donderdag, januari 07, 2010

Botronic schoenverwarmers

Een van de ongemakken van het fietsen in de winterkou is koude voeten. Natuurlijk heb ik op Wim Schermer zijn weblog gelezen welke handige hulpmiddeltjes hiervoor bestaan. Hij heeft me zelfs een keer aangeboden om ze een weekje aan me te lenen. Ik vindt het grote nadeel van dit soort systemen de hoge kosten (een setje van Hotronic kost maar liefst e159,-). Bij mijn fietstocht van afgelopen zondag kon ik weer ervaren hoe je voeten afkoelen. Deels was dat natuurlijk mijn schuld omdat ik de overschoenen was vergeten, maar toch...







Vandaag las ik op bij de ligfiets discussiegroep een stukje over voetverwarmers. Iemand was de begonnen met de vraag of voetverwarmers ook op de dynamo kunnen worden aangesloten.

Persoonlijk lijkt met dat niet zo handig, daar kan je beter accu's voor gebruiken. Maar even verderop kwamen wat getallen boven water. Een simpel rekensommetje leerde me dat de voetverwarmers gemiddeld maar ongeveer 2 Watt gebruiken. Bij een goede isolatie van de schoen is dit voldoende om de kou eruit te halen.

Toen onstond het idee om zelf iets in elkaar te knutselen, misschien met gebruik van weerstanddraad? Dat had ik zo snel niet voorhanden, maar gewone weerstanden wel.
Tussen de middag ben ik snel even gaan winkelen voor een paar inlegzolen, de weerstanden moeten natuurlijk ergens op worden gemonteerd. En vanavond heb ik het in elkaar gesoldeerd.

Ik had gelukkig nog een batterij houder liggen voor twee AA batterijen. Die kwam nu goed van pas. Onlangs heb ik ook wat Sanyo cellen gekocht met een capaciteit van maar liefst 2700mAh. Bij een gemiddelde spanning van 1,3V per cel leveren die samen 7Watt-uur. (Dat is 3,5 uur lang verwarming van 2Watt). Voor mij genoeg om heen en weer naar Dordrecht te rijden.



Op de foto kan je zien dat ik de weerstanden bij de tenen heb geplaatst, daar heb je meestal ook het meest last van de kou. Er staan 11 weerstanden van 56Ohm parallel, de gezamelijke weerstand wordt dus 56/11=5,1Ohm. Een ander sommetje leert dat het vermogen nu U^2/R=2,6^2/5,1=1,3Watt is. (wat aan de lage kant, ik dacht eerst dat ik weerstanden van 47Ohm had). Maar voor een experiment goed genoeg.

De weerstanden heb ik met een tweetal draden op de batterij houder aangesloten. Ik schakel de verwarming uit door de steker los te nemen!








Momenteel heb ik de verwarming in mijn rechterschoen en dat is al goed te merken. Morgen ga ik een ritje maken en dan weet ik zeker of het goed werkt en merkbaar beter is. Bij een eventueel definitief exemplaar gebruik ik weerstand draad. Dat rijg ik gewoon op de schoenzool, wat makkelijker is dan het solderen van de weerstanden. De lengte bepaald de weerstand. Weerstand draad is in verschillende uitvoeringen (aantal Ohm/meter varieert) te koop, het Het is eigenlijk ongelooflijk hoe simpel een voetverwarming is.








De kosten zijn nu beperkt:
2 setjes zolen e1,5
2 batterijhouders e2,80
batterij clip e0,39
4 AA cellen e10,-
draad en weerstanden e0,50
samen circa e15,20

en een uurtje knutselen

wordt vervolgt

straks ook: van cakeblik naar windgeleider voor de voetengaten

5 opmerkingen:

Wim Schermer zei

Hi Eduard,
Heel leuk dat geknutsel. En inderdaad, als je het zelf kunt, kost het heel weinig. Overigens hoeft een professionele set met AA accu's niet meer te kosten dan een kleine € 50,-. Sportolino.de biedt de Therm-IC basix voor die prijs aan.
Ook met de windgeleiders, ik heb wat op mijn geweten, kom ik eerdaags met een nieuwe benadering.
Groeten,
Wim

Quesjer zei

Hoi Eduard,

Ziet er mooi uit. Alleen geloof ik dat de plaats van de weerstanden beter kan. De "dure" zolen hebben een weerstand onder de bal van de voet, de tenen-zone wordt dus niet verwarmd. De plaats onder de bal van de voet is ook de plaats waar de koudebrug zit in de vorm van het klikplaatje waarmee de schoen vastzit aan het pedaal. En ik meen te hebben vernomen dat in de bloedvaten klepjes zitten die open staan, maar bij te grote afkoeling dicht om de kern van je lijf warm te houden. Als de signalen van afkoeling uitblijven, dan hieven die klepjes niet dicht. Dus blijft de bloedstroom lekker zijn werk doen. Daarom kun je dus met een beperkt vermogen toe.....

Groet van Paulus

Mick zei

Ik heb electrisch verwarmde motorhandschoenen gehad (die helaas verdwenen zijn)daar zat een nogal kostbare blokgolfgenerator bij om de temperatuur te regelen.
Ik meen zelfs dat toen ik nog zo'n kastje bijbestelde voor 't regelen vd temperatuur in m'n thermische inlegzooltjes dat die nog 't duurste (en gecompliceerdste) onderdeel vormden vd 12V. voetenregeling.
De inlegzooltjes -die ik nog moet hebben- uit de motorzaak waren niet zo duur.
Je kunt vh afregelen vd warmte geen potmeter gebruiken want die warmt zelf op en kost vermogen.
Maar je hebt gelijk, voor die overschoenen heb ik ook 't geduld vaak niet (en ze zijn zo kwetsbaar!).

kees van hattem zei

Beste Eduard. Heb je de naam al laten registreren ? Komen ze net als het Botterscherm op de markt ? Geven ze de gewenste warme voeten ? Groeten Kees.

H@rry zei

Mijn kollega David heeft waarschijnlijk de goedkoopste voetenverwarming gevonden op: http://www.maplin.co.uk/module.aspx?moduleno=218156
Werkt op 3AA batterijen. Binnenkort worden ze getest, maar niet door mezelf....