donderdag, juni 07, 2012

Risse avontuur wordt klein drama

Vandaag zou ik eigenlijk niet met de Quest gaan want de weervoorspelling was slecht. Maar ik had een extra goede reden om toch te gaan fietsen, ik zou de Risse demper gaan uitproberen. Ik had natuurlijk al een klein tochtje gemaakt maar je moet een voldoende slechte weg hebben voor een goede test.  Op weg naar Dordrecht zitten een paar echt slechte stukken in de weg, bijvoorbeeld bij Kethel. Gisteren had ik de demper nog even rechtop gezet, hij moet natuurlijk optimaal kunnen werken. (hoewel het volgens mij erg weinig uitmaakt hoe je hem monteert). 

Ik was al voor zes uur op weg, dan zou ik ook weer vroeg terug kunnen om de regen zoveel mogelijk te ontlopen. Op weg naar Delft had ik al mijn twijfels of de demper het wel zo goed deed. Op een stuk met boomwortels bij Delft  werd ik aardig door elkaar geschud, misschien was 7 Bar toch teveel?

Bij Kethel wist ik het zeker, dit is niet normaal. Ik kreeg behoorlijke klappen te verwerken, dit was niet er confortabel. Na een verder voorspoedige rit zette ik mijn Quest op het werk aan de kant, in de middagpauze zou ik de druk in de demper wel wat gaan verlagen.

Om half een stond ik weer naast mijn Quest. Het ventiel zit best wel laag, daar kan je met een fietspomp niet makkelijk bij. Eerst duwde ik het ventiel pinnetje in, daar kwam wel erg weinig lucht uit. Bij het oppompen ging het niet naar wens, de demper kwam niet omhoog. Zou dat misschien aan mijn low cost vulnippeltje liggen? Dan de demper er maar weer uitschroeven. Nu kon ik er makkelijker bij. Daarna heb ik eerst het meegeleverde vulnippeltje nog eens geprobeerd, hiermee ging het vullen ook niet.

Na het ontwerp van dit nippeltje eens te hebben bestudeert kwam ik tot de conclusie dat dit ding nooit kan functioneren, ben ik de eerste die hem uitprobeert? Het bestaat uit twee busjes die in elkaar schuiven, met een soort afdicht pasta ertussen. De buitenste wordt op het ventiel geschroefd, de binnenste aan de pomp. Door de binnenste tegen de pompdruk tegen het ventiel pinnetje te schuiven zou het ventiel moeten openen. Dit binnenste busje is echter veel te dik en past niet binnen het ventiel en raakt daardoor het pinnetje niet. Dan heeft mijn low cost nippel een veel handiger constructie, hier zit een terugslagklepje in. Door het nippeltje op het ventiel te schroeven wordt het ventiel pinnetje ingedrukt en de terugslagklep zorgt ervoor dat er geen lucht ontsnapt. je hoeft het dus niet eens vast te houden bij het pompen.


Gelcoat heeft het zwaar gehad
 
Risse demper 
Ook met de banden vulslang op het bedrijf kreeg ik geen lucht in de demper, er was iets goed mis. Op het einde van de demper heb ik uiteindelijk een boutje geschroefd en met veel moeite kreeg ik de demper weer in de uitgeschoven positie getrokken. Nu kon ik hem ook weer met lucht vullen. Nu maar 4 bar proberen? Ondertussen begon ik er ook aan te twijfelen of de demper was gezakt toen ik hem leeg liet lopen, of was hij al omlaag? De terugweg zou het leren.

De start ging goed, maar hier heb ik ook voornamelijk strak asfalt. Naar mate ik dichter bij Rotterdam kwam begon ik meer te twijfelen of de demper nu wel functioneerde. In het centrum van Rotterdam reed ik over een drempel, zoals ik daar altijd doe. Op hetzelfde moment kwam er een vervelend schurend geluid van onder de Quest. Wat was dat nu weer?

Een stukje verderop heb ik de Quest aan de kant gezet en ja hoor, de demper was weer gezakt. Daarom kwam ik met de onderkant tegen de drempel aan. Daarmee had ik een groot stuk gelcoat van de tunnel afgetrokken. Daar moet ik een nieuwe laag op want een volgende keer gaat de tunnel zelf eraan!

Voorzichtig ben ik verder gereden. Op de vlakke stukken merk je er eigenlijk maar weinig van maar bij Kethel begon de hel opnieuw. Ik werd werkelijk heen en weer gegooid, hoe langzaam ik ook reed. Als je twijfelt aan het nut van de achterdemper moet je er maar eens een draadstang tussenschroeven. Je weet niet wat je meemaakt.

Thuisgekomen heb ik de Risse demper er weer uitgeschroefd. Helaas had meneer Risse het draadeind niet goed in de demper vastgezet en bleef dit achter in de Quest. En zie dan maar dat je het er weer uit krijgt, daar achterin de fiets. Na een kwartier tobben lukte het en zat de oude demper er in een mum weer in, maar goed dat ik hem nog niet had weg gegooid  (-:

Dit alles geeft wel stof tot denken. Lopen deze dempers vaker leeg? Zijn ze wel betrouwbaar? Moet je nu altijd een reserve demper meenemen op lange tochten? Je wilt zeker niet een tocht van een paar honderd kilometer rijden zonder achterdemper!

Ik stuur het hele zaakje maar weer terug naar velomobielonderdelen.nl of misschien fiets ik er binnenkort wel langs.

9 opmerkingen:

Paul van Roekel zei

Wat een gedoe. Heb mijn demper er nu ruim een maand inzitten en geen enkel probleem gehad. Demper blijft keurig op spanning; leeglopers zijn mij gelukkig onbekend.

Wim Schermer zei

Hi Eduard,
Dit is niet mooi. Ik heb twee Genesis dempers gehad die zich niet wilden laten vullen. Daar is niet mee gereden en is er dus niks gebeurd. Verder rijden er nu 80 fietsers mee rond.
Ik begrijp niet goed waarom de Acu-fill adapter niet zou werken. Dit werkt in de praktijk namelijk uitstekend.
Mogelijk is dat de oorzaak van de problemen?
Ik zal dit met Risse opnemen.
Groeten,
Wim

RedDuck zei

Zo, da's een lelijke beschadiging. Heel vervelend. Ben wel benieuwd wat hier nu aan de hand is...

Groet, F.

Gerrit zei

Wel droog gehouden ?

eduardbotter zei

De accufill adapter is een ander probleem. Het leeglopen komt waarschijnlijk doordat een afdichting in de demper defect is. Worden de dempers wel door Risse getest? Ik werk zelf bij een productie bedrijf en werkelijk alles wat je maakt moet worden getest. Zelfs de meest simpele dingen gaan op den duur een keer fout. Net als je denkt dat een product lekker loopt ontstaan de eerste problemen. Aan een eerste serie wordt meestal wat meer aandacht gegeven.

eduardbotter zei

Ik heb het trouwens niet droog gehouden. En wat het schermpje betreft: regen en windscherm is en slechte combinatie!

Wim Schermer zei

Hi Eduard,
Ik lees je verslag over de Acu-fill adapter.
Heb je de pomp inclusief piefje wel op de dikkere adapter geschroefd? Het lijkt er op dat je hem er alleen maar ingeschoven hebt. Dan drukt ie het pennetje in het ventiel niet open en werkt het dus niet.
Er zijn nu 74 Acu-fill adapters verkocht en volgens mij werken ze allemaal.
Groeten,
Wim

eduardbotter zei

Hoi Wim,
Misschien steekt bij andere dempers het pinnetje wel uit het ventiel. Bij mijn demper zit de pin iets terug getrokken en kan de accufill adapter er niet bij. Met mijn eigen adapter kreeg ik hem uiteindelijk wel opgepompt! Je schreef ook dat jullie de demper met druk erin versturen, die van mij was leeg toen ik hem kreeg. Ik stuur hem naar je op, dan kan je me een goede terugsturen. Ik wil het toch nog een keer proberen. groet,

Eduard

Wim Schermer zei

Hi Eduard,
Prima dat je het toch wil proberen.
Ik stuur je vandaag een Genesis en een Astro 5.
De pennetjes in de ventielen zitten ongeveer gelijk met de rand.
Ik pomp er 5,5 bar in. Als je in de Quest gaat zitten, moet ie 2,5 tot 3 cm inzakken.
Je kunt de vering en demping goed controleren door met beide handen op de tunnel en de rand van het instapgat te drukken.
Groeten,
Wim