woensdag, mei 14, 2008

Bezoekje aan Velomobiel

Soms is het wat lastig om mijn blog up-to-date te houden. Zeker met deze prachtige dagen ga ik toch liever een stukje fietsen dan achter de computer zitten.

Als compromis voeg ik een paar fietstochten samen, dat kost minder tijd:

Vrijdag morgen heb ik mijn Quest in Dronten afgeleverd voor wat noodzakelijk onderhoud. De ketting sprong (na 20000km) steeds vaker over het achtertandwiel, wat behoorlijk irritant is. Verder maakten de kogelkopjes nu wel heel veel kabaal, zelf op asfalt had ik er last van.

Zaterdag morgen heb ik de Quest weer opgehaald. Het grote (57 tands) tandwiel bleek nog bruikbaar, het werd alleen een kwartslag gedraaid gemonteerd zodat nu het minder gebruikte deel wordt belast. (het kwart dat boven is wanneer je kracht zet slijt relatief meer dan het deel dat hierop volgt). De kogelkopjes zijn vervangen door de nieuwe variant met teflon kapsel, het stoeltje gerepareerd (was iets doorgezakt) en de slijtage plekken in de bodem gerepareerd. Ook bleek er een spaak in een voorwiel gebroken en konden de spaken wel wat meer spanning gebruiken. Toen ik een proefritje maakte viel me op dat het schakelen met de voortandwielen niet helemaal lekker liep. Gelukkig was het probleem snel verholpen. Het viel me ook op dat de Quest veel stiller is geworden met deze kogelkopjes. Ook stuurt hij nu strakker in de bochten.

Ik heb gelijk wat nieuwe banden, speciaal voor de wedstrijden dit jaar, ingekocht. Een Koyak achterband en twee Stelvio voorbanden, samen met extra dunne binnenbanden

Zondag heb ik met FTCW de “Wassenaar toertocht gereden”. Het was een korte tocht van maar 70km en het tempo lag erg laag. Misschien was het warme weer de boosdoener?

Ik had daardoor wel alle gelegenheid om rond te kijken, wat een prachtige huizen staan er toch in Wassenaar! Op een paar plaatsen was de weg opengebroken en viel het niet mee om de Quest er langs te rijden. Na zo’n 40km kwamen we bij boerderij Meyendel aan waar ik een kopje koffie met een lekker stuk appeltaart nam. Na deze onderbreking had ik het wel gezien en ben ik op eigen gelegenheid verder gereden. In Scheveningen reed ik over de boulevard, waar mijn Quest veel belangstelling kreeg. Van daar uit ging het richting Kijkduin, nu kon ik weer eens lekker doortrappen

Gisteren ben ik met de Quest naar Dordrecht gereden. Heen langs Kralingen, terug via de rondweg in Dordrecht via de Kil tunnel, Heynenoordtunnel en Beneluxtunnel. De cijfers zijn: 75/87/75.

Dat zijn niet mijn maten (gelukkig maar!) maar de snelheid die ik in de tunnels wist te halen. Ik vraag me af of ik ooit de 90 bereik, daar moet je toch wel heel snel voor trappen. Ook het op de teller kijken als je zo hard rijdt valt niet mee. Toen ik door Schipluiden reed zag ik dat het gebouw van de TU (bouwkunde) nog steeds flink rookte. Vanmorgen ben ik er bijna langsgereden, maar toen was er nog geen brand uitgebroken.

Na het avondeten heb ik mijn andere twee ligfietsen eens uit het stof gehaald. Eerst mijn zelfbouw fiets, een Zephyr lage racer! Wat is dat ding toch lastig te fietsen! Hij is extreem laag en heeft een 20” voorwiel en een klapbaar bovenstuur. Het omhooghouden van het stuur is op zich al vermoeiend. Het is lastig om in een rechte lijn te fietsen, waarschijnlijk komt dit door het kleine voorwiel en de lage ligging.

Mijn andere ligfiets (Challenge, oud model) is een stuk comfortabeler. Deze heeft een kleiner achterwiel en ook een 20” voorwiel maar met onderstuur. Dat rijdt toch wel heel lekker, je kan je armen gewoon langs je lichaam laten rusten. Misschien dat ik er volgende week een keer mee naar Dordrecht fiets.

Geen opmerkingen: