zaterdag, maart 25, 2006

Rondje op snelheid.



Vanmiddag om een uur of drie ben ik eindelijk klaar met mijn gebruikelijke huishoudelijke klusjes (extra stopcontact in de badkamer, satelliet schotel aangesloten, CV ketel onderhoud, etc). Het weer is veel beter dan ik had verwacht, nee, het is werkelijk stralend fietsweer. Wel wat veel wind, maar daar heb ik niet zoveel last van. Lang hoef ik niet over mijn route na te denken. De kleine variant van mijn ritje van vorige weekend, dit is een redelijk ideale route. Het eerste stukje door de winkelstraat doe ik maar rustig aan, het is daar op zaterdag zo druk dat je erg goed moet oppassen. Na de rotonde richting Schipluiden. Ik wil eigenlijk niet te hard van stapel gaan maar al snel haakt er een wielrenner aan. Die kan ik niet teleurstellen, dus toch maar tempo gemaakt. Oeps, nu rijd ik al 50 en ik wilde rustig aan doen. De wielrenner geeft al snel op en verdwijnt uit het zicht. Nu dan toch maar wat langzamer aan. Mijn route loopt recht door het centrum van schipluiden, het is daar zo smal dat de stadsbus een tegenligger niet kan passeren (16:10, zie grafiek). Nu moet ik nog over het klinkerweggetje tot buiten het dorp en daarna kan het gas erop (nou ja, trappen maar dus). De wind is zuidwesten komt van opzij. De snelheid loopt op tot ca 45 km/uur. In Vlaardingen aangekomen moet ik wat rustiger aandoen. Het fietspad is vrij smal en er lopen mensen te wandelen. Even verderop gaat de route over het water en ga ik richting nieuwe waterweg. Bij de kruising onder de A20 door is het erg druk, er komt een hele stoet auto’s uit het natuurgebied Broekpolder. Blij dat ik niet in de auto zit. Aan de andere kant van de A20 ga ik over het tegelpad verder. Hier zijn niet veel fietsers maar de weg is erg hobbelig, maar goed dat de quest zulke goede vering heeft. Het fietspad komt uit bij het industrie terrein langs de nieuwe waterweg. En stukje verderop steek ik door het bos richting water, althans dat is de bedoeling. Ik kom op het voetpad uit en het duurt even voor ik bij het water ben (16:30). Nu kan ik er weer tegenaan. Nu heb ik de wind schuin van voren. Bij het pontje Maassluis-Rozenburg moet ik even het spoor over en weer terug richting nieuwe waterweg. Nu begint het echte werk (16:44). Het hele stuk tot aan de waterkering (16:54) kan je hier hard gaan en dat doe ik ook. Bij de waterkering moet ik even omrijden en dan volgt er nog een stuk rechtuit tot aan het spoor. De weg gaat dan weer verder over het fietspad richting hoek van Holland. Daar aangekomen (17:04) is het weer even tobben over de slechte klinkerwegen. Maar wanneer ik op het fietspad door de duinen aankom (17:08) kan ik weer snelheid maken. Het fietspad loopt niet in een keer door tot KijkDuin, er zijn een paar haakse bochten waar je flink moet afremmen. Maar over het algemeen blijf ik flink op snelheid. Om 17:15 wil ik juist een wielrenner inhalen maar er komt ook een fietser ons tegemoet. Ik besluit om flink snelheid te maken en ik kan er precies tussendoor. Mijn snelheid loopt bij deze actie op tot 57 km/uur, maar nu heb ik de wind ook pal achter. De ca 12km van Hoek van Holland en Kijkduin doe ik in ongeveer 17minuten (41 km/uur gemiddeld), dat is nog een lekker fietsen. Maar dan zit het rondje er al weer bijna op. Nog een stukje langs de Lozerlaan en ik ben weer thuis.

Vandaag 60km totaal 1894 km

Geen opmerkingen: