zaterdag, februari 03, 2007

Naar de hoek en terug (met een omweg)


Vandaag was het zeldzaam mooi fietsweer. Een stralend blauwe hemel, een beetje wind en een perfecte temperatuur. Wat wil je nog meer? Mijn enige probleem was dat ik niet zoveel tijd had om te fietsen, dus dan maar een compacte rit met een lekker hoog tempo.

Gelukkig had ik helemaal geen last van gisteren, ook weer niet zo vreemd want het was meet een rustig fietstochtje. Vanmiddag begon het al goed toen ik een groepje racefietsers in het zicht kreeg op de dorpskade. Vlak voorbij het bruggetje voorbij de Bonte Haas overviel ik ze en scheurde ik ze voorbij (48km/uur). Nu kon ik niet meer terug en moest ik ook alles uit de kast halen om ze voor te blijven. Vooral het talud omhoog langs de A4 valt dat niet mee. Maar het liep goed en algauw waren ze definitief uit het zicht verdwenen.

Op de Rijksstraatweg richting Schipluiden kreeg ik het volgende slachtoffer al in het zicht. Even extra aanzetten voor het passeren en ja hoor, weer gelukt (49km/uur). Op de rest van het stuk naar Maasdijk waren vooral de automobilisten mijn tegenstanders. Het tempo bleef het hele stuk net onder de 50km/uur.

Door Maasdijk moest ik wat snelheid verminderen, daar is de weg veel slechter en er zijn nogal wat mede weggebruikers waar je rekening mee moet houden. Pas bij het fietspad langs de nieuwe waterweg kon het gas er weer vol op. Heerlijk dat nieuwe asfalt!

Wel is het oppassen voor de loslopende honden. Sommige vinden het leuk om vlak voor je over te steken. Dat gebeurde ook een paar keer maar gelukkig liep het goed af.

Bij de stormvloed kering ben ik even naar boven gereden voor een paar foto’s (van de Quest natuurlijk).

De terugweg ging in de omgekeerde volgorde en weer lekker snel. Ik hoorde wel een vreemd geluid tijdens het trappen. Het was moeilijk om te zeggen waar het vandaan kwam. In ieder geval geen losse schakel in de ketting want het geluid kwam bij elke omwenteling van de trapas. Thuis gekomen heb ik nog even naar de achtertandwielen gekeken maar ik kon niets vreemds ontdekken. Morgen nog maar eens wat grondiger zoeken.

Vandaag 65 km (38 km/uur gemiddeld), totaal 10157 km

Geen opmerkingen: