Om de gang erin te houden wil ik vanaf nu iedere week minstens een keer naar het werk in Dordrecht fietsen. Vorige week heb ik een retourtje gefietst en vandaag was er weer een rit. Gisteren heb ik mijn derailleur onder handen genomen, want ik heb steeds het idee dat één en ander niet erg soepel loopt. De derailleur wieltjes zijn wel heel simpel gelagerd. Het ene wieltje heeft slechts een enkele metalen bus die in het kunststof ronddraait, bij de andere zit er een extra metalen bus ingeperst. Er wordt duidelijk op iedere cent gelet bij Shimano. Beide wieltjes lopen ook na de schoonmaak en invet beurt niet echt soepel, het lijkt me dat hier ook nog wel winst valt te behalen.
De rit zelf gaat gesmeerd, langzaam gaat de snelheid wat omhoog. Vorige week bleek de bandmaat op 152mm ingesteld in de fietscomputer ipv de 148mm die ik zelf heb gemeten. Dat scheelde weer 1km snelheidswinst, waar ik verder niets voor hoef te doen..
Ik heb het vizier weer op de schuimkap gemonteerd, dat laat ik echter wel de hele tijd open staan, ik produceer zoveel damp dat het ofwel bevriest of anders teveel beslaat. Met het vizier schuin open gaat de meeste wind over mijn hoofd en wordt ook het windgeruis aardig beperkt.
Gisteren heb ik velomobiel laten weten dat ik mijn bestelling wil veranderen in een carbon Quest. Ymte heeft al geantwoord dat dit geen enkel probleem is. Ik ben wel blij met deze nieuwe carbon uitvoering. Wat schiet ik er anders mee op wanneer ik weer hetzelfde model zou kopen. Nu ga ik er tenminste ook op vooruit. Hoewel ik eigenlijk minder (gewicht) fiets krijg voor meer geld.
Ik heb nu keus uit 5 kleuren, maar ik denk dat ik weer voor geel kies.
100km
Deze blog beschrijft mijn tochten in de quest en alle aanpassingen die ik aan de quest maak. Ik rij de meeste kilometers voor mijn woon-werk verkeer. Voorlopig nog van Wateringen naar Dordrecht en terug. Daarnaast maak ik van elke gelegenheid gebruik om een stukje te gaan fietsen in de omgeving. Heb je vragen mail dan direct naar eduardmail@dutchmail.com
dinsdag, februari 15, 2011
zondag, januari 16, 2011
uit de winterslaap
Er stond een stevige wind vanuit het zuidwesten, windkracht 5-6 bft. Dat mocht de pret niet drukken, hoewel ik goed kan merken dat ik weinig Quest-kilometers in de benen heb. In Maassluis kwam ik op een hardloop wedstrijd parcours terecht. De man met de microfoon maakte er gelijk een mooie aankondiging van. Bij de nieuwe waterweg aangekomen had ik de tegenwind al voor het grootste deel gehad. Nu merkte ik dat het best wel warm was met de door het schermpje verminderde ventilatie. Het is ook wel erg warm voor de tijd van het jaar, hoewel ik op mijn blog van begin vorig jaar las dat het toen net zo was.
Binnenkort ga ik ook de oversteek naar Dordrecht weer een wagen. En dan de regelmaat weer terug zien te vinden.
hieronder de foto's van voor en na het plaatsen van de dakopbouw. Van buiten is het helemaal klaar, van binnen moet ik er nog de nodige uurtjes aan besteden. Maar het resultaat mag er wezen. Ook doordat ik oude kruispannen heb gebruikt lijkt het als de opbouw er altijd is geweest.
maandag, september 06, 2010
NK Texel 2010
De afgelopen twee maanden ben ik vooral heel druk geweest met de verbouwing aan mijn huis. Daar heb ik een hele nieuwe etage opgeplaatst zodat we een extra logeerkamer, badkamer een CV ruimte hebben. Dat alles is duidelijk ten koste gekomen van het fietsen. Ik heb nog even getwijfeld of ik wel mee zou fietsen, maar het gaat immers vooral om het meedoen.
Vrijdag avond laat kwam ik bij mijn ouders aan, ik moest immers eerst de hele dag werken en was nog net op tijd voor de laatste boot van 21:30
mijn ouders zijn mijn trouwe fan's
(zij komen ieder jaar kijken)
foto´s : pa Botter
maandag, juni 21, 2010
WRB600, rondje drielandenpunt vanuit Zoetermeer.
Toen we eenmaal Zoetermeer uit waren en door de polder reden was het aardedonker. Ik reed nu samen met Milan op kop en prompt sloegen we een weg te vroeg naar rechts af. Toen we even later weer op het goede spoor zaten reed de groep al weer achter ons. Het viel niet mee om ze voor te blijven. De weg was bochtig en er waren regelmatig dubbele hobbels in het pad die je echt wel rustig moet nemen. Daar kwam ik bij de eerste drempel op ruwe wijze achter!
In Rotterdam raakte Milan achterop. Ik heb hem de hele rit verder niet meer gezien. ook de andere ligfietser haakte af. Nu reed ik in een groep van tien man, dat zou zo blijven tot aan de Mergellandroute.
De wielrenners reden in een groep, steeds een ander op kop. Zo konden ze nog een aardig tempo aanhouden van 30km/uur gemiddeld. Het viel me wel op dat niet iedereen kopwerk deed, een aantal bleef wijselijk achterin. Na Dordrecht ging ik alleen vooruit, met de bedoeling als eerste te kunnen stempelen bij de controle op de Moerdijkbrug, dan zou ik niemand in de weg zitten. Dat lukte prima en ik had mijn stempel al toen de groep over de brug kwam aangereden, dat was een heel mooi gezicht, al die fietsers met verlichting in hoog tempo. Uiteindelijk hadden we voldoende tijd om wat te drinken en een reep te eten. Na een minuut of vijf gingen we weer verder, de achterblijver waren nog steeds niet in zicht.
De rit ging in een lekker tempo verder over de dijkjes van Noord-Brabant tot aan de 1-e gewone controle voorbij 's-Hertogenbosch (de controle op de Moerdijkbrug was een "geheime" controle. Vlak voor we deze controle bereikten moest ik uitstappen om mijn Quest door een zandbak heen te slepen. De weg was opgebroken en er was geen doorkomen aan, dan is het wel gemakkelijk als je je fiets onder je arm kunt nemen -:)
Na de controle gingen we voorvarend op pad. Ik had één van de renners nog uit de brand geholpen met een stevig stuk elastiek om zijn gebroken GPS beugel te ondersteunen. Ik kon de jongens gemakkelijk volgen, in dit stadium zou ook een hogere snelheid geen probleem zijn geweest. In de buurt van Maaseik kreeg een wielrenner een lekke band, nu kwam mijn fietspomp van pas. We bleven als groep wachten to het weer gefixed was.
In Nattenhove was de tweede control bij cafe Lombok. Het cafe was nog gesloten, het was immers pas een uur of acht. Na het zetten van de stempels gingen we weer op pad. Eén van de wielrenners hoorde ik zeggen: dit is het laatste wat we van de Quest zien. Hij zou maar gedeeltelijk gelijk krijgen!
Niet veel later kwamen de eerste klimmetjes, eerst nog kort en niet al te steil maar dat zou nog veranderen. Bij de eerste serieuze klim moest ik de wielrenners al laten gaan. Zo makkelijk als zij omhoog reden, zo zwaar had ik het. Bij de afdaling heb ik nog geprobeerd weer bij te komen, maar ik zag ze alleen nog maar in de verte rijden. Het afdalen zelf is ook weer heerlijk, het lijkt wel of je in een klein autootje zit je hoeft alleen te sturen en te remmen. Echt heel hard heb ik niet gereden, hooguit 80km/uur, voor hogere snelheden zijn de wegen gewoon te bochtig. Het schermpje dat ik voorop had gemonteerd begon nu los te laten door de sterke rijwind. Ik had beter mijn best moeten doen bij het plakken van het klittenband.
De klim naar het drie-landen punt was eindeloos en niet alleen vanwege het mooi uitzicht! net toen ik bovenkwam kreeg ik een SMS binnen van Franciska. Ze vroeg zich af hoe het met mij ging. Gek genoeg was de verbinding erg slect toen ik haar belde, ik sprak af het nog een keer te proberen op de eerst volgende stop over 11km in Vijlen. Ik had de nodige belangstelling van toeristen die samen met mij en de Quest op de foto wilden. Veel tijd had ik niet, ik wilde snel verder.
Na dee stop kwam al snel bij Wandelcafe A. gen Kirk in Vijlen. Maar het stuk er naar toe was niet alleen maar afdalen zoals mij eerder door Guus was beloofd. Er reed een drietal wielrenners voor mij uit. Eén daarvan wilde mij voorblijven wat hem uiteindelijk niet lukte. Kort voor het cafe haakte hij af. Bij het café aangekomen ging de groep wielrenners net weer weg. Ze hadden duidelijk niet verwacht mij nog te zien. Ik volgde op aanraden hun voorbeeld en nam een bord pasta. Ik heb zelden zulke lekkere spaghetti gegeten! Misschien dat de omstandigheden meewerkten. het was een kolossaal bord, maar ik had er geen enkele moeite mee. En dat terwijl ik al de hele tijd bezig ben om regelmatig te eten (pannenkoeken bananen, krentenbollen en muesli-repen). Na mijn waterfles te hebben gevuld, ik zat al enige tijd zonder water, ging ik weer op weg. Het was een bewuste keuze om niet te rusten, om te vermijden dat mijn spieren stram zouden worden.
Het was een illusie om te denken dat ik nu niet meer hoefde te klimmen, een aantal keren moest ik toch weer flink ploeteren om heuvel-op te komen. Toen ik langs het vliegveld Beek reed wist ik dat de weg verder alleen nog maar vlak zou zijn. Ik probeerde de snelheid boven de dertig te houden, maar dat lukte maar matig. Mijn benen waren te vermoeid en mijn knie protesteerde ook behoorlijk. In Stein stond er plots een hek dwars over de weg, er was een triatlon parkoers uitgezet. De motor-agente(!) was onverbiddelijk, ik moest omrijden. dat bleek niet mee te vallen, Stein was door het midden gesneden door het parkoers. Na een aantal tevergeefse pogingen deed ik mijn beklag bij een verkeersregelaar, hij hield uiteindelijk een motor rijder aan die over het parkoers reed. Ik kon achter hem aan doorrijden, dat was wel weer heel leuk om te doen.
Niet al te lang hierna kwam ik weer aan bij café Lombok. Het was er erg gezellig, met een paar buurtbewoners. Zelfs de loco-burgemeester en de café-baas waren er. Ze wilden graag weten wat mijn vrouw er nu van vond, dat ik gewoon een paar nadagen en nachten aan het fietsen was. Zou ze het niet erg vinden om alleen thuis te zijn. Een ander merkte op dat een goede buurman een hoop goed maakt, maar dan moest hij wel ook het gras maaien -:)
Ik kwam ook te weten hoe het café aan zijn naam kwam. De loco-burgemeester kon dat mooi uitleggen. Lang geleden woonden op die plek een aantal mensen die nogal amok maakten. Andere zeiden, dat lijkt Lombok wel (waar op dat moment een oorlog aan de gang was, het verraad van Lombok?). En zo kwam het cafe aan zijn naam.
De kop soep en het broodje kaas gingen er goed in. Ondertussen kwam er een wielrenner aan die ook de WRB600 reed, hij had de versperring bij Stein wat makkelijk genomen, vorig jaar had hij hetzelfde euvel gehad en wist nu hoe hij snel door kon rijden. IK merkte dat ik niet alleen last had van mijn benen, ook mijn rug raakte geïrriteerd van het schuren tegen het zitje. Gelukkig had ik zinkzalf bij me en dat hielp er goed. Het nieuwe zitje, een simpel stuk open-schuim, beviel al veel beter dan het rainbow matje. Dit stuk schuim had ik ook in mijn eerste Quest, daar had ik toen ook nooit last mee. Ymte raade het me aan, hij heeft dit schuim ook in zijn fiets en hij weet als geen ander hoe je lange afstanden moet rijden. Bij vorige tochten had ik al last gehad van schuurplekken in mijn lies, nu had ik daar gelukkig geen last van omdat ik een korte hardloopbroek als onderbroek aanhad. Zo leer je steeds meer! We vertrokken samen, ik vond het eigenlijk wat onbeleefd om er zomaar vandoor te gaan. Na een paar kilometer gaf de wielrenner echter aan dat ik maar alleen verder moest gaan, misschien vond hij het prettiger om alleen te rijden.
Het stuk naar de 6-e controlepost (stempelpost) verliep redelijk voorspoedig. Het was ondertussen wel donker geworden, maar mijn GPS leidde me langs de juiste weg. In Roermond ging ik na het halen van de stempel in een tankstation snel weer op weg. Hier hoorde ik dat de wielrenners twee uur voorsprong hadden. Normaal gesproken zou ik een stuk van de achterstand kunnen afsnoepen en ze misschien zelfs nog inhalen. Maar dat zat er nu echt niet in. ik had al de nodige moeite om de dertig km/uur te halen. maar het belangrijkste was dat ik voorruit kwam.In het tankstation had ik ook een cola en een red-bull gekocht. Dit laatste blikje bewaarde ik om komende dieptepunten te overbruggen.
Mijn Queeste naar mijn kunnen ging ondertussen gewoon verder. Ik reed langs een lint van plaatsen waarvan ik het bestaan niet eens kende. In Deurne kwam het wel bekend voor, hier woont vriend Henk immers. Hij had al laten weten niet thuis te zijn, dat was ook wel beter want omrijden of stoppen wilde ik toch al niet. Op straat zag ik veel jongeren die allemaal erg uitbundig waren. Later hoorde ik dat Nederland met 1-0 had gewonnen van Japan. Alle cafe's zijn oranje versiert en overal hangen jongeren rond. Steevast beginnen ze te joelen als ik in mijn Quest voorbij rij. Ik hou er maar flink de vaart in, dat voorkomt (mogelijke) problemen. Ergens (in Erp geloof ik) stop ik op een plein om van een korte rust te genieten. Mijn rechter voetzool voelt gevoelloos aan, wat geen fijn gevoel is! Na een korte wandeling en een blikje drinken met een muesly-reep kan ik er weer tegenaan. Ondertussen beging het effect van de knieband minder te worden, gelukkig hoef ik nu niet meer te klimmen.
In s'-Hertogenbosch is het fietspad afgesloten. na enige twijfeling besluit om maar tussen de auto's mee te rijden. dat gaat goed en even later kan ik weer op het fietspad verder. Dit is trouwens een stad met hele mooie fietspaden, een goed voorbeeld voor andere gemeenten (zoals Zoetermeer, de nieuwe fietspaden daar worden blijkbaar door een niet-fietsende debiel geplanned). Ik moet mijn stempel bij de Burgerking halen. Ik zit me al ruime tijd van te voren te verheugen op een hamburger en een grote cola. Het is dus wel teleurstellend om te zien dat ze zijn gesloten, Wel logisch want het is al bijna één uur. het tankstation is gelukkig wel open. Daar koop ik twee kofie en een gevulde koek. De jongen achter de kassa is nieuwsgierig naar mijn fietsrit. Ook andere bezoekers staan verbaast naar mijn Quest te kijken, die zie je normaal niet op een tankstation. Ik krijg een sms van Francis die net naar bed gaat. Daarop bel ik haar om te zeggen dat alles goed gaat. Als ik vertel dat ik met een ruime omweg richting Zoetermeer rij en daarna nog naar Wateringen moet vraagt ze me waarom ik niet rechtstreeks naar huis rijdt. Vrouwen hebben ook echt geen verstand van dit soort mannenzaken!
Ik vervolg mijn weg in het donker en de route gaat ook bepaald niet richting Zoetermeer. Ik heb geen flauw idee waar ik rij, alles is aardedonker en ik heb geen herkenningspunten. De weg gaat over dijken door de polder en langs water. Ik kom langs Vianen en steek de Jan Blankebrug over en kom op een smal fietspad door de weilanden terecht. Gelukkig krijg ik geen materiaalpech, anders ben je mooi in de aap gelogeerd. Als ik hier van de dijk rij wordt ik waarschijnlijk ook pas een maand later gevonden -:) Mijn route gaat langs allerlei kleine plaatsjes zoals Lopikerkapel, Uitweg en Lopik. Ik zie op mijn GPS dat de track anders loopt. Ik rij weer terug en weet echt niet waar ik heen moet tot ik een smalle doorgang zie. Ik moet een heel smal bruggetje over tussen een paar huizen door. Het gaat maar net en dan zit ik weer op de track. In de verte zie ik de zendmast van Lopik, hij komt maar niet dichterbij.. Ik stop maar voor het blikje Redbull en een pannenkoek, dat helpt me weer verder.
Het fietsen gaat steeds moeizamer maar uiteindelijk bereik ik toch de kantine van fietsclub Zoetermeer. Leo, Guus en de man van de koffie wachten daar op `de deelnemers. En dan te bedenken dat tot 16:00 uur renners mogen binnenkomen. Zij hebben nog een lange zit voor de boeg, petje af heren! Ik geef mijn kaart af en vertrek snel weer richting Wateringen. Nu vindt ik wel snel de goede weg en merk dat ik nu slaperig begin te worden. Als ik nu zou stoppen zou ik direct midden op het fietspad in slaap vallen. Ik zie nu ook soms dingen bewegen waarvan ik weet dat ze dat niet kunnen, zoals bomen of lantaarnpalen. Ook lijken de bomen op menselijke figuren, heel apart! Gestaag ga ik richting Wateringen, waar ik rond zeven uur aankom. Gek genoeg ik heb ik nu trek in koffie. Na de koffie is de slaperigheid weer weg en ook ben ik niet meer zo vermoeid. Toch ga ik naar bed om rond twaalf uur mijn Vaderdag cadeautje in ontvangst te nemen. Een paar uur later ga ik voor nog een uurtje naar bed om pas 's avonds half zeven weer wakker te worden.
595km in 28 uur, totaal 630km
zondag, juni 20, 2010
WRB600 volbracht!
woensdag, juni 16, 2010
Klaar voor wrb600
Mijn linker voorband stond plat maar ik kon geen lek vinden. Daarom heb ik er maar een nieuwe binnenband ingezet.
Deze tocht wordt door de toer en fiets club Zoetermeer georganiseerd en is tot in de puntjes voorbereid door mrpbp. Op zijn website kan je de tracks en route beschrijvingen vinden (en nog veel meer informatie!). Het probleem van mijn GPS60 is echter dat ik de hele track niet kan laden (8000 punten). Daarom heb ik hem in acht delen gesplitst en gefilterd zodat ze minder dan 500 punten per stuk hebben. De tracks laat ik steeds zoveel mogelijk op de controle-punten eindigen, dan sta je immers toch al stil en is er tijd om een nieuwe track te kiezen. Ondertussen heb ik een betere GPS ontvanger op mijn verlanglijstje staan, die moet kaarten kunnen tonen en er moet een hele track inpassen. dat mag tegenwoordig geen probleem meer zijn.
Om voor het randonneur brevet in aanmerking te komen moeten alle controle posten worden bezocht en moet ik binnen 40 uur weer terug in Zoetermeer zijn. Vanwege de hoogte meters wil ik zo min mogelijk bagage meenemen. Het probleem is ook dat ik twee keer in de nacht rij en toch liever geen tweede accu meeneem.
Waarschijnlijk ga ik het toch met één accu proberen. Als ik vaak genoeg met gedimd licht rijdt moet dat lukken. Verder heb ik een binnenlampje met rode LED's gemaakt dat twee helderheid standen heeft. Bij mijn vorige nachtelijke tocht heb ik ervaren dat het binnenlicht al gauw te fel is vergeleken met de duisternis van de nacht. Ik hoop er zo'n 27 uur over te gaan doen, dan ben ik zondag morgen om 3:00 uur weer terug in Zoetermeer (en dan moet ik nog 17km terug naar Wateringen fietsen)
wordt vervolgt.
maandag, juni 14, 2010
Quest stiller gemaakt!
Het leek erop dat het schrapende geluid bij het achterwiel vandaan kwam. Dan maar de beschermplaat aan de binnenkant verwijderd en nogmaals gekeken. Ik kon werkelijk niet bedenken dat zo'n geluid maakte. Ik zag wel wat metaal slijpsel, maar dat komt straks.
Het moest gewoon in het kettingwieltje zitten. Dus heb ik het wieltje voor de tweede keer deze week uit de Quest gehaald, ik wordt er al handig in! Het zag er naar uit dat inderdaad de O-ringen, bestemd om het ketting geluid te verminderen, waren verdwenen. Maar toen ik nog eens goed keek zaten de ringen er nog wel degelijk in. Er zat alleen een dikke laag stof op. Nadat ik het wieltje uit elkaar had gehaald kon ik het goed schoonmaken. Het is best wel mooi gemaakt, ik kan me voorstellen dat het niet goedkoop is. De O-ringen waren nog prima in orde, er kwam wel veel koolstof achtig poeder uit het wieltje. Nadat ik het wiel weer had gemonteerd bleek mijn Quest vreemd genoeg stukken stiller te zijn. Nu was het geluid weer zoals het moest zijn. Blijkbaar speelde de vervuiling hierin een rol. (Ik moet nog wel een proefritje maken nu de beschermkap er weer in zit, niet te vroeg juichen dus!)
Tijdens mijn zoektocht naar dit geluid had ik de Quest op blokken gezet zodat ik erin kon fietsen terwijl ik stil stond. Prompt bleek een oud probleem weer terug te zijn, ik kon achter niet bij de grootste vier tandwielen. Dit probleem speelt al sinds ik de Quest heb, het leek opgelost door de achter-derailleur wat te verstellen maar toch komt het soms weer terug. het bleek dat de twee boutjes van de derailleur beugel de derailleur blokkeren. Daarop heb ik twee boutjes gehaald met een kleinere kop en dit probleem was ook weer uit de wereld.
Tenslotte heb ik een schermpje gemaakt van het mooie materiaal dat Wim Schermpje (sorry Schermer) me had toegestuurd. Eigenwijs als ik ben heb ik een eigen vorm gemaakt, een fiets-ritje toonde aan dat het goed functioneerd. Het knippen en bevestigen was snel klaar, wel heel wat makkelijker dan een scherm dat uitgezaagd moet wordenIk heb voor de zekerheid klittenband gebruikt in plaats van dubbelzijdig tape. Nu kan ik het scherm verwijderen indien dat nodig is.
zondag, juni 13, 2010
rondje amsterdamse bos met ftcw

We waren nog geen vijf minuten onderweg toen ik me realiseerde dat mijn fles water nog thuis in de keuken stond. Als een speer ben ik terug gereden om zo snel mogelijk de groep weer te pakken te krijgen. Dat lukte maar gedeeltelijk, bij vogelplas starrevaart reed ik een ander groepje achterop waar ik achter ben blijven hangen.
In Bovenkerk was er een stop bij eetcafé silversand. Toen ik mijn kaart had laten stempelen ging net de groep weg waar ik aanvankelijk achter aan had gereden. Ik stapte gelijk weer in mijn fiets om achter deze snellere jongens aan te gaan.
Toen we Osdorp passeerden dacht ik een lekke voorband te hebben. In een bocht was mijn Quest slecht bestuurbaar. Nadat ik was uitgestapt zag ik echter niets bijzonders. Nadat ik weer snel was ingestapt begon ik de jacht op de groep. Dit ging aanvankelijk goed, maar toen ik ze bijna had bereikt werd het steeds zwaarder. Ik moest alle zeilen bijzetten om ze bij te houden, ja nu had ik echt een lekke band.
De band was helemaal warm gelopen en erg plat. Nu kon ik het wel vergeten dat ik de wielrenners nog zou inhalen en ben ik op het GPS-kompas richting westen gereden, ik moest immers in Velsen zijn voor het volgende stempel. Op het kaartje kan je zien dat ik niet de meest logische routen heb gekozen. Helaas kon ik niet beter, ik had geen kaart en mijn GPS60 bevatte ook geen track.
Bij de speeltuin in Velsen (de veilige haven) kwam ik niet al te lang na de
Even later gingen we weer op pad. Dat ging goed tot ik moest stoppen omdat er twee meisjes te paard vanaf de andere kant kwamen aangereden. Naast het fietspad stonden hekken, dus de paarden konden geen kant op. Als ik daar op volle vaart voorbij dender gebeuren er geheid ongelukken. De meisjes waren me dankbaar dat ik ze rustig liet passeren. Ondertussen sprak ik de paarden toe, dat helpt de beesten te begrijpen dat er gewoon een mens in zo'n vreemde fiets zit.
Nu kon ik de groep echter niet meer terugvinden en ben ik naar eigen inzicht naar Velo terug gereden. dat inzicht leidde me wel langs Florencia, een Italiaanse ijszaak, waar ik een lekker kopje koffie heb genomen.
In totaal had ik 186km gereden, terwijl de tocht eigenlijk 170km zou moeten zijn.
dinsdag, juni 08, 2010
Quest zitje geventileerd
Om de ventilatie en het comfort te verbeteren heb ik natuurlijk al het standaard ventisit matje. Maar ik denk dat dit weinig helpt, het zweet zit in het matje opgesloten als ik er op zit. Dat zie ik ook als ik na een fietsrit het matje uitschud. Je sluit immers het hele matje af met je lichaam, aan de onderkant kan het ook niet ventileren. Dat moet beter kunnen! Voorzichtig als ik ben heb ik eerst maar even op internet gespeurd wie mij hierin zijn voorgegaan. Ik kwam twee voorbeelden tegen (ik had ze als eens eerder gelezen) van Wim Schermer die gaten boort in een Beuken zitje om de ventilatie te verbeteren en Harry Lieben die op grammenjacht is en daarvoor gaten maakt in het epoxy Quest zitje.
Nu ik toch bezig was heb ik het ventisit matje met tyraps vastgezet, dat kan dus niet meer verschuiven (wat met het klittenband nog wel eens gebeurde).
Nu begrijp ik ook waarom ze bij Velomobiel allemaal zo lang zijn, anders kan je het ketting wieltje niet alleen monteren (haha). Je moet namelijk met je armen tegelijk binnen en buiten de Quest het boutje in het wieltje draaien
De teller staat nu op 9351km
De zes uur van Sloten
Franciska was voor de eerste keer met me mee gegaan, iemand moest immers de flessen met drinkwater aangeven. Ook Anouk was van de partij, samen konden ze me prima verzorgen.
Toe we uiteindelijk mochten starten werd er eerst een rondje in laag tempo gereden waarbij we niet mochten inhalen. Bij de eerste doorkomst startte de wedstrijd en kon het gas erop. Al gauw was mijn snelheid een kleine 55km/uur, hoe lang kon ik dat volhouden? Hoewel het niet extreem warm was werd het onder mijn racekap toch erg benauwd. Niet al te lang na de start moest ik een stukje langzamer gaan rijden, anders zou ik het zeker niet gaan redden.
Na een erg lange 2,5 uur fietsen besloot ik dat het zo niet langer kon. Ik verging van de pijn en dat fietst niet lekker. Ik reed nog een rondje zonder kap, maar dat gaf ook niet de verlichting waar ik op gehoopt had. Ik wilde nu echt stoppen! Franciska dacht er anders over en praatte me weer moed in. Bovendien gaf ze me een billen-massage waardoor ik er weer tegenaan kon, althans de pijn was een stuks minder door geworden. Het was wel frustrerend dat ik andere rijders moest laten passeren die ik normaal gesproken wel bij kon houden. Maar deze race was vooral een strijd tegen mezelf, zo hard mogelijk rijden zonder de boel te forceren.
In zo'n wedstrijd van 6 uur heb je tijd genoeg om na te denken. Ik vroeg me zo af of mijn aandrijving wel optimaal was. Mijn fiets maak best wel veel herrie, ik verdenk het tussenwieltje daarvan. Waarschijnlijk veroorzaakt dit wieltje dan ook extra verliezen, ik moet er binnenkort maar eens naar kijken! Aan de banden heeft het niet gelegen, de Schwalbe Durano bandjes hielden zich prima en lagen goed in de bocht. Bij een snelheid van 50 kon ik alle bochten zonder remmen nemen, wel zo prettig bij een race.
In die laatste drie uur begon ik ook weer praatjes te krijgen, ik ging enkele concurrenten weer regelmatig voorbij. Terwijl zij begonnen in te storten kon ik er een tandje bovenop doen. Ja, aan de conditie zal het niet liggen.
Na zo'n zes uur, waarbij ik de laatste twintig rondje heb afgeteld, kwam daar eindelijk het verlossen bordje dat de laatste ronde was gestart.
Na de laatste doorkomst reed ik nog een rondje rustig uit. Nu kwam de pijn ook weer terug. Gek dat je je zo kan fixeren op een bepaalde prestatie, als ik acht uur had moeten rijden had het waarschijnlijk ook wel gekund. Ik kon bijna mijn fiets niet uitkomen en wilde alleen maar lekker douchen, daar knapte ik weer van op!
Franciska had ook erg van dit festijn genoten. Wat haar vooral opviel is de gedrevenheid en het doorzettingsvermogen van de deelnemers. Voor veel van hen was het immers niet makkelijk om deze 6-uur vol te maken. Het is zelfs zo goed bevallen dat ze bij een volgende wedstrijd ook wel mee wil. Hoeveel kilometer ik precies heb gereden weet ik nog niet, de uitslag is nog niet gepubliceerd. Ik denk ergens tussen de 260 en 270km
Heeft Anouk ook de smaak te pakken?
donderdag, juni 03, 2010
prent in Rotterdam
Eerst wilde ik mijn fietsrit naar Dordrecht op dinsdag rijden, maar de voorspelling voor woensdag was gewoon nog beter. Er viel gisteren inderdaad niet op het weer aan te merken. Eigenlijk wilde ik om 6:15 van huis vertrekken maar het werd weer 7:15. Er is immers geen druk om vroeg weg te gaan, er zijn geen files op de fietspaden. Toch kan je merken dat meer mensen de fiets pakken. Vooral in Rotterdam was het redelijk druk. Mijn fietsritje ging gesmeerd en redelijk snel was ik al over de Erasmusbrug het centrum gepasseerd. Toen ik op het fietspad langs de stationsweg reed hoorde ik ploseling een hoop kabaal achter me, er rteed een busje achter me aan. En niet zomaar een busje, nee de politie met zwaailicht en sirene en een bordje "stoppen". Even dacht ik dat kan niet voor mij zijn, maar ja hoor, ik moest stoppen. Wat bleek is dat ik door het rood was gereden (wat ik bijna altijd doe, ander duurt een enkele reis Dordrecht al gauw een kwartier langer) en hierbij was betrapt door mevrouw agent. Mijn verweer, ik dacht dat het groen was, had geen effect. De allochtone agent leek nog voor rede vatbaar, maar de mevrouw die nog niet zo lang geleden van de politie academie was gekomen, niet. Dat werd dus een prent! Ik dacht altijd dat ze dik winst maakten op het uitschrijven van bonnen, nu weet ik beter. Het duurde zeker tien minuten voor het afgescheurd briefje met doorslag geheel was ingevuld. Ondertussen werd het fietspad half geblokkeerd en de motor draaien. Het vak milieu hebben ze blijkbaar niet op de politieschool. Dat briefje moet dan later op de dag nog een keer (twee-vingerig) worden ingetypt. Tel uit je winst!
Ik deed ondertussen mijn best om mijn dag niet te laten verpesten. Wat is nu eigenlijk één bekeuring na honderden keren door rood rijden. Per overtreding een paar dubbeltjes. Vanaf dat punt moest ik even goed opletten, dat ik de zelfde politie agente niet weer in een dergelijke situatie zou tegenkomen. Na de Mc Donalds is er ook een kruising waar ik me altijd afvraag waarom ik moet stoppen. Bijna ging ik hier voor schut door weer door rood te rijden, terwijl deze dame van rechts kwam..
Voor de terugweg heb ik een langere route genomen, door de drie tunnels. Heerlijk om lekker snelheid te maken in de polder van Oud Beijerland, met de wind in je gezicht. Nu het warmer is geworden is de verkoeling in je gezicht erg lekker, de kap en het schermpje mogen thuisblijven. Het is wel wat om maar het fietsen wordt er veel leuker door. De eerste twee tunnels gingen gesmeerd, bij de derde was het minder. eerst wilde ik de service tunnel induiken. Er warten een paar kerels aan het automatische hek aan het sleutelen en er stonden wat oranje pionnen op de doorgang. daardoor liet ik met niet tegenhouden, maar voor ik de tunnel in kon reed ik me vast op een tweede gesloten hek. Wel erg flauw van Rijkswaterstaat om deze route te versperren. Terug bij het eerste hek bleek dat de heren de pionnen hadden herverdeeld. Ze hadden echter te weinig pionnen om de tussen afstan klein genoeg te maken, ik denk dat er 80 cm tussen zat. Net genoeg om er weer tussendoor te glippen, ik had geen zin in een vervelende discussie.
Bij de tunnel aangekomen stonden er wel 15 bromfietsers te wachten, de lift was weer eens defect. Extra stom dus dat ze de service tunnel niet openstelden, waarschijnlijk teveel moeite voor de heren ambtenaren. Ik heb niet gewacht tot de lift het weer deed, dat had ook betekend dat ik door de afvalgassen van 15 brommers had moeten rijden. De roltrap lukte aardig, alleen onderaan kwam de neus van de Quest tegen de grond aan. Aan de andere kant deed de lift het gelukkig wel. Het is eigenlijk een waardeloze oplossing dat passanten afhankelijk zijn van een stuk kwetsbaar mechaniek als een lift. beter is een alternatieve tunnel open te stellen zoals in de Heienoordtunnel gebeurt. Ook hier bij de Beneluxtunnel is er zo'n service buis, maar die mag blijkbaar niet gebruikt worden. En dat terwijl er voor de auto wel 6 banen zijn.
Ondanks het oponthoud toch een heerlijk ritje van 65km in precies twee uur.
Zaterdag rij ik mee in de 1 uurs race, zondag de 6-uurs race
(waarschijnlijk zonder racekap, aangezien het wel 24 graden wordt)
totaal 9010km
Ik deed ondertussen mijn best om mijn dag niet te laten verpesten. Wat is nu eigenlijk één bekeuring na honderden keren door rood rijden. Per overtreding een paar dubbeltjes. Vanaf dat punt moest ik even goed opletten, dat ik de zelfde politie agente niet weer in een dergelijke situatie zou tegenkomen. Na de Mc Donalds is er ook een kruising waar ik me altijd afvraag waarom ik moet stoppen. Bijna ging ik hier voor schut door weer door rood te rijden, terwijl deze dame van rechts kwam..
Voor de terugweg heb ik een langere route genomen, door de drie tunnels. Heerlijk om lekker snelheid te maken in de polder van Oud Beijerland, met de wind in je gezicht. Nu het warmer is geworden is de verkoeling in je gezicht erg lekker, de kap en het schermpje mogen thuisblijven. Het is wel wat om maar het fietsen wordt er veel leuker door. De eerste twee tunnels gingen gesmeerd, bij de derde was het minder. eerst wilde ik de service tunnel induiken. Er warten een paar kerels aan het automatische hek aan het sleutelen en er stonden wat oranje pionnen op de doorgang. daardoor liet ik met niet tegenhouden, maar voor ik de tunnel in kon reed ik me vast op een tweede gesloten hek. Wel erg flauw van Rijkswaterstaat om deze route te versperren. Terug bij het eerste hek bleek dat de heren de pionnen hadden herverdeeld. Ze hadden echter te weinig pionnen om de tussen afstan klein genoeg te maken, ik denk dat er 80 cm tussen zat. Net genoeg om er weer tussendoor te glippen, ik had geen zin in een vervelende discussie.
Bij de tunnel aangekomen stonden er wel 15 bromfietsers te wachten, de lift was weer eens defect. Extra stom dus dat ze de service tunnel niet openstelden, waarschijnlijk teveel moeite voor de heren ambtenaren. Ik heb niet gewacht tot de lift het weer deed, dat had ook betekend dat ik door de afvalgassen van 15 brommers had moeten rijden. De roltrap lukte aardig, alleen onderaan kwam de neus van de Quest tegen de grond aan. Aan de andere kant deed de lift het gelukkig wel. Het is eigenlijk een waardeloze oplossing dat passanten afhankelijk zijn van een stuk kwetsbaar mechaniek als een lift. beter is een alternatieve tunnel open te stellen zoals in de Heienoordtunnel gebeurt. Ook hier bij de Beneluxtunnel is er zo'n service buis, maar die mag blijkbaar niet gebruikt worden. En dat terwijl er voor de auto wel 6 banen zijn.
Ondanks het oponthoud toch een heerlijk ritje van 65km in precies twee uur.
Zaterdag rij ik mee in de 1 uurs race, zondag de 6-uurs race
(waarschijnlijk zonder racekap, aangezien het wel 24 graden wordt)
totaal 9010km
zondag, mei 23, 2010
Brasemermeertocht met FTCW
Na de koffie ging het weer huiswaarts langs prachtige dorpjes en vergezichten. Een van de leuke dingen op deze tochten is dat je weer eens ergens anders komt. Tot vlak voor Zoetermeer ging het gesmeerd. Plots werd de besturing vaag, ja hoor de eerste lekke band met mijn nieuwe Durano bandjes. Quest op zijn kant in het gras en maar eerst goed zoeken naar iets scherps in de buitenband. Te snel van binnenband wisselen werkt soms verkeerd, het scherpe object kan immers nog in de buitenband zitten. Ik kon niet vinden, dus toch maar een nieuwe band erin. (er bleek wel degelijk een gat in te zitten). Terug in de Quest begon de grote inhaalrace om mijn groepje weer in te halen. Vooral het stuk langs de A12 bij Zoetermeer leende zich daar uitstekend voor. Eerst ging ik een andere groepje voorbij en even later passeerde ik mijn groep ook. Vanaf dit punt zocht ik zelf mijn weg naar huis, erg moeilijk was het allemaal niet want ik was nu weer op bekend terrein.
Om 5 over twaalf was ik weer terug na een heerlijke rit.
Afstand 101km (ipv 110 in de FTCW agenda)
zaterdag, mei 22, 2010
Schermpje weer passé
Toen ik donderdag morgen naar Dordrecht fietste vond ik het scherm op de instap-rand best wel comfortabel. Dit was mijn eerste fietstocht zonder de kap op de Quest. Vorig weekend hadden we nog nachtvorst en nu was de temperatuur in de morgen een graad of tien. Vooral omdat je veel minder last hebt van de wind beviel het scherm goed. Maar in Nederland is het altijd hollen of stilstaan wat het weer betreft. Toen ik 's middag weer naar huis fietste was het al weer veel te warm om met een windscherm te rijden, ik mistte de wind in mijn gezicht. Dat is juist wat het fietsen in de zomer zo lekker maakt. Voor het windgeruis moet ik dus maar iets anders verzinnen. Of misschien maar eens wat op internet speuren.
De verschillend oordopjes en koptelefoons heb ik al zonder succes uitgeprobeerd. Ook de in-ear oordopjes houden het windgeruis niet tegen. Of misschien dat de oordoppen met noise-canceling van meerdere honderden euro's wel voldoen, maar die ga ik niet eens proberen.
Zoveel geld heb ik daar niet voor over.
De hele discussie wat betreft wie wat heeft verzonnen boeit me totaal niet. Zowat alles is immers al uitgevonden, dit zijn hooguit wat variaties op een thema. Een beetje stoeien met polycarbonaat.
100km
De verschillend oordopjes en koptelefoons heb ik al zonder succes uitgeprobeerd. Ook de in-ear oordopjes houden het windgeruis niet tegen. Of misschien dat de oordoppen met noise-canceling van meerdere honderden euro's wel voldoen, maar die ga ik niet eens proberen.
Zoveel geld heb ik daar niet voor over.
De hele discussie wat betreft wie wat heeft verzonnen boeit me totaal niet. Zowat alles is immers al uitgevonden, dit zijn hooguit wat variaties op een thema. Een beetje stoeien met polycarbonaat.
100km
dinsdag, mei 18, 2010
Ritje Dordrecht en schermpje
Op de terug had ik er zin in en zat ik weer regelmatig tegen de vijftig kilometer per uur. Vooral het lange stuk fietspad langs de snelweg leent zich hier goed voor.
Ondertussen bedacht ik hoe ik een schermpje aan de rand van het instapgat kon bevestigen. Ik wil dat bij wijze van experiment al een tijdje uitproberen maar helaas had ik er de tijd nog niet voor gevonden. vanavond moest het er maar van komen en ben ik gelijk na het eten naar de bouwmarkt gefietst. Ik ben er geen voorstander van om gaten in de Quest te boren, vandaar dat ik deze oplossing heb bedacht. Het schermpje wordt gesteund door twee aluminium strippen die met dubbelzijdig tape op de Quest zijn bevestigd. Het kunststof scherm zit op zijn beurt weer met dezelfde tape op de strippen vast. Een proefrit toont aan dat het ook prima werkt. Het is wel zo dat de wind minder uit het gezicht wordt gehouden dan het schermpje op de schuimkap. Ik vraag me ook af of ik dit scherm wel zonder schuimkap wil gebruiken. Als de kap er eenmaal af kan (vanmorgen was het nog best wel fris) is de rijwind in je gezicht ook wel erg lekker. Maar ja het ging erom dat ik het concept uitprobeerde, dat is dus gelukt.
Bij de rit om het IJsselmeer had ik ook het schermpje op de schuimkap. Door de kou moest ik het al snel omhoog klappen, het besloeg voortdurend. Wat ik nu wel ontdekte is dat het scherm in de kierstand als een soort spoiler werkt en de wind uit je gezicht houdt. Je kan er gewoon onderdoor kijken en je hebt weinig last van windgeruis in je oren. Wanneer je 's nachts rijd dan wil je gewoon niet door een extra schermpje kijken. Het zicht mag totaal niet worden belemmerd. Het dunne kunststof begint wel snel te flapperen of vervormt door de rijwind. Voor een dergelijke spoiler is een iets dikker materiaal wel zo handig.
100km
zondag, mei 16, 2010
WRB400 (rondje IJsselmeer )

Even verderop reden we een afslag voorbij, dat betekende uitstappen en omdraaien, het fietspad was te smal om een gewone draai te maken. Omdat het erg koud was besloot ik om gelijk mijn "buff" om mijn hoofd te doen. Het windscherm kwam goed van pas om de ergste kou uit mijn gezicht te houden. Toch moest ik het regelmatig omhoog klappen omdat het scherm besloeg of dat het scherm gewoon niet helder genoeg was door de krassen. In het donker moet het zicht gewoon optimaal zijn en is een extra laag kunststof soms teveel. Toen ik weer verder kon was ik al een paar minuten achter op de groep. Nu kwam ook de ligfietser achter me rijden. Na een kwartiertje door de duinen te hebben geraced was ik weer bij de kopgroep aan gekomen, de ligfietser was al lang weer uit beeld verdwenen. Het was een prachtige heldere nacht, aardedonker en erg koud. De temperatuur lag volgens het KNMI rond het vriespunt, onderweg zag ik een thermometer op 2 graden staan. Het tempo bleef hoog en al snel kwamen we bij het eerste controlepunt aan. De stempels werden geplaatst en snel ging de groep weer verder.
Juist tegen dit stuk door de duinen had ik erg opgekeken. Maar doordat ik in een groep reed werd het een stuk makkelijker en de tijd vloog werkelijk. Ik had twee mp3 spelers meegenomen, maar de hele rit heb ik er geen moment behoefte aan gehad om ze te gebruiken. Ergens voor Katwijk of Noordwijk stond er een hek dwars over het fietspad zodat ik uit moets stappen om er langs te manouvreren. Welke idioot bedenkt zoiets? dat betekend weer een stuk sprinten om in de verloren tijd te halen.
De volgende controle was bij het kopje van Bloemendaal, net op het punt waar je bovenkomt. Ik had voor de zekerheid van alles meegenomen, een deken, extra kleding, veel eten, 3 liter water, enz. Met belading was de Quest nogal zwaar geworden en dat merk je als je naar boven rijd. Mijn Quest heeft aangepaste tandwielen met een 65T tandwiel als grootste. Het kleinste tandwiel is net aan de grote kant voor dit soort heuvels. We kregen wat te drinken en het tweede stempel werd op de kaart gezet. Nu gingen we weer op weg richting pontje over het Noordzeekanaal waar we al snel weer aankwamen.
Aan de overkant gingen we er weer vandoor. Na een paar honderd meter was ik er van overtuigd dat ik een lekke band had. Ik stopte bij een lantaarnpaal en stapte uit de Quest. Het was geen leuk vooruitzicht om nu een band te moeten plakken. Bovendien betekende dat, dat ik daarna de nodige moeite moest doen om de groep weer in te halen. Gelukkig was het vals alarm, de harde banden hadden moeite met de ruwe klinkers wat een lekke band effect gaf. Snel sprong ik weer in de Quest en na enkele minuten kwam het groepje weer in zicht. Nu begon de grote oversteek naar de afsluitdijk.
Op de afsluitdijk aangekomen ga ik voorop rijden. Het is heerlijke om op zo'n lange rechte weeg te zijn. Ik versnel naar 45km/uur en blijf in dit tempo rijden. De lichten achter me worden maar langzaam kleiner. Bij de parkeerplaats vertraag ik weer, ik vraag me af of hier de stempelpost is. Als ik er voorbij ben ga ik weer harder rijden. Nu zie ik de lichten achter me weer naderbij komen.Twee van de mannen hebben ook versnelt, die trekken zo halverwege de 400km even een sprintje! Vlak nadat ik halverwege de dijk bij de controle aankom komen de twee ook aanrijden, ongelooflijk!
Na een kwartiertje rust en het nuttigen van een blikje Cola gaan we er weer vandoor. Ik rij weer voorop en probeer iets voor de jongens te blijven. Dat valt nog niet mee, ik wil niet te hard maar ook niet in de weg zitten. Aan het einde van de dijk rijden we Friesland binnen: Makkum, Workum, Koudum, Oudega, Balk en vele andere plaatsjes. We rijden nu met zijn drieën en dat verandert voorlopig niet meer. Het tempo is hoog en dan rij je het gat niet zomaar dicht. De twee renners wisselen steeds af en ik rij er achteraan. Later neem ik nog een keer het voortouw, navigeren wordt steeds makkelijker op deze lange rechte wegen en bovendien begint het weer licht te worden. Ik heb geen last van slaap of vermoeidheid.
Even later wissel ik naar de laatste van de vijf tracks. Mijn GPS60 kan tracks tot 600 punten bevatten, wanneer ze groter zijn worden ze gesplitst. Om dit probleem te vermijden heb ik alle tracks gekoppeld en als actieve log geplaatst. Helaas werkte dit niet goed, een trackback kan alleen in de verkeerde richting. Verder is het nogal lastig wanneer je geen onderliggende kaart hebt. Soms neem je daardoor een afslag te vroeg of rij je een parallel weg in. Een beter GPS staat daardoor op mijn verlanglijstje. Het is wel erg fijn dat de batterijen wel 20uur meegaan, zeker voor een tocht als dit wanneer je niet wil stoppen om batterijen te wisselen.
Een kwartiertje later komen ook nummer twee en drie binnen. ze waren in Kampen gestopt om een stempel te halen bij een tankstation. Weer een kwartiertje later komt de volgende fietser binnen op een ligfiets. Hij heeft ook aardig doorgetrapt want hij was immers een pont later bij Velzen.
Ik drink een kop koffie en eet mijn boterhammen op. De jongens eten wat in het restaurant. Na een half uurtje zijn er weer klaar voor en starten we voor het laatste deel van de tocht. Als bonus blijkt dat we geen 400km maar 428km gaan rijden. Deze mannen kijken niet op een kilometer meer of minder. We rijden nu weer in een groepje van vier en dat blijft zo tot in Hilversum. Bij weer een wegopbreking moet ik een omweg maken. Eenmaal terug op de track versnel ik om de kopgroep weer in te halen. Nummer drie geeft aan dat hij wat rustiger gaat rijden en vanaf hier zijn we weer met drie man. Nu rijden we langs Loosdrecht en langs de Loosdrechtse plassen, we passeren een prachtig stukje Nederland. Ook tussen Utrecht en Zoetermeer komen we heel wat prachtige huizen tegen, hoewel er ondertussen wel aardig wat te koop staat. Naarmate we dichter bij Zoetermeer komen wordt het fietsen zwaarder. Ik heb nu behoorlijk last van mijn knieën (waarschijnlijk de spieraanhechtingen naast mijn knieën) en ik krijg de pedalen nog maar moeilijk rond. In Zoetermeer mogen we niet door het oude centrum en moeten we omrijden. Dan gaan we nog een keer verkeerd en moet ik de Quest omkeren. De twee mannen zijn ondertussen al weer verder en ik moet me verbijten om weer bij te komen. Gelukkig lukt dat net op tijd en rijden we gedrieën klokslag drie uur het clubterrein op. Met aftrek van een uur pauze hebben we de 428km in 15uur gereden (zo'n 30km/uur gemiddeld).
We leveren de stempelkaarten in en drinken nog wat. Daarna ga ik weer huiswaarts voor de laatste 17km. In Zoetermeer rij ik verkeerd, de batterij van de GPS is inmiddels leeg en ik heb geen zin hem te vervangen. Na wat heen en weer gerij vraag ik de weg en kom weer op het goede spoor. Nu krijg ik het echt zwaar, mijn knieën willen niet meer. Met moeite haal ik 25km/uur, het is geen gezicht als ik langzamer rij!
Om half vijf ben ik weer thuis. Tegen beter weten in drink ik een biertje en even later dut ik in op de bank. Als ik wakker wordt kan ik de trap bijna niet meer op, ik verwacht dat ik de volgende morgen niets meer kan.
Vanmorgen merk ik tot mijn verrassing dat ik me weer kiplekker voel. De vermoeidheid is weg en mijn knieën voelen goed. Misschien kan ik met wat meer oefening ook de langere tochten aan. Volgende maand wordt de WRB600km gereden, het rondje drielandenpunt. Daar moet ik nog goed over nadenken, want de Quest is wel erg zwaar om in Limburg de Mergelland route te fietsen. Ik zal in ieder geval tandwielen moet wisselen en het meeste van de bagage thuis moeten laten.
Ik kijk nu terug op een prachtige ervaring, uitstekend verzorgt door Leo en de andere mannen. Echt een aanrader om eens mee te doen. Er zijn tochten vanaf 200km!
464km
dinsdag, mei 11, 2010
Het perfecte vizier
Ja, er is een oplossing door het schermpje uit veel dunner materiaal te maken. Voor mijn racekap had ik al eerder een stuk kunststof folie bij de Horbach gekocht. Dit materiaal is 0,7mm dik en wordt in een breedte op elke benodigde lengte afgesneden. Het stuk dat ik toen kocht a e5,- per vierkante meter was ook compleet helder en gaf geen vervormingen.
De laatste maand rij ik in mijn Quest zonder scherm, met scherm vond ik te warm. Er is echter een groot bezwaar aan het rijden zonder scherm en dat is het windgeruis. Hierdoor hoor ik nauwelijks de muziek op mijn MP3 speler en het is bovendien erg vermoeiend. Als oplossing heb ik nu een lager schermpje gemaakt, op maat geknipt met de keukenschaar en klaar in een minuut. Het klemt prachtig tussen de scharniertjes van het grotere scherm en het windlawaai is veel minder. Alleen als de wind van opzij komt is er nog wat last, maar verder door laten lopen van de zijkanten maakt het weer veel te warm in de Quest.
Helaas is de nieuwe rol folie van de Hornbach van zeer slechte kwaliteit. Je kan er nog maar nauwelijks doorheen kijken, blijkbaar is de productie machine aan vervanging toe. Maar er zijn vast wel andere leveranciers van dit soort materiaal (Conrad?)
Tevens heb ik een automatische zekering in de accu gemaakt (voor de liefhebbers een MFR070 multifuse). Nu kan ik de accu zonder probleem kortsluiten, even wachten en hij doet het weer.
Verder heb ik er een reserve accu bijgemaakt. Ik heb het simpel gehouden. Voor het laden trek ik de steker uit de accu en sluit ik de acculader aan. Op deze wijze kan de accu ook makkelijk worden meegenomen op hem op te laden.
Dan heb ik nog een nieuwtje te melden, ik heb nieuwe voorbanden gekocht bij het fietspunt. Makkelijk op zondag besteld via internet en vandaag al weer binnen. prima service!
Nu maar hopen dat de band in de praktijk echt zo snel is. Je moet bedenken dat bijvoorbeeld stalen treinwielen op een stalen rail is heel lage rolweerstand hebben. Zoiets heb je ook bij deze bandentest wanneer de harde banden over de tegelvloer rollen. Maar in de praktijk is het fietspad niet zo glad.
De banden en de reserve accu heb ik niet voor niets gekocht. Ik ga Vrijdag om 22:00 uur starten met het rondje IJsselmeer vanuit Zoetermeer. Als ik deze 400km uitrij levert dat een brevet op. Als je voldoende brevetten hebt dan mag je inschrijven voor de PBP (Parijs Brest Parijs - 1200km) van volgend jaar. Eerst maar kijken hoe dit tochtje gaat.
Vandaag ben ik met de Quest naar het werk geweest. Op de terugweg regen, maar met het kleine schermpje was het toch nog comfortabel in de Quest.
100km
Abonneren op:
Posts (Atom)