zaterdag, januari 12, 2008

nieuwe voorbanden

Na de rit van vorige week zondag moest ik beide voorbanden wel vervangen. Er waren zowel links als rechts grote slijt plekken te zien waarbij je door het rubber de anti lek laag zag zitten. Deze laag houdt misschien wel splinters en dergelijke tegen, erg slijtvast is hij niet. Bij het minste is ook deze laatste barrière blootgelegd en komt de binnenband in contact met het wegdek.

Bij mijn laatste bezoek aan Velomobiel was ik al zo verstandig geweest om een tweetal voorbanden mee te nemen. De oude banden worden niet meer geleverd, nu is de Vredenstein perfect moiree de standaardband (of is dat ondertussen de Vredenstein HPV geworden?) Deze band is een stuk stugger en dat lijkt me niet positief voor de rolweerstand. Maar hij is daardoor misschien wel meer lek bestendig.

Ik ben de afgelopen dagen ook weer met de uitlijning bezig geweest. Ik vermoedde dat de snelle slijtage ook met een niet optimale uitlijning te maken had en doordat de wielen soms kortstondig slippen bij een rem-actie. Ik denk dat het tool dat ik eerst gebruikte niet goed functioneert. Nu heb ik iets heel eenvoudigs in elkaar geschroefd en dat lijkt beter te werken.

foto's volgen nog.

Vanmiddag heb ik een eerste rondje met de nieuwe banden en de verbeterde uitlijning gefietst. Het ging weer ouderwets lekker. Het weer was ook wel erg mooi, blauwe lucht en stralende zon. Na 65km en 1:50 uur was ik weer terug. Misschien morgen weer?

1 opmerking:

Anoniem zei

Als je primo's had dan is dit de reden
http://www.velomobilforum.de/forum/showpost.php?p=157849&postcount=10