donderdag, mei 21, 2009

Ligfiets wedstrijd Trias

Ik realiseer me dat het al weer een behoorlijke tijd geleden is dat ik voor het laatst iets in mijn blog heb gezet. Dat betekend niet dat ik ook niet heb gefietst, ik had gewoon even geen zin in het typewerk. Bovendien baalde ik behoorlijk van vorige week zondag, toen ik eigenlijk een wedstrijd had moeten rijden.
Ik had me al een tijdje geleden ingeschreven voor de ligfiets wedstrijd op de wielerbaan van Trias in Den Haag. ooit heb ik met de Quest een rondje op deze baan gereden, maar dat is al weer redelijk lang geleden. Ik had zo ingeschat dat ik daar wel met de Quest kon meerijden. Omdat ik er niet 100% zeker van was wilde ik zaterdag eerst even proefrijden. Helaas was het toegangshek gesloten en kon ik onverrichter zake weer terug. Zondag was ik op tijd op de baan voor het in-rijden. Na 1 rondje wist ik het al, dit is absoluut geen baan om met de Quest een wedstrijd te rijden.




Bij het ontwerp van deze wielerbaan is geprobeerd om zoveel mogelijk meters op een beperkt stukje grond te krijgen. Dat resulteert in een parkoers vol met scherpe (haarspeld) bochten. Met rood/witte linten zijn bepaalde doorgangen afgezet zodat je het langs mogelijk stuk moet fietsen. Ik denk dat ik vorig jaar helemaal aan de buitenkant heb gereden, dan is het nog wel te doen.
De start is halverwege het rechte stuk onderaan het plaatje. Als je dan net op gang bent kan de Quest weer vol in de remmen. Ga je harder dan 20km/uur door de bocht dan gaat de Quest op zijn kant. Dat merkte ik al bij het relatief rustig gereden oefenrondje. Alle andere deelnemers hadden daarom ook tweewielers (op een mango na), waarmee je veel harder door de bocht kan. Daarop ben ik weer naar huis gefietst en heb ik mijn montainbike opgehaald, mijn zelfbouw ligfiets kon ik zo snel niet rijdend krijgen (platte banden en de trappers waren er af gehaald).

Met mijn mountainbike heb ik nog wel het eerste rondje gereden (ca 35km/uur) maar op die manier wilde ik geen wedstrijd van een uur rijden.


Zondag was ik wel geïmponeerd door al die mooie carbon low racers (Razz Fazz en M5 carbon low racer), zo'n fiets wil ik eigenlijk ook wel. helaas hangt er ook een mooi prijskaartje aan, de M5 kost circa e4000,- Misschien heb ik daar iets op gevonden, ik ga er zelf een maken. een Fransman geeft het voorbeeld, hij heeft een prachtig exemplaar gemaakt (zie foto). Misschien kan ik dat ook wel. Als je zijn verhaal leest dan lijkt het wel mogelijk om het zelf te doen.




Om al een beetje in de stemming te komen heb ik mijn zelfbouw fiets van stal gehaald om een stukje te fietsen. Die doet het eigenlijk ook helemaal niet slecht, jammer dat ik deze fiets vorige week niet kon gebruiken.

Vanmiddag ben ik nog snel even een rondje Westland in de Quest gereden. Dat ging heerlijk snel, de vorm is er wel! Bij hoek van Holland moest ik stoppen omdat de weg was afgesloten, er was iets op het strand georganiseerd. terwijl ik daar voor het dranghek stilstond kwam er iemand op me af die blijkbaar teveel had gedronken. Hij bralde iets over meerijden en schopte een seconde later met zijn voet tegen de achterkant van de Quest. Blijkbaar wilde die eikel achterop gaan zitten maar kon hij zijn been niet ver genoeg op tillen, dat was de redding van mijn fiets. Ik riep direct dat hij op moest flikkeren en dat deed hij gelukkig ook. Daarop ben ik snel langs het hek gereden om verdere problemen te vermijden. Even verderop ben ik uitgestapt om de eventuele schade te bekijken, gelukkig was er geen schade.

Geen opmerkingen: