelaartje aan het stuur.

Naast mijn eigen koplamp heb ik ook nog een eigen achterlicht. Velomobiel gebruikt een enkele 1Watt LED met voorschakelweerstand, dat kan efficienter door meerdere LED's in serie te zetten. Mijn eigen lichtje heeft 5 keer 4 LED's in serie en gebruikt daarbij 5 keer 20mA bij 12V. Een 1Watt LED gebruikt normaal 350mA (ook bij 12V met een voorschakelweerstand).



Tot onze verassing bleek mijn vader van Texel naar Dronten te zijn gereden om dit alles mee te kunnen maken. het gebeurt immers niet iedere dag dat je een nieuwe Quest in ontvangst kan nemen. Na afloop zijn we gezellig nog een kopje koffie gaan drinken. Op 10 April zie ik hem weer als we een een rondje Texel gaan rijden.


De komende tijd kan ik gebruiken om de Quest electronica verder af te maken. Zo moet ik mijn computertje weer inbouwen. Dat kan prima omdat het linker "console" met klittenband is vastgezet. Op die manier kan ik mijn printje prachtig wegwerken. Verder plaats ik een paar schakelaartjes in dit console voor het binnenlicht en de koplamp.

Ik zag dat Velomobiel nu ook de schakelaars op het stuur monteert. Links een schakelaar voor de richting aanwijzers, rechts een voor de claxon. ze hebben een beugeltje dat sterk lijkt op het beugeltje dat ik gebruik. Alleen zijn bij mij de schakelaars links/rechts gescheiden wat erg makkelijk werkt.

De rit naar huis vond ik behoorlijk spannend omdat er de Quest op het dak van de auto nogal wat lawaai maakte. Later bleek dat de vinyl plaatjes onder de wielen (om het dak van de auto te beschermen) hier schuldig aan waren. Er stond een behoorlijke wind en als je daar recht tegenin rijdt wordt er een behoorlijk kracht op de fiets uitgeoefend.

Vanaf morgen wordt het beter weer, dat betekend dat ik kilometers kan gaan maken met deze fiets. Ik weet niet precies hoeveel ik met de vorige heb gereden maar het zit rond de 26000km.

vandaag 1,5km

woensdag, maart 25, 2009

Quest 140 verkocht.

De titel zegt alles al. Na een paar biedingen te hebben ontvangen heb ik de Quest verkocht. Op die manier was er nog tijd over om van alles te regelen. Het aantal bieders viel tegen, ik denk dat ze waren afgeschrikt door de foto van de voorkant van de Quest. Dat is jammer want je ziet de schade alleen als je goed oplet. Bovendien is alleen de lak beschadigd, na overspuiten ziet hij er weer als nieuw uit. Deze schade heb ik opgelopen toen ik achterop de Quest van een vriend van mij botste. De neus deukte even licht in en de schade was er.

Als het goed gaat breng ik aanstaande zaterdag de Quest naar Velomobiel waar hij een controle beurt krijgt. Er gaan nieuwe banden op en het het originele voortandwiel wordt weer teruggeplaatst. De nieuwe eigenaar krijgt bovendien een setje reflectiesctickers voor als hij de Quest laat spuiten. Heel verstandig wacht hij daar nog even mee tot hij aan de Quest gewend is.

Gisteren ben ik lekker naar Dordrecht en terug gefietst. Het weer zag er aanvankelijk nogal dreigend uit, maar dat viel reuze mee. Van de tegenwind (5Bft) heb ik toch geen last en de regen bleef beperkt tot een paar spetters.

102Km

donderdag, maart 19, 2009

Lekker fietsweer!

Vandaag reed ik alweer de tweede rit van deze week. Ik krijg de smaak weer helemaal te pakken. Vorige week was ik nog behoorlijk afgepeigerd, vandaag koste het me maar weinig moeite.

Op de terugweg heb ik een wat andere route dan normaal gekozen. Hiermee vermijdt ik wat verkeerslichten en de route is maar 7km langer.

Op het laatste stuk voor de Benelux tunnel moest ik nog flink doortrappen om een brommer voor te blijven. Dat lukte prima maar bij de lift aangekomen bleek dat er nog twee voor me waren. Gelukkig waren ze zo netjes hun motor uit te zetten, anders wordt je direct vergast als je de lift instapt.

Vlak voordat ik de lift in ging riep iemand mijn naam. Ik zei hem gedag maar ik wist echt niet wie het was. Misschien hoor ik dat nog wel..

Hopelijk hebben we volgende week weer van dat mooie weer.

108km

dinsdag, maart 17, 2009

Rentenieren


Vandaag ben ik met de Quest naar het werk in Dordrecht gereden. Perfect weer en het tempo gaat ook voorruit. Op de heenweg was ik weer een paar minuten sneller dan de vorige rit. Morgen sla ik een dagje over, donderdag ga ik weer met de Quest.

Net als voor de Quest is er ook veel belangstelling voor mijn Challenge Focus. Mart krijgt nog gelijk, binnenkort kan ik gaan rentenieren.


102 heerlijke kilometers



NB. Dit plaatje laat zien hoe de belangstelling voor mijn blog de laatste week met sprongen is toegenomen. Wellicht komt er nog een piek als de termijn voor het bieden op mijn Quest afloopt.

zondag, maart 15, 2009

Challenge Focus

Ik heb al een aantal jaren een Challenge Focus in mijn schuur hangen. Deze had ik zelfs al voordat ik een Quest kocht. Met een structureel ruimte gebrek in mijn schuur heb ik maar besloten om de Focus te verkopen. (dan blijft nog mijn racefiets, mountainbike en zelfgebouwde ligfiets over)

Het is een fijne, stabiele ligfiets met onderstuur. Dat is even wennen maar uiteindelijk rijdt het heel relaxed. Ook voor langere afstanden is het een goede fiets.

voor geïnteresseerden, zie mijn advertentie op
http://www.ligfiets.net



Heerlijke rit in de voorjaarszon

Normaal is het zondag ochtend tijd voor een uurtje hardlopen met mijn vriend Jos. Dit weekend is hij echter in Portugal voor zijn werk. Dat levert mij weer een mooi ochtend ritje met de Quest op.

Ik rij een "standaard" rondje Westland, met de variatie dat ik eerst met de klok mee tot Hoek van Holland rij en daar omkeer om het eerste deel van het traject in omgekeerde richting af te leggen. Daarbij rij ik drie keer de bult bij de stormvloedkering op, waarbij ik ondertussen een groep wielrenners de gelegenheid geef om mij te passeren. Even later kan ik ze weer op mijn beurt inhalen. Voor de wind rijden ze aardig door, maar met 55km/uur kan niemand het volgen.

Er staat best wel een stevige wind, later lees ik dat het 4 tot 5 Bft is. De lucht is geheel onbewolkt, duidelijk beter dan voorspelt bij het weerbericht.

Na twee uur ben ik weer terug, met 75km extra op de teller.



Gisteren heb ik het eerste bod op mijn Quest binnen gekregen:

5000,- (M)
5200,- (T)

Het eerste bod (5000,-) is nog niet helemaal de prijs die ik in gedachten had, maar ik ben er ook niet ontevreden mee. (M) heeft op zijn beurt een prachtige fiets voor relatief weinig geld. Voor circa 700,- extra lakkosten is de Quest niet meer van nieuw te onderscheiden.

woensdag, maart 11, 2009

Wat een leuk ding!


Dat hoorde ik roepen toen ik vanmorgen over de brug tussen Papendrecht en Dordrecht fietste. Een meisje riep dat naar haar vriendin toen ik voorbij kwam. Helaas had ze het niet over mij maar over mijn Quest.

Het was vandaag weer fantastisch fietsweer, ik heb de smaak weer helemaal te pakken. Op de terugweg vanuit Dordrecht heb ik zelfs een ommetje gemaakt. Met een rit van 50km ben je immers wel weer erg snel thuis...

Het leek erop dat iedereen goed gemutst was, ik kreeg zelfs twee keer voorrang op plaatsen waar ik het eigenlijk niet had. Eerst vanmorgen van een buschauffeur, vanmiddag van een automobilist.

In Vlaardingen was het helemaal mis met het fietspad. Gelukkig hadden ze wel de moeite genomen om een alternatieve route aan te geven. Hopelijk wordt er aan een nieuw fietspad gewerkt, dat is ook wel nodig ook want het fietspad lang de Zweth is niet al te best meer.

Vanmorgen kon ik in Rotterdam over een prachtig nieuw geasfalteerd fietspad langs de Aelbrechtskade rijden, zo hoort het! Een geheel vrij autovrij fietspad.

Deze foto uit Vlaardingen laat zien dat het niet overal even goed geregeld is. Hier was ooit een fietspad richting Schipluiden. In de tijd die nodig was om dit flatgebouw neer te zetten is het dus niet gelukt een fatsoenlijk fietspad te maken

Vandaag heerlijk gefietst, 50 +67km

PS. Ik krijg al regelmatig mailtjes met vragen over mijn Quest binnen. Het duurt nu vast niet lang meer voor het eerste bod wordt geplaatst. Omdat er veel belangstelling vanuit het buitenland is heb ik de advertentie op ligfiets.net ook maar in het Engels vertaald.

maandag, maart 09, 2009

Quest 140 te koop!

Quest 140 te koop (in verband met levering van een nieuwe Quest)

type 26", kleur geel
Kilometerstand 24721km, de fiets is nu 3 jaar en 1 maand oud

Deze Quest loopt perfect en is erg snel!






Met deze fiets ben ik eerste geworden bij het NK tijdrijden op Texel in 2007
(en twee keer 2-e, snelheid 56km/uur gemiddeld)

opties
Spiegeltje links
65T (als grootste) tandwiel voor (het standaard tandwiel krijg je er ook bij)
9 W LED voorlicht (9 LED 360 Lumen, dimbaar als 100%, 60%, 30% en 10%)
800mWatt LED achterlicht (20 rode LED's)
LED binnenverlichting (kan links of rechts worden geplaatst)
LED knipperlichten met aut. uitschakeling bij snelheidverhoging (of time-out)
elektrische claxon, bediening op het stuur.

12V NiMH (2,7AH) accupack met snellader.
Quest computer, schakeld elektra automatisch uit bij stilstand (na time-out) (ook alarmstand)

Ketting, tandwielen en kogelkopjes zijn afgelopen zomer vervangen.
Is altijd door Velomobiel.nl onderhouden
De fiets heeft alle verbeteringen zoals versterkte achteras, versterkte achterbrug en kunststof kogelkopjes (zeer stil).

Heeft een paar schades aan de lak (barsjes in de neus, krassen op de zijkant en achter de hoofdsteun)
Een paar beschadigingen zijn spontaan ontstaan (barstjes en blaasjes in de lak)

De Quest kan gemakkelijk opnieuw worden gespoten waarna hij er weer als nieuw uitziet (of zelfs mooier).
Wanneer dit je eerste Quest wordt dan is het verstandig om hem pas na een aantal maanden te laten spuiten (een ongeluk zit in een klein hoekje).
Indien gewenst kan Velomobiel.nl de fiets voor aflevering een extra beurt geven. en voor je op maat afstellen (in de prijs inbegrepen).

De Quest wordt bij opbod verkocht, de minimale vraagprijs is e5200,-
Je kan je bod doen via ejbotter@zonnet.nl
De sluitingsdatum is Donderdag 26 Maart 2009 22:00 uur

Ik zal de biedingen op mijn weblog vermelden (eduardbotter.blogspot.com)
Je kan de Quest eventueel bij mij thuis komen bezichtigen, maak dan even een afspraak.

De Quest kan eventueel al op Zaterdag 28 Maart bij Velomobiel.nl worden afgehaald


n.b. de onderstaande foto's heb ik gisteren gemaakt!









































Wat een weer!

Gisteren was het boven verwachting mooi weer. Terwijl het weerbericht nog sprak over bewolking was er boven het Westland geen wolk te zien. De rest van het gezin ging een stukje op het strand wandelen en ik stapte in de Quest voor een heerlijk rondje. Ondanks het mooie weer waren de meeste dagjes mensen toch in hun blik op vier wielen gestapt, zonde hoor! Dat was vooral goed te merken toen ik door Hoek van Holland reed. Daar passeerde een schier eindeloze stroom auto’s de boulevard, op zoek naar een parkeerplek. En die plekjes waren natuurlijk dun gezaaid. Van dat alles had ik in mijn Quest geen last. Wat wel erg vervelend waren zijn de weg-opbrekingen die in de meeste gevallen zelfs onaangekondigd zijn. Hierdoor moest ik een paar keer uit de Quest stappen om de fiets over een te grote hobbel heen te helpen. Maar eenmaal voorbij “de Hoek” kon het gas er weer op over het fietspad door de duinen. Een paar keer moest ik nog wel flink in de remmen omdat de fietsers dubbeldik van beide kanten kwamen. Over het algemeen zijn de andere weggebruikers erg positief over mijn fiets, ze kunnen het wel waarderen. Ik kwam wel weer zo’n oude zak tegen die vast dacht dat mijn fiets gemotoriseerd was, wild gebaarde hij dat ik snelheid moest minderen.

Toen ik weer thuis kwam was ook de rest van het gezin weer terug van hun wandeling.. Ik was blij dat ik even mijn eigen ritje had kunnen maken. Hopelijk kan ik deze week weer een keertje naar Dordrecht rijden (als het weer niet te slecht is). Het valt op dat de dagen nu snel langer worden. Om 6:45 is het zelfs al licht!


Misschien woensdag weer>>>

dinsdag, maart 03, 2009

Eindelijk weer kilometers vreten

Voor het eerst in lange tijd ben ik vandaag weer naar mijn werk in Dordrecht gefietst. Iedere keer was er wel wat waardoor ik deze rit moest uitstellen, maar nu dus geen excuus meer. Ik kan niet zeggen dat het meeviel, het gebrek aan beweging in mijn Quest wreekt zich duidelijk. De rit heen kon ik nog afronden in 1:30 wat een snelheid van zo'n 34km/uur inhoudt. De rit terug kostte al duidelijk meer moeite, hier deed ik 5 minuten langer over. De wegopbrekingen in Rotterdam werkte hier ook niet positief op de rittijd. Het is werkelijk ongelooflijk, ik rij nu al drie jaar regelmatig door Rotterdam, maar nog steeds is er hier en daar een fietspad afgesloten voor werkzaamheden. Toen ik vanavond thuiskwam was ik aardig bekaf en moest ik echt eerst wat eten (de befaamde hongerklap).

Bij de heenrit heb ik een nieuw stuk uitgeprobeerd langs de Delfshaven. Ik moest een stuk op de rijweg tussen de auto rijden, maar rechts van de weg werd de laatste hand gelegd aan een mooi stukje asfalt voor de fietsers. En dan te bedenken dat daar vroeger een zeer slecht stuk klinkerweg lag. Dit beloofd een mooie fietsroute voor mij te worden!

Gisteren heb ik mijn voorwielen onder handen genomen. Ik wist dat er een spaak uit was, maar uiteindelijk moest ik er 5 vervangen! Ik ben daar blijkbaar uniek in, de Quest van mijn vriend Henk heeft nog geen enkele defecte spaak gehad. Gelukkig heb ik de techniek van het in het wiel verwisselen van spaken nu goed onder de knie, ik moet er niet aan denken dat ik steeds de wielen uit de Quest zou moeten halen. Soms moet je de spaak een beetje verbuigen maar dat kan geen kwaad. Verder heb ik kleine stukjes glas uit de buitenband gepeuterd, daarmee wordt de kans op een lek in iedergeval kleiner.

Ik ben ondertussen ook bezig om mijn wensen lijstje voor de nieuwe Quest te formuleren. De bedrading moet zodanig worden uitgevoerd dat ik mijn Quest computer printje kan gebruiken. Het voorlicht maak ik ook zelf, ditmaal geen 9 LED's maar slechts 3 LED's. Samen hebben ze bijna hetzelfde vermogen en licht opbrengst. Ditmaal gebruik ik Samsungs LEDs met elk 160 Lumen (53 LM/Watt). Hierdoor kan het venster aan de voorkant van de Quest klein blijven.

Verder wil ik een 65T voortandwiel, net als in mijn huidige Quest. Binnenkort ga ik mijn Quest te koop aanbieden. Hij is wel niet meer zo mooi als de fiets van Wim Schermer (die 8200,- opbracht) maar met een nieuwe laklaag zal hij er weer als nieuw uitzien (of misschien wel mooier dan een nieuwe, je kan dan immers zelf je kleur kiezen). Mechanisch is hij 100% in orde. Ik heb een tijdje geleden de ketting, tandwielen en kogelkopjes (kunststof) laten vervangen zodat hij er weer 30000km tegenaan kan.

zondag, februari 01, 2009

Terug in de Quest

Het is alweer veel te lang geleden dat ik in mijn blog heb geschreven. Er zijn natuurlijk honderd excuses waarom het er niet van kwam. Bovendien heb ik veel te weinig in mijn Quest gereden, dat is ook jammer. Hopelijk kan ik de regelmaat in de komende tijd terug vinden. De dagen worden ook weer langer en dat is positief.

Vandaag heb ik heerlijk gefietst. Het was wel erg fris maar de zon scheen waardoor het dragelijk was. Voor het eerst ben ik zonder bril of lenzen in de Quest op stap geweest, ik heb mijn ogen namelijk afgelopen maandag laten laseren. En dat is wel een hele openbaring! Door de kou was het nog wel wat ongemakkelijk. Ondanks de zonnebril voelde de wind erg koud aan in mijn ogen, maar dat zal snel verder verbeteren. De hele operatie is eigenlijk enorm meegevallen, een bezoek aan de tandarts doet meestal meer pijn.

Eerst heb ik de bandjes opgepompt, er was ondertussen een paar bar lucht uit weggelekt. Ik heb mijn oude Halvords pomp maar weer tevoorschijn gehaald, die is een stuk comfortabeler in het gebruik dan het compacte voetpompje. De nippel van de Halvords pomp was ik al een tijdje kwijt, gelukkig bleek de nippel van de andere pomp ook prima bruikbaar.

Waarschijnlijk vanwege de snijdende kou waren er maar weinig andere fietsers onderweg. Alles bij elkaar heb ik er maar twee gezien. Wel waren er veel wandelaars die van het heerlijke zonnetje profiteerden.

Het fietsrondje resulteerde in mijn standaard rondje, alleen ben ik vanaf Monster rechtstreeks naar Wateringen terug gereden. Ik vond het ondertussen wel erg koud aan mijn ogen aanvoelen, dus vandaar de kortere weg naar huis. Ik wil niets forceren, anders duurt het herstel misschien nog langer.

In de duinen ben ik nog even uitgestapt voor een paar mooie foto's van mijn Quest. Ik moet een beetje reclame maken, volgende maand gaat hij immers in de verkoop aangezien ik eind maart een nieuwe krijg.

Ondanks de schuiver die ik vorig jaar heb gemaakt ziet de Quest er nog goed uit. Er zitten geen gaten in, alleen is de lak op een paar plaatsen beschadigd. De nieuwe eigenaar mag besluiten of het nodig is om hem opnieuw te lakken. Het is ook wel zo prettig om dit lakken een tijdje te laten wachten. Zeker als dit een eerste Quest wordt voor de nieuwe eigenaar is een krasje zo gemaakt. Het kan dan verstandig zijn om een half jaartje te wachten met overspuiten.

Mechanisch is het Quest prima in orde. Ik heb ketting en tandwielen kort geleden laten vervangen. Ook zijn de kogelkopjes vervangen door exemplaren met kunstof binnenwerk. Dit was een prima investering, de Quest is hier een stuk stiller door geworden. Verder heeft deze Quest een zeer goede lamp voor (9 Watt LED) en heeft hij een echte Quest computer die ervoor zorgt dat de accu niet leegloopt. Als je stopt met fietsen wordt de verlichting automatisch uitgeschakeld. Dit is ook een van de weinige Questen met een 65T voortandwiel. Hiermee kan je zo het NK tijdrijden op Texel winnen (en met de nodige training natuurlijk)

De komende dagen ben ik op "zakenreis", hopelijk kan ik eind deze week weer eens richting Dordrecht fietsen.

zondag, december 28, 2008

Oliebollentocht 2008

Vandaag heb ik mee gereden met de jaarlijkse velomobielen oliebollentocht. Terwijl ik nu al bijna drie jaar in een Quest fiets was het voor mij toch de eerste keer dat ik met deze tocht mee ging. Misschien hield het doorgaans niet al te beste weer op de laatste zondag van het jaar me wel tegen. Vandaag hadden we echter niets te klagen, behalve misschien dat de wind snijdend koud aanvoelde, maar dat mag je eind december wel verwachten. Ik heb nog even overwogen om naar Almere te fietsen, gelukkig heb ik dat niet gedaan want het zou toch wel heel erg koud zijn geweest. om zo'n stuk in het donker en kou te rijden.



Enkele andere waren wel zo dapper geweest om afstanden tot 100km naar Almere te rijden (petje af!). En dan te bedenken dat ze 's avonds ook weer terug moesten.

Bij binnenkomst in de kantine van Almere90, een fietsclub in Almere, kregen we koffie en heerlijk zelfgebakken cake. (Ik denk dat Marjolein van Schoot hier heel druk mee bezig is geweest). Om 10:30 ging de eerste groep van start om het uitgestippelde rondje door Almere en omstreken te rijden. Bij de schouwburg stopten we zodat de aanwezige fotografen zich lekker konden uitleven.


Zelf de plaatselijke TV was met een ploeg vertegenwoordigd om dit heugelijke feit te verslaan. Gelukkig werd er niet al te lang stilgestaan, want mijn voeten voelden aan als ijsklompen (misschien is Hotronic voetverwarming toch iets voor mij Wim?).

Even later was er al weer een stop voor de lunch (nou ja, voor zover je taart een lunch kan noemen), die ons prima smaakte.




Ik ben niet de enige die de Quest op het dak vervoerd




Na de lunch reden we weer verder, het grootste deel van de route voerde ons door de prachtige natuur. Het prachtige weer maakte het allemaal nog veel mooier. Ik hoorde dat het vorige jaren soms erbarmelijk slecht was geweest met hagel, sneeuw of regen.

Overal waar we mensen passeerden kregen we veel belangstelling, wat niet vreemd is als je in zo'n grote groep rijdt.

Na terugkomst waren daar de traditionele oliebollen, broodje en soep. Mijn complimenten voor de organisatie! Volgend jaar weer!


sanitaire stop bij de Oostvaarders plassen
















terug in het clubhuis aan de oliebollen


de "fotoshoot"

maandag, december 15, 2008

Rondje in de winterkou

Het is me al een paar keer overkomen dat het op zondag prima fietsweer en ik uiteindelijke te lang wacht om te gaan fietsen. Als ik met een of andere klus bezig ben wil ik dat immers eerst afmaken en dan komt het fietsen in het gedrang. Zondag realiseerde ik me dat al te goed, het was immers een buitenkans om lekker te gaan fietsen. Niet dat ze zon uitbundig scheen, nee maar het weer was beter dan het de afgelopen week was geweest.

Eenmaal op weg was het weer genieten als vanouds, lekker cruisen in het daglicht. Op de langere stukken liep de snelheid weer aardig op, ik kwam al snel weer in het ritme. Ik merk het wel dat ik niet zo veel heb gefietst de laatste tijd. Er waren niet veel andere renners op weg, als je geen Quest hebt dan is het toch wel erg fris..

Het tochtje monde weer uit in een nogal standaard rondje richting nieuwe waterweg, hoek van Holland, Kijkduin en dan weer richting huis.

Na een kleine twee uur was ik weer terug met zo'n 60km extra op de teller. Ik moet de voet van de teller eens met contactspray inspuiten. Het gebeurt de laatste tijd vaker dat de verlichting in de Quest aangaat wat betekend dat de sensor de magneet ziet voorbij komen. De teller reageert echter niet. Als ik de teller in het voetje heen en weer beweeg wordt hij weer wakker en geeft hij de snelheid weer aan. (mijn Questcomputer-tje zit namelijk direct op de kabel gesoldeerd en heeft daardoor geen last van contact problemen.)

dinsdag, december 09, 2008

Eindelijk weer in de fiets!

Het is al weer bedroevend lang geleden dat ik met de Quest naar Dordrecht ben gereden.

Daar zijn allerlei redenen voor, druk met het werk, slecht weer, donker en geen zin.

Zondag vond ik dat het er nu maar weer eens van moest komen.

Alle benodigde spullen lagen klaar en gisteren morgen reed ik met mijn Quest richting Dordrecht.

Het was wel weer wennen om in het donker te vertrekken, dat was een tijd geleden!

De weersvoorspelling gaf aan dat het een zonnige dag zou worden, alleen daar had ik op het vroege tijdstip niet veel aan. Ik vorderde vlot, hoewel de conditie niet meer optimaal was.

Ik heb de afgelopen weken wel vaker hardgelopen, ik ben zelfs weer twee keer met Paul’s hardloopgroepje meegeweest. Maar fietsen en hardlopen zijn toch verschillende dingen en dat merkte ik nu.

Vlak voordat ik Rotterdam binnenreed viel me op ik dat het fietsen steeds zwaarder ging.

Even verderop begon de Quest te kwispelen en hoorde ik het kenmerkende geluid van een lekke band.

Jahoor, dat moest mij weer overkomen, een lekke band in het donker repareren.

Gelukkig had ik een warme trui meegenomen, want je koelt snel af buiten de Quest.

De reserve band had ik vrij snel omgelegd alleen niet helemaal naar mijn zin.

Het ventiel zat een beetje scheef, dus ik pompte de band maar niet te hard op.

Toen ik weer weg reed merkte ik dat er iets aanliep, wat een tikkend geluid gaf.

Dit zorgde er samen voor dat ik nu nog verder in snelheid terugzakte.

Met moeite kon ik een kruissnelheid van 37 km/uur aanhouden

Ondertussen vraag je je af of dat door de matige fietsconditie komt of door andere oorzaken.

In de middag pauze plakte ik de band en zorgde ik er voor dat de binnenband goed om het wiel lag.

Het tikkend geluid bleek een gebroken spaak te zijn, die bij iedere omwenteling van het wiel tegen de ophanging aan kwam. Dat kost inderdaad energie!

Terug ging het vlotter dan op de heenweg. Maar een toptijd zat er zeker niet in, wat je in de winter ook niet hoeft te verwachten. De heenrit was wat teleurstellend, terug kreeg ik er weer zin in.


Hopelijk volgende week weer!

zondag, oktober 19, 2008

Vierde plaats bij de LEL

Vanmiddag heb ik meegereden met de jaarlijkse ligfiets race over de dijk Lelystad-Enkhuizen. Hiermee wordt traditiegetrouw het fiets seizoen afgesloten. Vorig jaar was het erbarmelijk slecht weer, dit jaar prachtig fietsweer. Ik reed mee met mijn nieuwe blauwe racekap op de fiets, de kap voldeed gelukkig geheel aan de verwachting. In tegenstelling tot de proefrit vorige week was het nu niet te warm.





Bij het eerste stuk stond de wind (6Bft) gunstig en liep de snelheid op tot ver boven de 60. De eerste bocht onderaan de sluis haalde ik niet omdat ik te hard reed, ik ging daar even op twee wielen en moest via de berm corrigeren. Een stuk verderop, vlak voor het keerpunt gaat het fietspad van de noordkant van de dijk naar de zuidkant. Dat betekend dat je even vol in de wind, bovenop de dijk komt te rijden. Ik voelde daar een flinke windvlaag en het scheelde niet veel of de kap was weggewaaid. Later hoorde ik dat dit een andere Quest-rijder wel was overkomen.



Het fietspad is het afgelopen jaar flink verbeterd, vergeleken met zoals het vroeger was. Naar mijn idee is het nog steeds een beroerd stuk fietspad vol met hobbels. Blijkbaar worden voor dit soort asfalteer klusjes de wat mindere bedrijven uitgenodigd.








De terugweg ging niet zo hard als ik zou willen. Niet dat het slecht ging, maar ik had graag sneller gereden. De snelheid, tegen de wind in, bleef hangen rond de 52km/uur. Uiteindelijk leverde mijn inspanningen een vierde plaats op. Ymte en Hans waren ongenaakbaar 1e en 2-e. Bob Vroegh zat slechts zo'n 10seconden voor mij op de derde plaats.






Na de race was er, ook volgens traditie, erwtensoep. Toen ik net terug was moest ik er even niet aan denken maar na een half uurtje kreeg ik best wel trek.

Na de soep deelde Marjolein van Schoot zelfgebakken appelcake uit die prima smaakte.

Ondertussen ken ik de meeste andere deelnemers wel. Naast het fietsen is het ook een gezellige happening.

Mijn tijd was 58:54 over de 52km.

Er zit nog wel een stijgende lijn in mijn prestaties, zie ook de LigfietsPlaza uitslagenlijst

dinsdag, oktober 14, 2008

Aanwinst of prul?

Toen ik vanmiddag door de Lidl liep viel mijn oog op een klein fietspompje. Volgens een prijskaartje kostte het apparaatje e12,99 Niet veel geld maar als de pomp niet goed functioneert evenwel weggegooid geld. Ik dacht, terugbrengen kan altijd nog en rekende mijn boodschappen af. Toen bleek dat het superlichte pompje (250gram) slecht e2,99 kostte, nu ging ik echt twijfelen aan de kwaliteit.
Thuisgekomen ben ik gelijk aan het testen gegaan door de grote 26" achterband van de Quest leeg te laten lopen en hem direct weer tot 5 bar op te pompen. En dat ging verrassend goed. De pomp lekt minder (de manometer blijft een stabiele druk aangeven wanneer je stopt met pompen) dan mijn Halfords pomp die minstens 6 keer duurder en bovendien veel meer weegt (700 gram). Deze pomp raakt bovendien de laatste tijd versleten en klemt niet meer goed op het ventiel zodat het noodzakelijk is het ventiel met een hand vast te houden

Er zijn ook nadelen, de slang van het pompje is slecht 45cm dus moet het wiel echt op de grond staan, wat meestal geen probleem is. Het oppompen van een dergelijke grote band kost wel meer tijd dan voorheen, maar wanneer gaat de achterband nu lek! Een voorband oppompen gaat redelijk vlot en de pomp haalt de 6 bar makkelijk.

Kortom: een aanrader als pompje voor onderweg. Je moet er wel snel bijzijn want ik denk dat de voorraad bijna op is.

NB. in opgevouwen toestand is het pompje 14cm lang. Er wordt zelfs een opberghoesje meegeleverd.



naschrift: Ik ben vandaag nog even langs de Lidl gereden om nog een pompje te kopen (cadeautje). De prijs bij het schap was inderdaad e12,99 maar aan de kassa slechts e2,99


maandag, oktober 13, 2008


De afgelopen weken heb ik mijn vrije tijd deels besteed aan een verbeterde stroomlijnkap. Ik vond de andere kap een beetje lomp en bovendien was er nog teveel ruimte in de kap over. Kortom, hij kon nog kleiner en daarmee met minder frontaal oppervlak. Gisteren ben ik een proefritje gaan maken, ik moet immers weten of hij in de praktijk voldoet. Of ik er sneller mee ben weet ik niet, het zal hooguit enkele seconden schelen. Wat ik wel weet is dat het onder deze kap bloedheet wordt in het najaars zonnetje. na een kilometer of dertig was ik blij dat ik hem weer kon afzetten.

Ook heb ik mijn grote 65T tandwiel weer terug gemonteerd. Daarbij ontdekte ik dat de kunststof afdekdoppen, die op het einde van de voorwiel assen zijn geplaatst, helemaal zijn gesmolten. Ze zitten nu vastgeplakt aan de zwarte wiel-dekjes. Kan je nagaan hoe warm de remmen zijn geworden bij de afdalingen in Duitsland een paar weken terug.

Vanmiddag was ik redelijk vroeg thuis van het werk en kon ik na het avond eten mooi nog een rondje fietsen. Er stond een behoorlijk straffe wind, wind tegen haalde ik net 50, terug ging het veel harder. Vanavond ging het trouwens beter dan gisteren. Hopelijk kom ik nog in vorm voor de wedstrijd van aanstaande zondag (LEL).

30 + 65, totaal 23775km

zaterdag, oktober 11, 2008

Filevrije donderdag?

Afgelopen donderdag was er een extra stimulans om met de Quest naar Dordrecht te fietsen, het was immers filevrije donderdag. Ik zat een beetje te twijfelen, dat heb ik wel meer als ik langere tijd deze route niet heb gefietst. Maar dit feit duwde mij in ieder geval over de drempel. Bovendien was er mooi weer voorspelt, hetgeen zeker waar was.

Omdat ik woensdag pas laat was thuisgekomen van mijn zakenreisje naar Duitsland vertrok ik donderdag pas na 9:00 uur. Waar het nu aan lag weet ik niet maar ik ben nog niet eerder zoveel auto's tegen gekomen. Misschien dachten automobilisten dat het een belofte was dat er op deze donderdag geen files zouden zijn, wat weer een mooie reden was om met de auto naar het werk te gaan. Kortom, ik had deze dag veel meer oponthoud door de auto's die in de weg reden of op kruispunten de doorgang versperden. Vooral in het centrum van Rotterdam was er voor de automobilisten geen doorkomen aan en dan blijven deze irritante stukken blijk soms midden op het fietspad staan.

Ik lees net in een kranten artikel dat de lengte van de files zelfs groter was dan op een andere donderdag. Maar ik citeer uit dit artikel "Ook volgens Mark van der Vussen van Rijkswaterstaat zit de winst van de dag echt in de bewustwording.".

Ik vraag me af over welke bewustwording de beste man het heeft, ondertussen laat niemand zijn auto staan om eens lekker met de fiets naar het werk te rijden. Deze donderdag was daar uitermate geschikt voor. Voor mij in iedergeval een prachtig tochtje Wateringen - Dordrecht vv. 104km in drie uur

zondag, oktober 05, 2008

Tocht naar Wetzlar


Het is al weer een week geleden, maar door de drukte op mijn werk ben ik nog niet eens toegekomen met het bijwerken van mijn weblog over deze tocht. Hierbij dan maar een korte samenvatting (en kijk anders eens naar het uitgebreide relaas van Wim Schermer).

Woensdag avond ben ik na werktijd met de Quest op het dak van de auto naar de camping op de Appelweide bij Winterswijk gereden. Deze camping ligt op een heerlijk rustige locatie tussen de landerijen. De meeste andere fietsers waren er al, een aantal was nog onderweg. ik was een van de weinige die niet met de Quest naar de camping was gereden, had ik ook wel gewild, maar de tijd ontbrak. Ymte verzorgde volgens traditie een heerlijke pastamaaltijd. Om een uur of tien gingen we slapen wat me niet erg best afging op de harde vloer. Ik heb het grootste deel van de nacht wakker gelegen, volgende keer neem ik een luchtbed mee. Dat kon ook makkelijk omdat op de volgende locatie bedden aanwezig zijn.

Donderdag morgen stonden we om 7uur op en om 8uur waren we al onderweg. Ik ging met de eerste groep mee, achteraf bleek dit de snelle groep te zijn. Al snel reden we Duitsland in en begon het terrein al wat heuvelachtiger te worden. Tussen de middag stopten we om proviand in te slaan en om wat te eten. Naast de Lidl zat een broodjeszaak waar je heerlijk broodjes kon kopen, die smaakten nu dubbel lekker. Om circa 15:30 uur kwamen we als eerste op de camping in Sorpesee aan waar we een plaatsje in een van de trekkers hutten konden zoeken. na het douchen gingen we op de naastgelegen camping in het restaurant een heerlijke schnitzel met bier wegspoelen.

Vrijdag morgen ging de wekker weer om 7:00 uur en aten we een lekker eitje met gebakken spek, dat ging er wel weer in!! Al snel na het vetrek werd het terrein behoorlijk heuvelachtig, wat het fietsen met de Quest behoorlijk zwaar maakte. Tegenover de langzame beklimming stond steeds een snelle afdaling waar de snelheid flink opliep. De kunst was om de remmen zo min mogelijk te gebruiken. Toch rook ik regelmatig de warmgelopen remvoeringen. naar mate we dichter bij Wetzlar kwamen gingen de afdalingen sneller. Bij de laatste afdaling liep de snelheid op tot 97km/uur. We kwamen om 18:00 uuraan bij de jeugherberg, de tweede groep was te laat voor het avondeten, de keuken ging sluiten. Dit losten we op door voor iedereen van de tweede groep een bord eten klaar te zetten.

Zaterdag stond er aanvankelijk niets op het programma. Tocht werd er snel een rondrit geïmproviseerd zodat we samen met de andere deelnemers door de omliggende plaatsen konden fietsen. De zon scheen volop en het werd een prachtige rit. in een van de dorpjes stopten we op het marktplein om wat te eten. Hier hadden we erg veel bekijks van de aanwezigen, het was ook wel een bont gezelschap van allerhande velomobielen.

Zondag was het weer tijd voor de terugtocht, dat betekende dat er weer flink moest worden gewerkt. Het weer was langzaam minder geworden, in de ochtend was het zelfs erg fris. Na elf uur steeg de temperatuur en verdween de mist en dichte bewolking. In de middag was het zelfs behoorlijk warm, vooral tijdens de beklimmingen.

Uieindelijk bereikten we in de buurt van Winterberg een hoogte van 750meter na een beklimming van wel drie kwartier. Het tempo tijdens deze beklimming lag op een schamele 8km/uur. Wat wil je ook met zoveel bagage in een fiets die leeg ook al niet bepaald ligt is.

Maandag was de laatste dag al weer aangebroken. Toen we de camping afreden konden we gelijk met een klim beginnen, dat viel niet mee. Daarna werd het steeds makkelijke naarmate we dichter bij Nederland kwamen.

Om drie uur waren we al weer terug bij de Appelweide. De meesten van de groep moesten echter nog veel verder fietsen over afstanden variërend van 100 tot 230km. Ik kon in de auto stappen en was om 17:45 weer terug in Wateringen. Jammer dat het weer voorbij is, ik heb erg genoten van het fietsen en het gezelschap. ca 650km






Stop op het dorpsplein
















Rust na de beklimming tot 750 meter















Arjen heeft een gebroken ketting
















gereden track












Bijbehorende hoogte profiel van Winterswijk tot Winterswijk