woensdag, mei 01, 2013

500km rit voor de koning

Helaas kon ik afgelopen zondag niet meedoen aan de 300km randoneursrit. Ik had namelijk aan mijn dochter beloofd dat ik haar en drie vriendinnen naar Amsterdam zou brengen, er niet bij nadenkend dat op dezelfde dag deze rit zou zijn. Ik heb nog even geprobeerd of de dames misschien met de trein konden gaan, maar dat lukte niet. Mijn vriend Henk had echter verteld dat er dinsdag een koninginnedag tocht in Horst zou starten. Als snel bedacht ik dat ik maandag wel met de Quest naar Deurne zou kunnen rijden, dinsdag deze tocht en woensdag weer terug naar Wateringen.

Maandag morgen was het echter vies druilerig weer en zou wil ik liever niet de hele dag fietsen, dan maar met de auto. Gelukkig klaarde het weer helemaal op. Om 1 uur brak de lucht open en al snel was er een stralend blauw hemel. Dan toch maar fietsen...



Ik had deze keer de rit gepland met de nieuwe routeplanner van de fietsersbond. Je kan je voorkeuren opgeven en een route op maat maken. Hoe mooier hoe meer kilometers, dat wel. Ik wilde zo min mogelijk door steden fietsen en dat lukte ook best. Er zaten twee hele mooie lange stukken langs een kanaal in (bij de Drunens duinen en bij de Schelde Rhein route). 






Vlak voorbij Loveren hield het asfalt ineens op een reed ik met flinke snelheid ineens over grote brokken steen. Even later merkte ik het resultaat, twee gaatjes van de snakebite. Gelukkig was het probleem snel verholpen en kon ik verder. Om half acht kwam ik bij Henk aan.

Dinsdag gingen we vroeg op pad, de start was immers in Horst. Het stuk naar Horst had ik de kap op de Quest, vanaf Horst kon het vervelend ding gelukkig worden opgeborgen. De hele dag zou het wel vrij fris blijven maar dan komt een jack met rits goed van pas. Als het warmer wordt doe je gewoon de rits verder open. In Duitsland kregen we een paar klimmetjes te verwerken maar echt vervelend werd het niet. Halverwege stopten we voor een kop koffie en een heerlijk stuk Duitse vlaai. Na de koffie gingen we nog even zoveel mogelijk racefietsers inhalen, hetgeen resulteerde in een gemiddelde snelheid van 36km/uur.

Vanmorgen ging ik om half negen weer op weg. het was gelukkig minder koud dan gisteren dus kon de kap opgeborgen blijven. Nu reed ik de heenweg weer in omgekeerde volgorde. Omdat ik de route nu wel kende reed ik hem foutloos wat twee km scheelde. Om van het prachtig weer te genieten ben ik onderweg een paar keer gestopt. Om drie uur was ik weer thuis.
170km + 162km +168km

Geen opmerkingen: